29 maja w siedzibie Inspektoratu Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej w Warszawie podpisano dwie umowy ze spółką Jelcz na dostawy kolejnych partii samochodów ciężarowych różnego przeznaczenia. Pierwsza dotyczy zakupu 14 pojazdów dużej ładowności i powiększonej mobilności S662D.43 6×6 (z opcją na 100 kolejnych), a druga 14 zestawów do transportu czołgów i ciężkiego sprzętu gąsienicowego o masie do 70 t (z opcją na 3 kolejne oraz 3 ciągniki bez naczep).

Obie umowy podpisali przedstawiciele Skarbu Państwa – Inspektoratu Uzbrojenia oraz spółki Jelcz w siedzibie IU MON w Warszawie./ Zdjęcie: Krzysztof Płatek, IU MON

Obie umowy podpisali przedstawiciele Skarbu Państwa – Inspektoratu Uzbrojenia oraz spółki Jelcz w siedzibie IU MON w Warszawie./ Zdjęcie: Krzysztof Płatek, IU MON

Pierwsza umowa ma wartość 111 464 487,18 zł brutto, w tym 13 506 628,68 zł przypada na zamówienie gwarantowane, a 97 957 858,50 zł na prawo opcji. Negocjacje w tej sprawie rozpoczęto 27 lutego 2019. Dostawy przewidziano w latach 2019-2022.

Pojazdy będą służyć do zabezpieczenia potrzeb transportowych jednostek wojskowych w sferze działań taktycznych. Przeznaczone będą do transportu ładunków luzem, spaletyzowanych lub umieszczonych w 20-stopowym kontenerze, a także ciągnięcia przyczep o masie całkowitej do 19 t, tworząc zestawy o dopuszczalnej masie całkowitej do 40 t.

Jest to kolejna umowa zawarta z Jelczem na dostawy samochodów ciężarowych S662D.43 w wersji skrzyniowej. Poprzednia, o wartości ponad 37 mln zł brutto, obejmująca dostawę 44 pojazdów została podpisana 31 lipca 2014 (IU negocjuje Jelcze 662D.43, 2019-03-13).

Jak dotąd Wojsko Polskie odebrało ponad 700 samochodów ciężarowych dużej ładowności powiększonej mobilności Jelcz S662D.43 6x6, służących m.in. pod zabudowę wyrzutni MLV pocisków przeciwokrętowych i pojazdów dowodzenia CCV systemu obrony wybrzeża NSM (Naval Strike Missile) / Zdjęcie: Paweł Ścibiorek

Jak dotąd Wojsko Polskie odebrało ponad 700 samochodów ciężarowych dużej ładowności powiększonej mobilności Jelcz S662D.43 6×6, służących m.in. pod zabudowę wyrzutni MLV pocisków przeciwokrętowych i pojazdów dowodzenia CCV systemu obrony wybrzeża NSM (Naval Strike Missile) / Zdjęcie: Paweł Ścibiorek

Druga umowa ma wartość 88 918 127,76 zł brutto i zostanie zrealizowana w latach 2020-2022. W przypadku realizacji opcji na zestawy do transportu czołgów i ciężkiego sprzętu gąsienicowego, jej wartość wzrośnie o 54,2 mln zł brutto. Postępowanie w tej sprawie zostało rozpoczęte 27 października 2017, a otwarcie ofert 29 marca 2019.

Konkurentem Jelcza była spółka Rheinmetall Defence Polska, ale jej oferta znacznie przekroczyła budżet gestora, wynoszący 98 mln zł netto. Oferta Jelcza została wyceniona na 72 291 160,78 zł netto, a jej wybór nastąpił 14 maja (Zestawy niskopodwoziowe dla WP, 2019-04-03).

Powyższe umowy to kolejne zamówienia dla Jelcza w tym miesiącu. 15 maja podpisano umowę o wartości 44 879 256 zł brutto ze spółką Cargotec Poland na dostawę dwóch żurawi dużego udźwigu HIAB 855 EP-5 HiPro z opcją na 22 kolejne. Jelcz dostarczy podwozia P862D.43 8×8 (Cargotec dostarczy żurawie, 2019-05-23).

Z kolei 17 maja podpisano umowę o wartości 170 908 438 zł brutto na dostawę na dostawę 73 pojazdów, w sześciu wersjach specjalnych, w tym 61 w układzie napędowym 8×8 i 12 w układzie 4×4 w latach 2019-2022. Trafią na wyposażenie dwóch baterii systemu przeciwlotniczego i przeciwrakietowego Wisła.  (Jelcze dla Wisły, 2019-05-18).