Nowy numer Magazynu MILMAG »

MILMAG - The Military MagazineMSPO 2018: EINSA Falcata - MILMAG - The Military Magazine

MSPO 2018: EINSA Falcata

Podczas XXVI Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach, spółka Germaz z Wrocławia, wraz z hiszpańską spółką EINSA, pokazały lekki, wielozadaniowy pojazd terenowy Falcata w komplecie ze specjalną przyczepą transportową. Przyczepa została zaprezentowana w razem z pojazdem prezentowaną z myślą o jednostkach powietrzno-desantowych Wojska Polskiego (MSPO 2018: Prezentacja Zetor Gerlach, 2018-09-11).

Spółka Inicio - Equipos Industriales de Manutención (EINSA) z Madrytu oferuje Wojsku Polskiemu swój pojazd jako platformę transportową mogącą być przystosowaną do wykonywania do wyspecjalizowanych zadań.

Spółka Inicio - Equipos Industriales de Manutención (EINSA) z Madrytu oferuje Wojsku Polskiemu swój pojazd jako platformę transportową mogącą być przystosowaną do wykonywania wyspecjalizowanych zadań, takich jak QRF (Quick Reaction Force), zwalczania pojazdów opancerzonych, rozpoznania bliskiego i dalekiego zasięgu czy ochrony granic. Falcata może być transportowana na pokładzie samolotów transportowych C-130 Hercules, CASA C-295M i CN-235 czy śmigłowców CH-47 Chinook. Pojazd może też być desantowany na spadochronie za pomocą platformy o długości 3,67 m (12 stóp) lub na zawiesiu.

Długość pojazdu wynosi 3,6 m, szerokość 1,98 m, rozstaw kół (przód i tył) 1,5 m, prześwit 0,36 m, a hak holowniczy znajduje się na wysokości 0,65 m. Masa pojazdu to 2 t. Rozmiar obręczy kół wynosi 6.0Jx16”, a standardowe opony jakie na nich zastosowano mają rozmiar 235/75 R16. Platforma ładunkowa ma długość od 1,36 do 1,70 m, szerokość 1,98 m i wysokość od 1,05 do 1,10 m (MSPO 2018: Ukraińska Mangusta dla Polski?, 2018-09-11).

Pojazd może pokonywać przeszkody terenowe o kącie natarcia większym, niż 65 stopni i kącie zejścia większym, niż 60 stopni. Maksymalny kąt najazdu wynosi 45 stopni, a pochylenie boczne 30 stopni. Głębokość brodzenia producent określa na 0,6 m.

Jednostkę napędową stanowi chłodzony cieczą, czterocylindrowy silnik wysokoprężny Ford DT224 Euro 5 (opcjonalnie Euro 3) o pojemności 2,2 litra, mocy maksymalnej 122 KM przy 3500 obr./min. i maksymalnym momencie obrotowym 360 Nm (przy 2000 obr./min). Moc przenoszona jest na wszystkie koła, dzięki manualnej skrzyni biegów z sześcioma przekładaniami. Zawieszenie składa się z amortyzatorów sprężynowych, a kierowca ma do dyspozycji wspomaganie kierownicy (MSPO 2018: Wirus SOF, 2018-09-05).

Falcata osiąga prędkość maksymalną do 120 km/h, jej ładowność wynosi 1 t, natomiast maksymalny udźwig holowania to 3000 kg. Pojazd może pokonywać przeszkody terenowe o kącie natarcia większym, niż 65 stopni i kącie zejścia większym, niż 60 stopni. Maksymalny kąt najazdu wynosi 45 stopni, a pochylenie boczne 30 stopni. Głębokość brodzenia producent określa na 0,6 m.

Falcata osiąga prędkość maksymalną do 120 km/h, jej ładowność wynosi 1 t, natomiast maksymalny udźwig holowania to 3000 kg. /Zdjęcia: Krzysztof Kluza

Opcjonalnie, istnieje możliwość wyposażenia pojazdu w mocniejszy silnik o mocy 150 KM, 4-przełożeniową skrzynię biegów, wciągarkę o mocy 4300 kg, plandekę dla kabiny i platformy ładunkowej, światła maskujące wg standardów MIL lub STANAG, zestaw pneumatycznego poziomowania tylnego zawieszenia czy opony 255/100 R16.

Falcata jest wyposażona w przyczepę transportową, która ma 3,1 m długości łącznej, 1,05 m wysokości, 1,78 m szerokości i masę własną około 540 kg. Długość platformy ładunkowej to 1,5 m, natomiast skręt 1,55 m. Przyczepa może przewozić ładunek o masie do 1000 kg, a jej powierzchnia została wykonana z antypoślizgowych płyt aluminiowych z dwunastoma punktami mocowania. Dodatkowym wyposażeniem jest zestaw czterech słupków do montażu na platformie ładunkowej i tylnej obudowie za pomocą zestawu zawiesi. Dzięki hakowi holowniczemu, istnieje możliwość doczepienia kolejnej przyczepy wg STANAG 4101. Układ hydrauliczny pozwala na złożenie platformy ładunkowej i podniesienie ładunku za pomocą dwóch składanych uchwytów. Przyczepa została wyposażona we własne hamulce, zawieszenie resorowe, system oświetlenia o mocy 12V i opony 235/85 R16.

Analiza
Wrocławski Germaz, jako poddostawca, oferuje hiszpańskie pojazdy w ramach przetargu na dostawę 55 lekkich pojazdów wysokiej mobilności wraz z 105 przyczepami w latach 2019-2022 dla jednostek powietrzno-desantowych Wojska Polskiego (w tym 25 pojazdów i 55 przyczep w ramach opcji). Oferent musi dostarczyć również pakiety eksploatacyjne i dokumentację techniczną, a także przeprowadzić szkolenia kierowców i personelu technicznego.

Pojazdy z rodziny Falcata w wersji MM-1A Mk.2 zostały dostarczone hiszpańskim wojskom lądowym (Ejército de Tierra) w grudniu 2016. Są tam wykorzystywane jako lekkie pojazdy transportowe, rozpoznawcze, ewakuacji medycznej czy też bojowe, po uzbrojeniu ich w 12,7-mm wkm, 40-mm wyrzutnie granatów, przeciwpancernych pocisków kierowanych (ppk) Rafael Spike lub przeciwlotniczych pocisków rakietowych krótkiego zasięgu MBDA Mistral.

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ