MILMAG na MSPO 2019 »
Ostatni wakacyjny MILMAG »

MILMAG - Magazyn MilitarnyDokończenie ORP Ślązak - MILMAG - Magazyn Militarny

Dokończenie ORP Ślązak

29 czerwca Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej podpisał finalną umowę z konsorcjum Polskiej Grupy Zbrojeniowej i PGZ Stoczni Wojennej na dokończenie budowy okrętu patrolowego ORP Ślązak. Harmonogram przewiduje rozpoczęcie prób portowych, morskich oraz zdawczo-odbiorczych jednostki w lipcu 2018. Ich zakończenie, połączone z przekazaniem okrętu Marynarce Wojennej ma nastąpić do końca marca 2019. Nie ujawniono wartości podpisanej umowy, a informację o zakończeniu negocjacji przekazał kilka dni wcześniej minister Obrony Narodowej.

W 2001 rozpoczęła się budowa ORP Ślązak, jeszcze jako korwety wielozadaniowej projektu 621 Gawron. Jeśli budowniczowie dotrzymają terminów, jednostka zostanie przekazana Marynarce Wojennej po 17 latach od położenia stępki / Zdjęcie: Piotr Leoniak

28 listopada 2001 położono stępkę pod budowę korwety wielozadaniowej projektu 621 (Gawron), gdyż takiej klasy jednostką miał być pierwotnie ORP Ślązak. 11 września 2009 odbyło się wodowanie techniczne kadłuba, po czym MON ograniczyło finansowanie projektu. W 2012 zdecydowano, że jednostka zostanie dokończona jako okręt patrolowy. 2 lipca 2015 nastąpiła uroczystość wodowania połączona z chrztem. Później okręt ponownie wrócił na ląd, a jego budowa była kontynuowana. 23 listopada tego samego okręt wodowano po raz trzeci.

Pierwotnie, okręt miał być przekazany Marynarce Wojennej w listopadzie 2016, później przesuwano to na połowę 2017 lub początek 2018. W styczniu 2018 prace zostały wstrzymane, a dwa miesiące później okręt został przejęty z rąk syndyka upadłej stoczni przez Inspektorat Uzbrojenia. Budowa jednostki miała być dokończona w nowo utworzonej PGZ Stocznia Wojenna. Do tego czasu koszty okrętu sięgnęły 1,171 mld zł.

Opis
ORP Ślązak ma 95,2 m długości, 13,5 m szerokości, 9,35 m wysokości do pokładu otwartego, 3,6 m zanurzenia i 1800 t wyporności standardowej. Napęd typu CODAG (Combined Diesel and Gas Turbine) składa się z dwóch silników wysokoprężnych MTU 12V 595 TE90 o mocy 3240 kW każdy, turbiny gazowej Ge/Avio LM-2500 o mocy 25 000 kW i  4 zespołów prądotwórczych o mocy 600 kW każdy. Zapewnia to prędkość powyżej 30 węzłów, autonomiczność 30 dni i zasięg maksymalny 4500 mil morskich. Jednostkę wyposażono w dziobowy pędnik azymutalny i aktywne stabilizatory kołysań.

Uzbrojenie okrętu to 76-mm armata automatyczna OTO Melara Super Rapid L/62, dwie 30-mm armaty Marlin-WS, cztery wyrzutnie pocisków przeciwlotniczych krótkiego zasięgu GROM i cztery 12,7-mm wielkokalibrowe karabiny maszynowe ZMT WKM-Bm. Okręt został wyposażony w system dowodzenia wraz z konsolami Thales TACTICOS, stację radiolokacyjną Thales SMART-S Mk 2, sonar nawigacyjno-ostrzegający L3 ELAC Nautic Vanguard, głowicę optoelektroniczną Thales Mirador, radar kierowania ogniem Thales STIR 1.2 EO (STING-EO) Mk 2 oraz środki łączności i nawigacji.

Do głównych zadań ORP Ślązak będą należeć zwalczanie celów nawodnych, powietrznych, mniejszych jednostek i zagrożeń asymetrycznych, patrolowanie i ochrona torów podejściowych i morskich linii komunikacyjnych, eskorta jednostek cywilnych, kontrola morskich szlaków żeglugowych, zwalczanie piractwa, współpraca z wojskami specjalnymi, doraźne bazowanie śmigłowca czy udział w akcjach humanitarnych.

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ