MILMAG 3/2019 »

MILMAG - The Military MagazineBAE Systems ACV dla USMC - MILMAG - The Military Magazine

BAE Systems ACV dla USMC

BAE Systems dostarczy Korpusowi Piechoty Morskiej (USMC) 30 pływających transporterów opancerzonych ACV (Amphibious Combat Vehicle) z opcją na łącznie 204 egzemplarze. Stosowna umowa została podpisana 19 czerwca 2018. Rozwijany wspólnie z Iveco Defence Vehicles pływający transporter opancerzony bazuje na brytyjsko-włoskich SuperAV/Freccia/Centauro. Dzięki modułowej konstrukcji może być dowolnie modyfikowany.
 Zaoferowany przez BAE Systems w kooperacji z Iveco Defence Vehicles pływający transporter opancerzony ACV 1.1 bazuje na brytyjsko-włoskiej rodzinie pojazdów SuperAV/Freccia/Centauro

Wartość pierwszej transzy zamówienia to 198 mln USD (738,86 mln zł). Dostawy mają zostać zrealizowane do jesieni 2019. W tym samym roku zostanie zamówionych kolejnych 30 pojazdów i zostaną zakończone testy wstępnej gotowości operacyjnej (Initial Operational Test and Evaluation, IOT&E). Natomiast przez ostatnie 15 miesięcy prowadzono intensywne badania dostarczonych prototypów. Sprawdzano pojazdy podczas operacji lądowych i morskich w zakresie transportu i ochrony załóg. Transportery zostaną wyprodukowane w zakładach BAE Systems w Aiken (Karolina Południowa), Sterling Heights (Michigan), Minneapolis (Minnesota), Stafford (Wirginia), San Jose (Kalifornia) i York (Pensylwania).

Trzynaście prototypów ACV 1.1 zostało przetestowanych przez USMC w pierwszym kwartale 2017 / Zdjęcia: BAE Systems

USMC wymaga aby na wspólnej platformie możliwe był zabudowanie bojowego wozu dla drużyny marines (Squad Maneuver/Fighting Vehicle), wozu dowódczego (Command and Control Vehicle) oraz wozu zabezpieczenia i ratownictwa technicznego (Recovery and Maintenance Vehicle). Podstawowe wymogi taktyczno-techniczne dotyczyły czterech kluczowych aspektów działań: operacji morskich, operacji lądowych, ładowności oraz ochrony balistycznej i przeciwminowej.

Oferty w postępowaniu złożyły cztery konsorcja. W pierwszej fazie odrzucono propozycję Lockheed Martin, który wraz z fińską Patrią zaoferował pojazd o nazwie Havoc, oparty na podwoziu AMV. Zamawiający odrzucił także oferowany przez General Dynamics Land Systems transporter LAV 6.0. Do drugiej fazy, oprócz BAE Systems, zakwalifikowała się oferta amerykańsko-singapurskiego konsorcjum SAIC (Science Applications International Corporation) i ST Kinetics (Singapore Technology Kinetics). 21 lutego 2017 przedstawiło ono prototyp bazujący na transporterze opancerzonym Terrex, który otrzymał fabryczną nazwę Terrex II. Jednak poważną wadą pojazdu była możliwość transportu tylko 11 żołnierzy desantu, podczas gdy obecna drużyna marines liczy 13 (w przyszłości będzie liczyć 12, w tym operatora systemów bezzałogowych).

Program ACV ma na celu wyłonienie następcy, pochodzących jeszcze z lat 1970 gąsienicowych transporterów pływających AAV-7A1 (Amphibious Assault Vehicle, dawniej LVT-7). Równolegle, BAE Systems uczestniczy we dwóch programach US Army. Złożono ofertę na pojazd wsparcia ogniowego MPF i dostarczono na testy transportery opancerzone AMPV (BAE Systems w programie MPF, 2018-03-08, Prototypy AMPV dla US Army dostarczone, 2018-04-06).

Wartość pierwszego kontraktu na dostawy ACV 1.1 jest szacowana na 1,2 mld USD (4,48 mld zł). Dostawy nawet 600 seryjnych transporterów mają rozpocząć się w 2020.  Równocześnie na podstawie doświadczeń z eksploatacji w Korpusie zostanie przygotowany pakiet modyfikacji. Pojazdy w wersji ACV 1.2 mają docelowo zastąpić wszystkie 870 pływające transportery gąsienicowe po 2025. W międzyczasie 390 AAV-7A1 zostanie poddanych głębokiej modernizacji.

Opis
Opracowany przez BAE Systems ACV 1.1 jest napędzany 6-cylindrowym silnikiem diesla o mocy 700 KM. Transporter ma masę własną 15 t i maksymalną dopuszczalną 24 t. Załoga liczy trzech żołnierzy (dowódca, kierowca i strzelec). Na pokładzie można przewozić od 8 do 13 żołnierzy desantu w zależności od konfiguracji. Zasięg na lądzie wynosi 800 km, a w wodzie 64 km, przy prędkości maksymalnej, odpowiednio, 105 i 10 km/h. ACV można przemieszczać drogą powietrzną na pokładzie samolotów transportowych klasy C-130 Hercules i A400M Atlas.

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ