Podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego konsorcjum pod przewodnictwem Huty Stalowa Wola zaprezentowało najnowszą wersję pływającego bojowego wozu piechoty Borsuk. Pojazd ma być oferowany wraz z Zdalnie Sterowanym Systemem Wieżowym ZSSW-30, w który mają być również uzbrojone kołowe transportery opancerzone Rosomak. 

Zaprezentowany model, jest efektem dotychczasowych badań i posłuży na początku 2019 roku do budowy pierwszego prototypu. Prócz Huty Stalowa Wola (HSW) w projekt zaangażowane są spółki wchodzące w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej

Zaprezentowany model, jest efektem dotychczasowych badań i posłuży na początku 2019 roku do budowy pierwszego prototypu. Prócz Huty Stalowa Wola (HSW) w projekt zaangażowane są spółki wchodzące w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej

Masę maksymalną Borsuka określono na 26 ton. Jednakże, jest to wartość szacunkowa zsumowanej masy wszystkich komponentów, gdyż część systemów (takich jak klimatyzacja, zabezpieczenia przed zagrożeniami chemicznymi, biologicznymi i nuklearnymi) zostanie zamontowana dopiero w pierwszym prototypie. Na tym etapie mogą pojawić się zmiany w całkowitej masie pojazdu.

Rozwijana przez Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne jednostka napędowa znajduje się obecnie w końcowej fazie rozwoju. Ważący 3500 kg silnik jest dopracowywany. Zmniejszeniu mają ulec jego gabaryty oraz zostać przekonstruowane przyłącza hydrauliczne (co umożliwi szybsze odłączenie całego zespołu powerpacka i wymianę uszkodzonego silnika). Ponadto, przedstawiciel WZM poinformował Militarny Magazyn MILMAG, że wzmocnione zostaną elementy układu chłodzenia, aby ten charakteryzował się wyższą odpornością na drgania.

Opancerzenie pojazdu i zabezpieczenia przeciwminowe poddawane jest obecnie testom, które mają pozwolić na dobranie najlepszego opancerzenia bez przekroczenia założonej masy maksymalnej.

Mianie ma ulec system trakcyjny. Podjęto decyzję o zastosowaniu gąsienic elastomerowych zamiast dotychczas testowanych stalowych. Jednak taka modyfikacja będzie wymagała przekonstruowania kół napędowych pojazdu, więc początkowe testy prototypu odbędą się z zastosowaniem gąsienic stalowych, a dopiero po ich zużyciu zostaną wymienione na docelowe. 

Zdalnie Sterowany System Wieżowy ZSSW-30 może być posadowiony zarówno na bwp Borsuk jak i kto Rosomak / Zdjęcia: Paweł Ścibiorek

Zdalnie Sterowany System Wieżowy ZSSW-30 może być posadowiony zarówno na bwp Borsuk jak i kto Rosomak / Zdjęcia: Paweł Ścibiorek

Równolegle Huta Stalowa Wola wraz z Grupą WB rozwija Zdalnie Sterowany System Wieżowy ZSSW-30. Jest to konstrukcja mająca znaleźć zastosowanie zarówno w bwp Borsuk oraz kto Rosomak. Według konstruktorów będzie to jedna konstrukcja, z tożsamymi systemami sterowania i montażu, pasującymi do obydwu pojazdów. Jedyną różnicą w konfiguracji będzie położenie fotela celowniczego, która to zmiana jest wymuszona przez konstrukcję podwozia pojazdów.