9 października chiński dziennik Global Times zacytował eksperta wojskowego, który twierdzi, że wkrótce rozpoczną się testy bombowca strategicznego nowej generacji Hong-20, którego nazwę oficjalnie potwierdziła państwowa telewizja CCTV-7.

Artystyczna koncepcja Hong-20 bardziej upodabnia go do amerykańskiego bombowca strategicznego B-2A Spirit, na który ma być odpowiedzą. /Grafika: Global Times

Artystyczna koncepcja Hong-20 bardziej upodabnia go do amerykańskiego bombowca strategicznego B-2A Spirit, na który ma być odpowiedzą. /Grafika: Global Times

Song Zhongping, ekspert wojskowy i komentator telewizyjny, powiedział, że oblot Hong-20 może nastąpić już wkrótce. Zazwyczaj rozwój uzbrojenia i wyposażenia Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej jest okryte tajemnicą, a ujawnienie nazwy następuje, gdy program jest na zaawansowanym etapie, a rodzima branża lotnicza i kosmiczna zyskuje na pewności siebie. Ujawnienie samolotu w tym momencie, może być odczytywane także jako element odstraszania, zwłaszcza wobec Stanów Zjednoczonych (Hipersoniczny pojazd szybujący z Chin, 2018-08-06).

Kanał CCTV-7 chińskiej państwowej telewizji, który emituje m.in. programy dotyczące sił zbrojnych i branży obronnej, wyświetlił w sierpniu 2018 program dokumentalny na temat rozwoju lotnictwa bombowego, w którym padła nazwa Hong-20 w stosunku do samolotu tej klasy, opracowywanego obecnie w Chinach. Hong jest pierwszym członem słowa hongzhaji co w języku mandaryńskim oznacza po prostu samolot bombowy. W dokumencie stwierdzono m.in., że rozwój nowego bombowca strategicznego Hong-20 poczynił ogromny postęp (Chiny ujawniły bojowy bsl Anjian, 2018-06-12).

Prezentacja prototypu będzie oznaczać, według wspomnianego eksperta, że zakończono testy układów hydraulicznych, zasilających i awioniki samolotu. Według dziennika Rossijskaja Gazieta projekt Hong-20 powstawał w chińskim instytucie SADRI (Shanghai Aircraft Design and Research Institute) z Szanghaju od 2008. Budową ma zająć się Xi’an Aircraft Industrial Corporation, gdzie wcześniej program oznaczono jako H-X lub H-20.

W kwietniowym wywiadzie, Song Zhongping powiedział, że H-20 ma być zdolny do przenoszenia większego ładunku uzbrojenia niż obecnie wykorzystywane przez wojska lotnicze bombowce H-6K (tj. więcej niż 12 t). Płatowiec ma charakteryzować się cechami trudnowykrywalności i być zdolny do atakowania spoza linii zasięgu obrony powietrznej przeciwnika (stand-off). Poprawione mają zostać zdolności obronne i ofensywne lotnictwa, a także odstraszanie nuklearne i konwencjonalne całych sił zbrojnych.

Analiza
W lipcu 2015 w chińskim internecie po raz pierwszy pojawiły się grafiki koncepcji samolotu bombowego nowej generacji, którego płatowiec ma być zbudowany w układzie tzw. latającego skrzydła. Według nich samolot ma mieć ponad 30 m długości i rozpiętości skrzydeł, maksymalną masę startową 160 t i być napędzany czterema silnikami odrzutowymi. Ma to pozwolić na rozwinięcie prędkości maksymalnej Ma2, a także osiągnięcie pułapu 18 tys. m i zasięgu rzędu ponad 12 tys. km. Udźwig uzbrojenia ma wynieść od 20 do 30 t. Zaprezentowano także artystyczną koncepcję pocisku manewrującego o obniżonej sygnaturze radarowej. Samolot ma być odpowiedzią na sprawdzony w boju amerykański bombowiec strategiczny B-2A Spirit, a także nowy B-21 Raider (Wkrótce testy B-21 Raider, 2018-03-07; B-52J ujawniony, 2018-08-28).