14 sierpnia Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej rozpoczął postępowanie na dostawy samochodów ciężarowo-osobowych wysokiej mobilności 4×4 dla Wojska Polskiego. To już trzecie podejście do programu o kryptonimie Mustang, który ma wyłonić następcę samochodów terenowych w Wojsku Polskim. Obejmuje to głównie wozy Honker w różnych wersjach.

Wcześniejsze i obecne wymagania na samochody ciężarowo-osobowe wysokiej mobilności spełniają dwa pojazdy: nieopancerzony LTMPV Dino 319 (na zdjęciu) i opancerzony Dino 519 LTMPAV zaoferowane przez PHO i Concept. Bazują na zmodyfikowanym podwoziu samochodów dostawczych Mercedes-Benz Sprinter 4x4. Jeżeli zostaną wybrane, to montaż końcowy ma się odbywać w wybranych zakładach Polskiej Grupy Zbrojeniowej, zaś Concept będzie dostarczał jedynie komponenty / Zdjęcie: Remigiusz Wilk

Wcześniejsze i obecne wymagania na samochody ciężarowo-osobowe wysokiej mobilności spełniają dwa pojazdy: nieopancerzony LTMPV Dino 319 (na zdjęciu) i opancerzony Dino 519 LTMPAV zaoferowane przez PHO i Concept. Bazują na zmodyfikowanym podwoziu samochodów dostawczych Mercedes-Benz Sprinter 4×4. Jeżeli zostaną wybrane, to montaż końcowy ma się odbywać w wybranych zakładach Polskiej Grupy Zbrojeniowej, zaś Concept będzie dostarczał jedynie komponenty / Zdjęcie: Remigiusz Wilk

Zgodnie z opublikowanymi informacjami, Wojsko Polskie chce zakupić w latach 2019-2022 dwie odmiany samochodów ciężarowo-osobowych wysokiej mobilności: 859 nieopancerzonych i 41 opancerzonych. Umowa zakłada prawo opcji, obejmujących dostawę do 812 wozów pozbawionych opancerzenia. Łącznie gwarantowane zamówienie dotyczy 900 pojazdów, zaś maksymalne z wykorzystywaniem opcji 1712. Dostawy odmiany opancerzonej mają zakończyć się do 31 października 2021, opancerzonej do 31 października 2022. W tym ostatnim terminie ma też być zrealizowana opcja.

W porównaniu z wcześniejszym postępowaniem nieznacznie zmieniono wymagania. Niezależnie od wersji pojazdy muszą być zunifikowane pod względem układów przeniesienia mocy, osprzętu, wyposażenia, rozmieszczenia elementów sterowania, tablic przyrządów kontrolnych, aparatury kontrolno-pomiarowej oraz przyłączy instalacji elektrycznej.

Samochody muszą być nowe, choć dopuszcza się, aby pochodziły z II półrocza roku poprzedzającego rok dostawy. Poszukiwane pojazdy mają być wyposażone w układ jezdny 4×4, choć dopuszczalny jest także napęd na tylną oś z dołączanym napędem osi przedniej. Samochody powinny mieć wyciągarkę o sile uciągu nie mniejszej niż 100% dopuszczalnej masy całkowitej z 25-metrową liną.

Wojsko Polskie wykorzystuje 2,5 tys. samochodów terenowych w wersjach Tarpan Honker, Honker 2324, Honker 2000 i Honker 2000 2N, a także wyspecjalizowanych Honker Skorpion-3, ZWD-3, WD-2001 czy ZWD-99bat. / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Narodowej

Wojsko Polskie wykorzystuje 2,5 tys. samochodów terenowych w wersjach Tarpan Honker, Honker 2324, Honker 2000 i Honker 2000 2N, a także wyspecjalizowanych Honker Skorpion-3, ZWD-3, WD-2001 czy ZWD-99bat. / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Narodowej

Samochody powinny mieć silniki wysokoprężne (o zapłonie samoczynnym) o masowym wskaźniku mocy nie mniejszym niż 35 kW/t. Prześwit pojazdu powinien wynosić nie mniej niż 220 mm. Samochody mają być dostosowane do pokonywania brodów o głębokości do 0,5 m bez przygotowania i 0,65 m z przygotowaniem.

Odmiana nieopancerzona o dopuszczalnej masie całkowitej 3500 kg ma być zdolna do przewożenia 7 osób (kierowca i 6 pasażerów) i mieć ładowność 1000 kg.

Wersja opancerzona ma być dostosowana do przewożenia 5 osób (kierowca i 4 pasażerów), a jej ładowność określona jest na 600 kg. Samochód w tej odmianie ma mieć opancerzenie i szyby kuloodporne spełniające poziom ochrony w zakresie odporności na pociski z broni strzeleckiej na poziomie nie mniejszym, niż 1 według STANAG 4569 Aneks A i ochrony na detonację na poziomie 1 według STANAG 4569 Aneks B. Dodatkowym wyposażeniem wersji opancerzonej mają być koła z wkładkami umożliwiającymi jazdę przy braku ciśnienia w ogumieniu.

Termin składania ofert mija 28 września o 10.00. Kryteriami wyboru oferty będą w 65% cena, w 5% gwarancja, w 10% prześwit pojazdu w 10% masowy wskaźnik mocy i w 10% jednobryłowość pojazdu (przedział pasażerski i ciężarowo-osobowy mają tworzyć jedną bryłę geometryczną, nieistotne jest rozwiązanie komory silnika).

Liczbę potencjalnych wykonawców ograniczono do dziesięciu. Chętni zobowiązani są do wniesienia wadium w wysokości 2 mln zł. W celu wykazania posiadania zdolności technicznych, Inspektorat Uzbrojenia wymaga potwierdzenia, że producent zrealizował wcześniej dostawy minimum 25 pojazdów.

Analiza
Zaproszenie do składania ofert jest wynikiem unieważnienia 29 maja 2018 wcześniejszego postępowania ogłoszonego rok wcześniej na dostawy samochodów ciężarowo-osobowych wysokiej mobilności. 25 maja Inspektorat Poinformował, że jedynym chętnym było konsorcjum spółek Polski Holding Obronny (PHO) z Warszawy i Concept z Bielsko-Białej, które zaproponowało rodzinę lekkich pojazdów wielozadaniowych Dino 316/319 4×4 (Eurosatory 2018: Premiera Dino 519, 2018-06-10). Wartość oferty przekroczyła zakładany przez IU MON budżet aż o 119% (Kolejne podejście do Mustanga, 2018-05-27).

Poprzednie postępowanie zostało z kolei unieważnione 19 czerwca 2017 po zakończeniu dwuletniej fazy analityczno-koncepcyjnej. Z siedmiu ofert zakwalifikowano wówczas jedną, konsorcjum Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ) i Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych z Wielozadaniowym Samochodem Terenowym (WST), bazującym na samochodzie Ford Ranger (Koniec Mustanga?, 2017-06-21).