MILMAG 2/2019 na IWA »

MILMAG - The Military MagazineKruk: Boeing ujawnia propozycję offsetu - MILMAG - The Military Magazine

Kruk: Boeing ujawnia propozycję offsetu

6 grudnia w Warszawie przedstawiciele koncernu Boeing przeprowadzili prezentację dla zaproszonych mediów poświęconą propozycji transferu technologii związanego z ewentualnym zakupem śmigłowców uderzeniowych AH-64E w ramach programu Kruk. W swoim wystąpieniu dyrektor odpowiedzialny za strategiczną współpracę międzynarodową Philip C. Schneider zapewnił, że Boeing w negocjacjach z polskim rządem jest gotowy zaoferować offset w ramach wszystkich specjalności rozwijanych przez amerykański koncern (MSPO 2018: Porozumienie PGZ i Boeinga, 2018-09-04; Modernizacja holenderskich AH-64D, 2018-09-18; AH-64E dla Egiptu, 2018-11-29).

W razie zakupu śmigłowców AH-64E za ich przeglądy, remonty i ewentualną modernizację mają odpowiadać Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 z Łodzi / Zdjęcie: Krzysztof Kluza

Jak dowiedział się Militarny Magazyn MILMAG w razie zakupu 32 śmigłowców AH-64E Boeing chciałby nawiązać ścisłą współpracę z podmiotami zrzeszonymi w Polskiej Grupie Zbrojeniowej (PGZ). Ich liderem miałyby być Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 (WZL nr 1) z Łodzi. Spółka już jest zaangażowana w projekty Boeinga - dzięki rozbudowie infrastruktury do produkcji kompozytów łódzkie zakłady dostarczają komponenty kadłubów pionowzlotów OV-22 i myśliwców przewagi powietrznej F-15. To właśnie w WZL nr 1 miałoby funkcjonować centrum serwisowe odpowiadające za bieżące przeglądy, naprawy i w przyszłości za modernizację AH-64E.

Partnerami w ramach potencjalnego kontraktu offsetowego miałyby zostać spółki PIT-RADWAR, Mesko, Centrum Techniki Morskiej i Wojskowe Zakłady Elektroniczne. Taka lista potencjalnych partnerów wskazuje na preferowane przez Amerykanów kierunki transferu technologii. Polski przemysł miałby mieć udział w produkcji systemów łączności i uzbrojenia przyszłych śmigłowców bojowych. Wśród potencjalnych partnerów wymieniono również spółkę WCBKT (Wojskowe Centralne Biuro Konstrukcyjno-Technologiczne), której agregaty lotniskowe z powodzeniem zasilały systemy pokładowe AH-64 podczas tegorocznych targów MSPO.

Odpowiadając na pytanie redakcji MILMAG, Philip Schneider podkreślił, że Boeing jest również gotowy na zintegrowanie innych kierowanych pocisków rakietowych niż AGM-114 Hellfire II. Jeżeli polski rząd zgłosi takie zapotrzebowanie śmigłowce mogą zostać uzbrojone w pociski Rafael ADS Spike ER lub MBDA Brimstone (Modernizacja Brimstone 2, 2018-04-03).

Amerykanie nie wykluczają również transferu know-how z innych dziedzin, w tym rozwijanych przez Boeinga technologii kosmicznych. Jeśli dojdzie do sfinalizowania sprzedaży AH-64E będzie się ona odbywała w ramach procedury Foreign Military Sales (FMS). A zatem o ostatecznym zakresie przekazywanych rozwiązań zadecyduje rząd USA. To prawdopodobnie wykluczy przekazanie technologii związanych z radarem kierowania ogniem.

Jednak to polski rząd będzie miał wpływ na ostateczny zakres amerykańskich inwestycji w polską zbrojeniówkę. Boeing prawdopodobnie skupi się na współpracy ze spółkami kontrolowanymi przez Skarb Państwa, które są zrzeszone w ramach PGZ. Natomiast potencjalny transfer technologii ma być pochodną uzgodnień międzyrządowych.

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ