1 września podczas obchodów 50-lecia powstania wojsk lotniczych Republiki Singapuru (Angkatan Udara Republik Singapura, AURS) w defiladzie lotniczej w bazie Tengah po raz pierwszy wziął udział wielozadaniowy samolot transportowo-tankujący A330 MRTT (KC-30A).

Singapur zamówił łącznie 6 samolotów transportowo-tankujących A330 MRTT, które zastąpią przestarzałe KC-130R Stratotanker / Zdjęcie: Airbus

Singapur zamówił łącznie 6 samolotów transportowo-tankujących A330 MRTT, które zastąpią przestarzałe KC-130R Stratotanker / Zdjęcie: Airbus

Pierwszy zamówiony A330-200 MRTT wylądował w bazie lotniczej Changi-Wschód 14 sierpnia. Mimo braku oficjalnego potwierdzenia odbioru przez dowództwo AURS, samolot został sfotografowany w specjalnym, okolicznościowym malowaniu na obchody 50-lecia utworzenia wojsk lotniczych. Samolot wystartował z bazy lotniczej Getafe pod Madrytem (Automatyczne tankowanie KC-30A, 2018-07-14).

Singapurski A330-200 MRTT wyposażono w silniki turbowentylatorowe Rolls-Royce Trent 772B (Airbus oferuje również modele General Electric CF6-80E1A4 lub Pratt & Whitney PW 4170). Konfiguracja dla AURS zapewnia możliwość transportu do 266 pasażerów, 37 ton ładunku lub 111 ton paliwa. Samoloty pozwolą podtrzymać zdolności wojsk lotniczych do przeprowadzania operacji tankowania w powietrzu samolotów bojowych, ale także zapewnią wsparcie misji humanitarnych, pokojowych i w rejonach dotkniętych klęskami żywiołowymi.

5 października 2016 podczas ćwiczeń singapurski myśliwiec F-16D Block 52+ ze 145. Eskadry AURS odebrał paliwo z australijskiego KC-30A. W ciągu następnego tygodnia przeprowadzono 49 tankowań w locie, pobierając łącznie 35 tys. litrów paliwa za pomocą sztywnego przewodu.

Analiza
Singapur wyraził zainteresowanie zakupem europejskich tankowców w lutym 2012. W przetargu na sześć samolotów brał udział także Boeing, oferujący nowy model KC-46A Pegasus. Ostatecznie, 7 marca 2014 wybrano samoloty Airbusa, które zastąpią cztery 50-letnie KC-135R Stratotanker i uzupełnią flotę  pięciu KC-130B/H Hercules (Seryjny KC-46A po pierwszych próbach , 2017-12-07).

A330-200 MRTT są eksploatowane w Arabii Saudyjskiej, Australii, Wielkiej Brytanii i Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Zamówienia złożyły ponadto Francja i Korea Południowa (w tym roku nastąpi odbiór pierwszych egzemplarzy), a także wspólnie Belgia, Holandia, Niemcy i Norwegia w ramach programu Multinational Multi-Role Tanker Transport Fleet. Dzięki temu łączne pula zamówień wynosi obecnie 63 samoloty.