MILMAG 3/2019 »

MILMAG - The Military MagazineOblot SB-1 Defiant w 2018 - MILMAG - The Military Magazine

Oblot SB-1 Defiant w 2018

Pod koniec czerwca 2018 opublikowano informację o postępach w pracach nad eksperymentalnym śmigłowcem wielozadaniowym Boeing-Sikorsky SB-1 Defiant, oferowanym US Army w ramach programu FVL-M (Future Vertical Lift – Medium). W Palm Beach na Florydzie trwają ostatnie prace nad przygotowaniami prototypu do oblotu, który ma nastąpić jeszcze w 2018.

Wspólne elementy konstrukcyjne wariantu transportowego i szturmowego śmigłowca SB-1 Defiant to m.in. układ napędowy, system aktywnej kontroli wibracji, układy sterowania i kompozytowy kadłub / Grafiki: Boeing

SB-1 Defiant ma wzbić się po raz pierwszy w powietrze po pomyślnym zakończeniu prób naziemnych, ustaleniu limitów obciążeniowych płatowca i testów kluczowych dla lotu komponentów na stanowisku badawczym układu napędowego. Zastosowanie współosiowego układu dwuwirnikowego z przeciwbieżnymi wirnikami sztywnymi i śmigła pchającego ma być rozwiązaniem efektywniejszym niż to stosowane w wiropłatach o odwracanych gondolach silnikowych.

Jedynym konkurentem zespołu Boeing - Sikorsky w programie FVL-M, wcześniej znanego jako JMR TD (Joint Multi-Role Technology Demonstration), jest zmiennowirnikowiec nowej generacji Bell V-280 Valor, którego pierwszy prototyp jest w fazie zaawansowanych testów w locie (Poziomy lot V-280 Valor, 2018-05-23). Wejście do służby wybranego w programie statku powietrznego zaplanowano na 2030. Nowe wiropłaty mają zastąpić śmigłowce UH-60 Blackhawk.

W programie FVL biorą udział także AVX Aircraft z bezogonowym śmigłowcem współosiowym JMR i Karem Aircraft ze zmiennowirnikowcem TR36TD OSTR (Optimum-Speed TiltRotor). Departament Obrony planuje również pozyskanie ciężkiego śmigłowca, w ramach programu FVL-H (Future Vertical Lift – Heavy) jednak, ze względu na planowaną głęboka modernizację floty CH-47F Chinook, pozyskanie nowych wiropłatów będzie miało miejsce po 2060.

Analiza
Projekt transportowego wariantu SB-1 Defiant został ujawniony w połowie 2014, jako efekt doświadczeń z eksperymentalnym śmigłowcem Sikorsky X2. 10 kwietnia 2017 zaprezentowano koncepcję szturmowego wariantu z myślą o zastąpieniu śmigłowców AH-64 Apache. Ta wersja wyróżnia się tandemowym układem kabiny pilotów, pylonami do przenoszenia uzbrojenia i działkiem podwieszonym w przedniej części kadłuba.

Wspólne elementy konstrukcyjne obu wariantów to układ napędowy i przeniesienia mocy, system sterowania fly-by-wire, wirnik główny ze składanymi łopatami, śmigło pchające, system aktywnej kontroli wibracji, belka ogonowa ruchome stery, stateczniki poziome i kompozytowy kadłub. W wersji transportowej zabudowany będzie przedział desantowy, stanowiska strzelców bocznych i opcjonalnie wyposażenie ewakuacji medycznej.

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ