Przejdź do serwisu tematycznego

Grupa WB w walce z COVID-19

26 marca z inicjatywy Małgorzaty Darowskiej – pełnomocnika ministra infrastruktury ds. bezzałogowych statków powietrznych (bsp) i programu Centralnoeuropejskiego Demonstratora Dronów (CEDD), odbyło się zebranie przedstawicieli służb, instytucji państwowych i polskich producentów bsp. Podczas narady rozważano zagadnienia związane z wdrożeniem systemów bezzałogowych do wsparcia działań związanych ze zwalczaniem skutków choroby COVID-19. 

Jedną z platform, które mogą być wykorzystane do takich działań jest, wdrożony już przez Wojska Lądowe, Wojska Specjalne, Wojska Obrony terytorialnej i Straż Graniczną, bezzałogowy system latający (bsl) FlyEye.

Biorąc pod uwagę nasze wieloletnie doświadczenia, bez wahania odpowiedzieliśmy na apel Ministerstwa Infrastruktury. Wchodząca w skład GRUPY WB spółka Flytronic to przedsiębiorstwo z największym w Polsce doświadczeniem w projektowaniu i produkcji bezzałogowych systemów powietrznych – poinformował Jarosław Zając prezes zarządu gliwickiej spółki Flytronic – producenta FlyEye. Nasze bezzałogowce są gotowe do wsparcia pracy służb mundurowych w walce z epidemią. GRUPA WB dysponuje nie tylko sprawdzonymi systemami, ale oddaje do dyspozycji służb państwowych również doświadczonych operatorów. Mogą oni wesprzeć funkcjonariuszy Policji i Straży Miejskiej w monitorowaniu z powietrza oraz pomóc im w nadzorowaniu przestrzegania kwarantanny – dodał.

Już 27 marca bezzałogowce sterowane przez operatorów spółki Flytronic wykonały testowe operacje nad terenami Śląska. Przeprowadzone loty miały potwierdzić skuteczność produkowanych przez GRUPĘ WB systemów bezzałogowych w monitorowaniu zwyczajowych skupisk ludzkich. Obszary, na których gromadzi się duża liczba osób, są traktowane jako najbardziej sprzyjające w niekontrolowanym rozprzestrzenianiu się wirusa SARS CoV-2.

Co warte podkreślenia, oprócz wersji obserwacyjnej gliwicka spółka proponuje zmodyfikowany wariant FlyEye MED. Są to bezpilotowce, w których standardową głowicę obserwacyjną zastąpiono przestrzenią umożliwiającą transport do 2,8 kg (w zależności od gabarytów zamontowanej głowicy zastępczej) leków lub innych środków medycznych na dystans co najmniej 50 km. Ładunek jest dostarczany z dokładnością do 15 m (nawet bez wspomagania się obrazem z głowicy optoelektronicznej). Mogą być wykorzystane do wsparcia służb medycznych w sytuacjach kryzysowych i szczególnie niebezpiecznych. W razie potrzeby bsl można natychmiast skierować do akcji.

FlyEye w podstawowej konfiguracji mieści się w pojemniki-plecaki, które są przenoszone przez dwóch operatorów. Bezpilotowiec może wystartować z dowolnego miejsca, do którego dotrze wyrzucający go w powietrze operator (np. z dachu budynku). Sam start jest całkowicie zautomatyzowany.

 

MED to cywilna odmiana FlyEye 3.0 rozwijanego przez Grupę WB dla nieujawnionego klienta. Modułowy system został zaprojektowany nie tylko jako platforma rozpoznawcza. Może również działać jako retransmiter sygnału radiowego lub posłużyć właśnie do dostarczania ładunku.

Mini-bsl FlyEye jest wyposażony w opracowaną przez Grupę WB głowicę optoelektroniczną GS4. Umożliwia ona obserwację zarówno w dzień (obraz jakości Full-HD z 30-krotnym zoomem optycznym), jak i w nocy za pomocą kamery pracującej w podczerwieni. System Target Lock pozwala na ciągłą, zautomatyzowaną obserwację celu niezależnie od pozycji. Operator może w pełni kontrolować głowicę za pomocą konsoli naziemnej.

FlyEye może realizować misje na pułapie 1000m powyżej punktu startu, poruszając z prędkością przelotową 60-120 km/h (przy pułapie maksymalnym 3500 m nad poziomem morza). Długotrwałość lotu określa się na 2,5 godz. (przy czym zasięg FlyEye 3.0 ma być nieco większy niż w poprzednich wersjach). FlyEye jest wykorzystywany przez Wojska Lądowe, Wojska Specjalne, Wojska Obrony Terytorialnej oraz Straż Graniczną. Został wykorzystany w operacjach bojowych przez ukraińskie siły zbrojne.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Plany modernizacji Sił Powietrznych w Sejmie

13 kwietnia na posiedzeniu Sejmowej Komisji Obrony Narodowej (SKON), sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Wojciech Skurkiewicz poinformował posłów o postępach i planach modernizacji technicznej

Naddźwiękowy bezzałogowy Arrow z Singapuru

Singapurska spółka Kelley Aerospace kilka miesięcy temu zaskoczyła świat prezentując swój nowy lotniczy program – bojowy samolot bezzałogowy mogący osiągać…

X