4 września Boeing i Polska Grupa Zbrojeniowa (PGZ) podpisały porozumienie o partnerstwie, umożliwiające realizację projektów związanych z wykorzystaniem platformy AH-64 Apache obejmujących produkcję, długookresowe wsparcie i szkolenie. Obie spółki mają współpracować w ramach programu Kruk

Porozumienie może otworzyć drogę do pogłębionej polsko-amerykańskiej współpracy wojskowej w ramach programu Kruk / Zdjęcie: PGZ

Porozumienie może otworzyć drogę do pogłębionej polsko-amerykańskiej współpracy wojskowej w ramach programu Kruk / Zdjęcie: PGZ

AH-64 Apache to jeden, z rozważanych przez Polskę, potencjalnych następców obecnie eksploatowanych śmigłowców szturmowych Mi-24. Zawarte w Kielcach porozumienie może otworzyć drogę do pogłębionej współpracy w zakresie wsparcia, utrzymania i modernizacji systemów obronnych oraz integracji polskich rozwiązań z AH-64 Apache. Amerykanie nie wykluczają również w przyszłości włączenia spółek PGZ do łańcucha dostaw Boeinga. (Indyjskie Apache i Chinook oblatane, 2018-07-28, Pakiet samoobrony dla brytyjskich AH-64E, 2018-04-05).

AH-64E Apache to śmigłowiec bojowy produkowany obecnie na potrzeby wojsk lądowych USA oraz ich sojuszników. Śmigłowiec w różnych odmianach pozostaje w służbie 16 państw / Zdjęcie: Krzysztof Kluza

AH-64E Apache to śmigłowiec bojowy produkowany obecnie na potrzeby wojsk lądowych USA oraz ich sojuszników. Śmigłowiec w różnych odmianach pozostaje w służbie 16 państw / Zdjęcie: Krzysztof Kluza

Zgodnie z zapewnieniem Gene Cunninghama, wiceprezesa ds. sprzedaży globalnej w Boeing Defense, PGZ jest głównym partnerem amerykańskiej spółki w Polsce. Podpisane porozumienie ma być dowodem na wieloletnie zaangażowanie Boeinga we współpracę z polskim przemysłem. 

Natomiast Jakub Skiba, Prezes Zarządu PGZ, podkreślił, że porozumienie może być ważnym krokiem do budowy bazy serwisowej i modernizacyjnej dla przyszłego śmigłowca bojowego, który ma zostać w programie Kruk

Również  4 września 2018 Boeing i Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 S.A. podpisały porozumienie (memorandum of understanding, MOU), dotyczące współpracy w projektach dotyczących śmigłowców wyprodukowanych przez innych niż Boeing producentów poza Stanami Zjednoczonymi. Obie firmy przeanalizują możliwości współpracy w modyfikacji i modernizacji wiropłatów oraz zarządzaniu łańcuchem dostaw.