Wiosenny MILMAG 4/2019 »

MILMAG - The Military MagazineP-8A Poseidon dla Korei - MILMAG - The Military Magazine

P-8A Poseidon dla Korei

25 czerwca 2018 południowokoreańska agencja ds. zakupów wojskowych DAPA (Defense Acquisition Program Administration) poinformowała o wyborze amerykańskich samolotów patrolowych i zwalczania okrętów podwodnych Boeing P-8A Poseidon, które zastąpią starzejącą się flotę P-3CK i P-3C Orion. Kontrakt jest wyceniany na około 1,9 bln KRW (6,34 mld zł).

P-8A Poseidon jak dotąd wszedł na wyposażenie marynarek wojennych USA, Indii i Australii. Oprócz Korei Południowej, samoloty zostały zamówione przez Wielką Brytanię i Norwegię / Zdjęcie: US Navy

Informację potwierdził wysoki przedstawiciel koncernu Boeing. Korea Południowa chce przeprowadzić zakup w ramach procedury FMS (Foreign Military Sales). Decyzja o bezprzetargowym zakupie amerykańskich samolotów miała zostać podjęta po zakończeniu analizy prawnej i finansowej oraz porównania osiągów P-8A Poseidon z konkurencyjnymi modelami.

Zainteresowanie sprzedażą marynarce wojennej Korei Południowej (ROK Navy) nowych samolotów patrolowych i ZOP wyraziły wcześniej Airbus i Saab Defence and Security, które zaoferowały, odpowiednio, samoloty CASA C295 MPA/Persuader i Swordfish MPA. Według nieoficjalnych informacji, cena zaoferowana przez Boeinga (oferującego samolot o znacznie większym udźwigu i zasięgu) była porównywalna z ofertą szwedzką, natomiast termin realizacji dostaw proponowany przez Airbusa był zbyt odległy.

Choć agencja DAPA oficjalnie nie poinformowała jaka liczba samolotów zostanie zamówiona, to prawdopodobnie będzie 6 egzemplarzy. Pierwsze P-8A mają trafić do odbiorcy w latach 2022-2023. Program pozyskania nowych samolotów rozpoczął się w lutym 2018, zanim nastąpiło ocieplenie relacji z Koreą Północną. Mimo wszystko władze w Seulu planują nadal rozbudowywać zdolności ZOP, równocześnie kontynuując pogram rozwoju nowej generacji okrętów podwodnych o napędzie jądrowym. (Przyszłe południowokoreańskie okręty podwodne, 2018-03-30).

Nowe, odrzutowe samoloty patrolowe/ZOP zastąpią starzejącą się flotę ośmiu turbośmigłowych Lockheed P-3CK (ex-amerykańskie P-3B, zmodernizowane przez Korea Aerospace Industries) i ośmiu P-3C Orion, które stacjonują w bazach lotniczych Pohang w prowincji Gyeongsang Północny i Jeju na wyspie o tej samej nazwie.

Opis
P-8A Poseidon to zmodyfikowany Boeing 737-800, dostosowany do roli morskiego samolotu rozpoznawczego i patrolowego. Samolot jest przeznaczony do wykrywania oraz walki z okrętami podwodnymi i nawodnymi. Został wyposażony w radar nowej generacji AN/APY-10 z syntetyczną aperturą. Przyjęty do służby w US Navy w listopadzie 2013 (dostarczono 84 ze 122 zamówionych). Pierwszymi użytkownikami eksportowymi zostały Indie (8 dostarczonych zmodyfikowanych egzemplarzy P-8I Neptune, 4 kolejne zostały zamówione) i Australia, która odebrała 7 z 12 zamówionych samolotów i będzie je użytkować wraz z bsl Triton. (Australia kupiła MQ-4C Triton, 2018-06-27)

Kolejnymi użytkownikami samolotów Poseidon zostaną Wielka Brytania i Norwegia, które zamówiły, odpowiednio, 9 i 5 samolotów w 2016. Prawie równolegle z Koreą Południową, 4 samoloty tego typu chce pozyskać Nowa Zelandia.

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ