Raport o MSBS Grot w najnowszym wydaniu MILMAG D&S  »

MILMAG - Magazyn MilitarnyModernizacja chilijskich F-16 - MILMAG - Magazyn Militarny

Modernizacja chilijskich F-16

9 listopada nowy dowódca chilijskich wojsk lotniczych (Fuerza Aérea de Chile, FACh), generał Arturo Merino nadał priorytet planowi modernizacji myśliwców wielozadaniowych F-16. W planach jest też zakup 8-10 nowych F-16 Block 50. Generał Merino został dowódcą FACh 5 września 2018. Oficer ten był wcześniej szefem połączonego sztabu sił zbrojnych Chile.

Chilijskie wojska lotnicze (FACh) dysponują 36 samolotami F-16AM/BM i 10 F-16C/D. Do nowego standardu mają zostać doprowadzone te pierwsze, odkupione od Holandii w latach 2006-2011. Ponadto Chile planuje zakup 8-10 nowych F-16 Block 50 / Zdjęcie: Ministério da Defesa

Chile przygotowało już plany modernizacji, zaś w 2019 przewidywane jest wysłanie zapytania o informację. FACh planuje podpisać umowę w 2020 lub 2021. Modernizacja ma objąć wszystkie 36 F-16AM/BM odkupione od holenderskich wojsk lotniczych (Koninklijke Luchtmacht) i dostarczone do FACh w latach 2006-2011.

Według Ministerstwa Obrony Chile zmodernizowane F-16 otrzymają stacje radiolokacyjne z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA (Active Electronically Scanned Array) Northrop Grumman AN/APG-83 SABR (Scalable Agile Beam Radar). Taki radar został wprowadzony w najnowszej wersji samolotu F-16V Block 70/72. Nie jest jednak jasne, czy F-16 Block 50 również będą wyposażone w takie stacje radiolokacyjne. Chilijskie F-16C/D mają radary AN/APG-68(V)9 (Tajwański F-16V odebrany, 2018-10-22; Słowacja wybrała F-16V , 2018-07-12; Modernizacja greckich F-16, 2018-05-08).

O planach wyposażenia chilijskich F-16 w stacje radiolokacyjne AESA poinformowano po raz pierwszy w listopadzie 2017. Pozwoliłoby to wydłużyć użytkowanie samolotów do lat 2030. Ponadto F-16 miałyby zostać wyposażone w nowe systemy generowania zakłóceń celowych, czyli przeciwdziałania elektronicznego, wykrywania, rozpoznania, lokalizacji, identyfikacji, nagrywania i analizy sygnałów elektromagnetycznych. Modyfikacje objęłyby także kabinę.

Analiza
Chile kupiło trzy transze F-16 – łącznie 46 samolotów – od Stanów Zjednoczonych i Holandii w ramach programów: Peace Puma (6 F-16C Block 50 i 4 F-16D Block 50 dostarczone w 2006), Peace Amstel I (11 F-16AM/Block 20 MLU M2 i 7 F-16BM/Block 20 MLU M2, dostarczone w latach 2006-2007) i Peace Amstel II (18 F-16AM/Block 20 MLU M4, dostarczone w latach 2010-2011). W 2010 MLU M2 przez lokalne przedsiębiorstwo państwowe ENAER (Empresa Nacional de Aeronáutica de Chile) z pomocą holenderskiej spółki Daedalus Aviation Group z Rijen zostały zmodernizowane do odmiany MLU M4.

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ