8 października Biuro Finansów Komendy Głównej Straży Granicznej (KGSG) rozstrzygnęło przetarg na dostawę dwusilnikowego śmigłowca wielozadaniowego wraz z systemem obserwacji lotniczej. Zwycięzcą jest spółka Heli-Invest, reprezentująca w Polsce interesy koncernu Airbus Helicopters z ofertą śmigłowca H135.

Lotnicze Pogotowie Ratunkowe (LPR) jest jedynym na razie polskim użytkownikiem 27 śmigłowców Airbus Helicopters H135, oznaczonych wcześniej jako EC135, w tym 23 w wersji P2+ i 4 w wersji P3, a także jednego symulatora lotów, dostarczonych w latach 2009-2010 (P2+) i 2015 (P3). Zastąpiły one w linii przestarzałe Mi-2 plus. /Zdjęcie: Airbus Helicopters

Lotnicze Pogotowie Ratunkowe (LPR) jest jedynym na razie polskim użytkownikiem 27 śmigłowców Airbus Helicopters H135, oznaczonych wcześniej jako EC135, w tym 23 w wersji P2+ i 4 w wersji P3, a także jednego symulatora lotów, dostarczonych w latach 2009-2010 (P2+) i 2015 (P3). Zastąpiły one w linii przestarzałe Mi-2 plus. /Zdjęcie: Airbus Helicopters

Kontroferta, złożona przez koncern Bell Helicopter Textron z Fort Worth w Teksasie z modelem 429 o wartości 47 187 419,88 zł (38 363 756 zł netto) nie podlegała ocenie punktowej. Zaproszenie do składania ofert opublikowało 19 maja, a ich otwarcie nastąpiło 9 lipca (Oferty na śmigłowiec dla Straży Granicznej, 2018-07-10; Śmigłowiec dla Straży Granicznej, 2018-05-21).

Zwycięska oferta spółki Heli-Invest z Warszawy o wartości 46 465 710 zł brutto uzyskała 100 pkt za cenę (60%), gwarancję na poszczególne elementy śmigłowca (20%) i czas naprawy gwarancyjnej (20%). Oferent zagwarantował trwałość płatowca, zespołu napędowego wraz z osprzętem i reflektora-szperacza na okres 36 miesięcy lub 2 tys. godz. nalotu, awioniki na 36 miesięcy i systemu obserwacji lotniczej na 36 miesięcy lub 1 tys. godz. nalotu.

Co ciekawe, Biuro Finansów KGSG zarezerwowało pierwotnie na zakup kwotę 39 487 139,19 zł brutto, a więc zwycięska oferta przekroczyła budżet o 6 978 570,81 zł. Wygląda więc na to, że komisja przetargowa SG nie unieważniła postępowania, ani nie zdecydowała o jego ponownym rozpisaniu, tylko zwiększeniu finansowania w porozumieniu z Ministerstwem Finansów.

Nowy wiropłat trafi do Wydziału Techniki Lotniczej Zarządu Granicznego KGSG w Nowym Sączu i będzie zdolny do przewozu co najmniej 6 osób (w zależności od konfiguracji: pilot i 5 pasażerów lub 2 pilotów i 4 pasażerów). Ma wykonywać loty operacyjne, patrolowo-rozpoznawcze i dyspozycyjne nad lądem. Oprócz zamówionego wyposażenia, śmigłowiec będzie dysponował radiotelefonami cyfrowymi łączności służbowej, dostarczonymi przez SG.