Inspektorat Uzbrojenia poinformował magazyn MILMAG, że w postępowaniu nr IU/84/X-96/ZO/NZO/DOS/Z/2015 o udzielenie zamówienia publicznego na dostawę samochodów ciężarowo-osobowych wysokiej mobilności Mustang, wpłynęła tylko jedna oferta. O zamówienie wspólnie ubiegają się Polska Grupa Zbrojeniowa z Radomia i Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne z Poznania. Przedsiębiorstwa te zaproponowały Wojsku Polskiemu różne wersje samochodu Ford Ranger.
Postępowanie rozpoczęło się w lipcu 2015 i dotyczyło dostawy do roku 2022 882 samochodów ciężarowo-osobowych wysokiej mobilności. Pojazdy mają zostać kupione w dwóch odmianach: 841 w wersji nieopancerzonej i 41 w wariancie opancerzonym. Informacje uzyskane przez MILMAG z Inspektoratu Uzbrojenia, dowodzą, że ani termin dostaw, ani liczba pojazdów nie uległy zmianie.
Zgodnie z ogłoszonymi dwa lata temu warunkami postępowania, poszukiwane samochody muszą być nowe, ich rok produkcji musi być tożsamy z rokiem dostawy. Wszystkie pojazdy mają mieć układ jezdny 4x4, przy czym dopuszczony jest układ z napędem na tylną oś z dołączanym napędem osi przedniej. Nadwozie powinno być przystosowane do przewozu 9 osób (kierowca i 8 pasażerów) w wersji nieopancerzonej i 5 osób (kierowca i 4 pasażerów) w odmianie opancerzonej.
Samochód w wersji nieopancerzonej powinien mieć dopuszczalną masę całkowitą (DMC) nieprzekraczającą 3500 kg i ładowność nie mniejszą, niż 1000 kg (w odmianie opancerzonej – 600 kg). Pojazdy mają być wyposażone w silniki o zapłonie samoczynnym (diesel), o masowym wskaźniku mocy określonym nie mniejszym niż 35 kW/t. Wszystkie samochody powinny być zunifikowane pod względem układów przeniesienia mocy, osprzętu, wyposażenia, rozmieszczenia elementów sterowania, tablic przyrządów kontrolnych, aparatury kontrolnopomiarowej oraz przyłączy instalacji elektrycznej.
Poszukiwane pojazdy powinny być przystosowane do pokonywania brodów o głębokości co najmniej 0,5 m (bez przygotowania) oraz nie mniej, niż 0,65 m (z przygotowaniem). Koła wozów w wersji opancerzonej powinny być wyposażone we wkładki umożliwiające jazdę przy braku ciśnienia w ogumieniu (np. typu Run-Flat). Samochody mają mieć wyciągarkę o sile uciągu nie mniejszej niż 100 % DMC i linę długości nie mniejszej niż 25 m.
Dla wozów w wersji opancerzonej, opancerzenie wraz z szybami kuloodpornymi powinno zapewniać poziom ochrony w zakresie kuloodporności nie mniejszy niż 1 według STANAG 4569, Aneks A, zaś w zakresie odporności na detonację poziom ochrony nie mniejszy niż 1 według STANAG 4569, Aneks B.
Zaproszenie do dialogu technicznego w programie Mustang zostało ogłoszone pod koniec czerwca 2013, a zakończono go 30 września 2013. Zgłosiło się do niego 20 przedsiębiorstw, prezentujących szeroką gamę pojazdów: od lekkich samochodów terenowych po większe wozy opancerzone i minoodporne. W ramach fazy analityczno-koncepcyjnej będącej elementem dialogu, powstały studium wykonalności oraz wstępne założenia taktyczno-techniczne nowego samochodu ciężarowo-osobowego wysokiej mobilności.
Dialog przeprowadzono z: konsorcjum Concept i Toyota Motor Poland oferującymi Toyotę Hilux (o nazwie własnej Łomot); konsorcjum Przemysłowy Instytut Motoryzacji (PIMot) i AMZ Kutno proponującymi pojazd koncepcyjny Funter/Poter; MMC Consulting, będące polskim przedstawicielem AM General, z HMMWV; przedsiębiorstwem Zeszuta z samochodami Mercedes G i Jeep J8, Bees-Pol i Hobson Industries z Land Rover Defender; Fabryką Samochodów Honker z modelem Honker 2000; Auto-Hit z izraelską spółką Hatehof proponujące pojazdy Hurricane i Wolf; Ursusem (przedstawicielem izraelskiego Automotive Industries Ltd.) z pojazdem Storm 3 M-243 w dwóch wersjach; konsorcjum AMZ Kutno z JLR Polska oferującym zmodyfikowane samochody Land Rover Defender; konsorcjum Autobox z Wojskową Akademią Techniczną (WAT) z pojazdem koncepcyjnym; AYCOMM wraz z tureckim Otokarem proponujące wóz Ural; niemieckim Krauss-Maffei Wegmann występującym razem z AMZ Kutno i próbującym zainteresować Wojsko Polskie pojazdem Mungo; spółką Wawrzaczek ISS z izraelskim Hatehof z koncepcyjnym samochodem osobowo-ciężarowym nazwanym Kojot; amerykańskim Navistar z pojazdem SOTV; Edison Polska, Toyota AD i Germaz mającymi w ofercie samochód Toyota Hilux; spółką Pagacz i Synowie wraz z południowoafrykańskim Paramount Group proponującym samochód Toyota Land Cruiser; oraz Polskim Holdingem Obronnym z francuskim Panhard Defense z pojazdem PVP.
Jedynym pojazdem ciężarowo-osobowym używanym w Wojsku Polskim jest obecnie Tumak, czyli HMMWV. W ramach umowy z listopada 2013 do Polski trafiło 217 takich wozów w kilku odmianach (96 M1043A2 Armament Carrier, 60 M1025A2 Armament Carrier, 31 M1097A2 Cargo-Troop Carrier, 18 M1045A2 Armament Carrier, 9 M1097A2 Shelter Carrier i 3 M1035A2 Soft-Top Ambulance), uzupełnionych w 2009 dostawami HMMWV dla Wojsk Specjalnych (m.in. 42 M1151A1 w/B1 dla JWA, JWK i JWG oraz M1165A1 Special Ops dla JWG). Wojska Specjalne uzywają także niewielkiej partii samochodów Toyota Hilux, niedawno zaś do Żandamerii Wojskowej i Wojskowej Straży Pożarnej zakupiono także wozy Isuzu D-Max/Road Ranger.
Jednak pojazdy wybrane w programie Mustang mają zastąpić przede wszystkim podstawy typ samochodu osobowo-terenowego, jakim jest Honker, występujący głównie w zmodernizowanej odmianie Honker 2000. Wozy te były produkowane w latach 1988-1997 przez Fabrykę Samochodów Rolniczych w Poznaniu, a później – po przeniesieniu montażu przez Daewoo – w Lublinie, gdzie z przerwami są wytwarzane od 2009 przez przedsiębiorstwo DZT Tymińscy/Fabryka Samochodów Honker (obecnie w niewielkich partiach, głównie w wersjach specjalistycznych).
Mustangi mają zastąpić nie tylko Honkera, ale też pozostałe w wojsku radzieckie UAZ469 (w odmianach specjalistycznych), a także eksploatowane przez armię Mercedesy-Benz klasy G (w tym model GD290TD kupowany w latach 1990. i pozyskane wraz z czołgami Leopard 2A4).