Wiosenny MILMAG 4/2019 »

MILMAG - The Military MagazineKatastrofa polskiego MiG-29 - MILMAG - The Military Magazine

Katastrofa polskiego MiG-29

6 lipca 2018 w okolicach miejscowości Pasłęk w województwie warmińsko-mazurskim rozbił się MiG-29 o numerze boczym 4103 z 22. Bazy Lotnictwa Taktycznego (22. BLotT) w Królewie Malborskim. Pilot, 33-letni porucznik zdołał się katapultować, lecz niestety został odnaleziony martwy.

MiG-29 to naddźwiękowe samoloty myśliwskie przeznaczone do prowadzenia walk powietrznych  / Zdjęcie: Jakub Link-Lenczowski

Do tragicznego zdarzenia doszło o godz. 1.57, podczas wykonywania lotu nocnego. Zgodnie z informacjami Ministerstwa Obrony Narodowej, pilot katapultował się w pobliżu miejscowości Sakówka, leżącej ok. 18 km od Malborka. Wrak rozbitego samolotu został odnaleziony w odległości ok. 0,5 km od zabudowań.

Przyczyny katastrofy nie są znane. Okoliczności zdarzenia bada Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego, a śledztwo zostało zainicjowane przez Wydział do spraw Wojskowych Prokuratury Okręgowej w Warszawie. Tragicznie zmarły pilot miał nalot ponad 850 godzin, w tym ponad 600 godzin na MiG-29, na których pełnił dyżury bojowe. Wielokrotnie brał udział w krajowych i międzynarodowych ćwiczeniach.

Był to kolejny w ostatnim czasie wypadek polskiego myśliwca tego typu. 18 grudnia 2017 MiG-29A uległ wypadkowi w pobliżu miejscowości Ryczołek w województwie mazowieckim, w powiecie mińskim. Pilot przeżył i został odnaleziony przez Straż Leśną. Samolot o nazwie własnej „płk pil. Wojciech Kołaczkowski (1908-2001)”, nr taktycznym 67 i seryjny 2960526367 (dostarczony 17 lipca 1989, remont główny przeszedł w 2002) był przypisany do 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego (23. BLotT) w Mińsku Mazowieckim. Był to pierwszy tak poważny wypadek z udziałem tego typu samolotu w SP RP.

Wcześniej, 11 czerwca 2016 w czasie technicznego rozruchu silnika przeprowadzanego przez obsługę naziemną 22. BLotT doszło do pożaru innego MiG-29. 24 sierpnia tego samego roku poinformowano, że uszkodzeniu uległ turbostarter umiejscowiony między silnikami. Urwane łopatki uszkodziły przewody paliwowe i doprowadziły do pożaru. Samolot został skreślony ze stanu Sił Powietrznych. W polskim lotnictwie wojskowym pozostało 29 samolotów tego typu, w tym 23 jednomiejscowe MiG-29A (9.12A) i MiG-29G (9.12A) oraz 6 dwumiejscowych MiG-29UB (9.51) i MiG-29GT (9.51).

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ