Przejdź do serwisu tematycznego

NASA i SpaceX kroczą w przyszłość

30 maja z Kompleksu Startowego 39A Centrum Kosmicznego im. Johna F. Kennedy’ego na Florydzie wystrzelona została kapsuła załogowa Crew Dragon z dwoma amerykańskimi astronautami, Robertem Behnkenem i Douglasem Hurleyem, na pokładzie, formalnie rozpoczynając misję Demo-2. Zaprojektowany i zbudowany przez prywtne przedsiębiorstwo SpaceX pojazd wzbił się za pomocą rakiety Falcon 9, a następnie samodzielnie skierował w stronę Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS).

Głównym założeniem misji Demo-2 jest wykonanie lotu testowego, który ma pozwolić na zweryfikowanie systemu transportu załóg w przestrzeń kosmiczną, który został opracowany w wyniku współpracy NASA i prywatnego przedsiębiorstwa SpaceX. Ocenie poddawane są wszystkie fazy lotu: start, wejście na orbitę, dokowanie do ISS, powrót i lądowanie. “Dziś rozpoczyna się nowa era lotów kosmicznych. Po raz kolejny wysyłamy amerykańskich astronautów amerykańską rakietą z amerykańskiej ziemi na Międzynarodową Stację Kosmiczną, nasze narodowe laboratorium obiegające Ziemię,” powiedział administrator NASA, Jim Bridenstine.

Lot testowy z 30 maja był drugim tego typu przedsięwzięciem, podczas którego sprawdzono funkcjonalność kapsuły Crew Dragon i zarazem pierwszym z astronautami na pokładzie. Misja Demo-2 poprzedza certyfikację testowanego rozwiązania. Jej wynik przyczyni się do zatwierdzenia regularnych lotów załogowych na Międzynarodową Stację Kosmiczną w ramach Programu Lotów Komercyjnych NASA. “Składam podziękowania i gratulacje Bobowi Behnkenow, Dougowi Hurleyowi oraz zespołom SpaceX i NASA za to znaczące dla Stanów Zjednoczonych osiągnięcie. Start komercyjnego załogowego pojazdu kosmicznego jest fenomenalną demonstracją amerykańskiej przedsiębiorczości i jednocześnie niezmiernie ważnym krokiem na drodze do załogowej eksploracji Księżyca i Marsa”, dodał Bridenstine.

Zdjęcie: SpaceX

Program Lotów Komercyjnych NASA realizowany jest dzięki inwestycjom i wspieraniu współpracy podmiotów publicznych z prywatnymi. Ma doprowadzić do nowych osiągnięć w eksploracji kosmosu.

Wkrótce po wejściu na orbitę kapsuła Crew Dragon otrzymała imię “Endeavour”, wybrane przez Behnkena i Hurleya na cześć pierwszego wahadłowca kosmicznego, którym obaj udali się w przestrzeń kosmiczną.

Zdjęcie: SpaceX

Zdjęcie: SpaceX

Dokowanie do ISS

Crew Dragon zadokowała do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej w niedzielę następnego dnia. Wkrótce potem Robert Behnken i Douglas Hurley zostali powitani na stacji jako nowi członkowie Ekspedycji 63 przez astronautę NASA Chrisa Cassidy’ego oraz dwóch rosyjskich astronautów, Anatolija Iwaniszina i Iwana Wagnera. “To obrazuje zmiany w organizacji lotów kosmicznych przez Stany Zjednoczone. NASA nie będzie kupować i utrzymywać rakiet i kapsuł jak dawniej. Zamiast tego będziemy współpracować z podmiotami prywatnymi,” powiedział Bridenstine.

Zdjęcie: NASA / ISS

“Taki model organizacji będzie obowiązywać przy lotach na Księżyc”, stwierdził Bridenstine po czym dodał, że “kiedy udamy się na Księżyc, będziemy lądować na jego powierzchni komercyjnymi lądownikami. Wszystko to doprowadzi nas do niesamowitej przyszłości, w której ludzie będą żyć i pracować na powierzchni Księżyca, dążąc do realizacji znacznie dalszego celu, jakim będzie wyprawa na Marsa.”

Pierwsze manewry poprzedzające dokowanie Crew Dragon do ISS rozpoczęto parę godzin po starcie z Ziemi. Procedura prowadzona była w trybie autonomicznym. Jej przebieg, w tym dokowanie kapsuły do przedniego węzła modułu Harmony nadzorowali astronauci Behnken i Hurley oraz specjaliści z centrum kontroli misji NASA.

“Dopóki pozostajemy na pokładzie Stacji zamierzamy w pełni wykorzystać nowy pojazd. Endeavour zostanie poddana tutaj wielu testom przez następny tydzień lub dwa i mamy nadzieję, że będziemy mogli oficjalnie uznać ją za w pełni funkcjonalną,” oznajmił Behnken.

Testy wydajności kapsuły Crew Dragon / Endeavour będą trwały przez cały pobyt astronautów na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Kapsuła może pozostać na orbicie ok. 110 dni, choć w przyszłości długotrwałość misji w pełni funkcjonalnych pojazdów na zostać wydłużona do 210 dni. Długość misji, zarówno tej jak i kolejnych, będzie uzależniona od gotowości NASA do przeprowadzenia następnego komercyjnego lotu załogowego.

Gdy misja Demo-2 dobiegnie końca astronauci Behnken i Hurley wrócą na pokład Endeavour. Następnie kapsuła odłączy się od modułu Harmony i opuści Międzynarodową Stację Kosmiczną, rozpoczynając procedurę powrotu na Ziemię. W ostatniej fazie lotu kapsuła ma opuścić się na spadochronach, lądując w Oceanie Atlantyckim. Następnie załoga zostanie podjęta przez specjalną jednostkę morską i przetransportowana na Przylądek Canaveral.

Crew Dragon przystosowano do transportu aż czterech członków załogi jednocześnie. Podczas przyszłych misji kapsuła ma też zabierać na pokład ponad 100 kilogramów ładunku. Regularne użycie pojazdu opracowanego przez SpaceX pozwoli na zwiększenie załogi Międzynarodowej Stacji Kosmicznej oraz wydłużenie czasu poświęconego na czynności badawcze w stanie mikrograwitacji.

Zdjęcie: SpaceX

Program Lotów Komercyjnych NASA

Celem Programu Lotów Komercyjnych NASA jest przyśpieszenie prac nad komercyjnymi załogowymi pojazdami kosmicznymi. W ich wyniku Agencja zamierza pozyskać bezpieczne, niezawodne i opłacalne środki transportu astronautów i ładunków na niską orbitę oraz do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Udział w Programie bierze wiele amerykańskich przedsiębiorstw posiadających doświadczenie w projektowaniu i rozwoju transportowych pojazdów kosmicznych.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Team Lynx: L3Harris Technologies w programie OMFV

14 kwietnia niemiecka grupa Rheinmetall AG poinformowała, że amerykańska spółka L3Harris Technologies dołączyła partnerstwa przemysłowego Team Lynx, uczestniczącego w programie półautonomicznego bojowego wozu

Czekamy, co dalej z programami śmigłowcowymi w Polsce – wywiad z Januszem Zakręckim

Najważniejszy w kontekście rynku krajowego był kontrakt na dostawę czterech S-70i Black Hawk dla wojska. Z tego co wiem, dostarczone śmigłowce są eksploatowane…

X