MILMAG 3/2019 »

MILMAG - The Military MagazineAustriacy podzieleni ws. Eurofighterów - MILMAG - The Military Magazine

Austriacy podzieleni ws. Eurofighterów

6 grudnia austriacki dziennik Die Presse poinformował, że federalny rząd Republiki Austrii koalicji ÖVP-FPÖ jest podzielony w sprawie przyszłości służby myśliwców wielozadaniowych Eurofighter Typhoon (Tranche 1), których według wcześniejszych planów wycofywanie miało rozpocząć się w 2020.

Austriackie wojska lotnicze są użytkownikiem 15 samolotów Eurofighter Typhoon Tranche 1, wokół których toczy się spór sądowy pomiędzy rządem a producentem.

Minister obrony Mario Kunasek (FPÖ) podjął decyzję o rewizji wcześniejszej decyzji swojego poprzednika, Hansa Petera Doskozila, na mocy której specjalna komisja sił zbrojnych zdecydowała o rozpoczęciu procesu wycofywania ze służby w wojskach lotniczych (Österreichische Luftstreitkräfte) myśliwców Eurofighter Typhoon oraz samolotów szkolno-bojowych i rozpoznawczych Saab 105Ö. Komisja pod przewodnictwem dowódcy wojsk lotniczych, gen. bryg. Karla Grubera, zdecydowała wówczas, że zadania kontroli przestrzeni powietrznej po 2020 stopniowo zacznie 15 jedno- i 3 dwumiejscowe ponaddźwiękowe samoloty nowego typu, a koszt ich pozyskania wyniesie od 4,4 do 5,1 mld EUR (19-22 mld zł) (Oferty na myśliwiec dla Bułgarii, 2018-10-03).

Obecny rząd kanclerza Sebastiana Kurza, złożony z koalicji Austriackiej Partii Ludowej (ÖVP) i Wolnościowej Partii Austrii (FPÖ) jest jednak podzielony ws. decyzji poprzedników. Sam kanclerz (ÖVP) jest zwolennikiem pozostawienia Typhoonów w służbie, inni członkowie rządu natomiast chcieliby podjęcia decyzji o pozyskaniu fabrycznie nowych myśliwców Saab JAS 39E/F Gripen. W przypadku pozostawienia Typhoonów w służbie, samoloty wymagały by kosztownej modernizacji, obejmującej m.in. integrację nowego uzbrojenia, gdyż pochodzą z pierwszej serii produkcyjnej. Oba warianty mają wynieść jedynie około 2 mld USD (7,54 mld zł). Ostateczna decyzja miała zapaść do końca roku (Oblot drugiego Gripena E, 2018-11-30).

Analiza
Drugim problematycznym zagadnieniem jest pozyskanie następcy samolotów Saab 105Ö, które muszą być wycofane po 2020. Z 40 zbudowanych egzemplarzy, pierwszy dostarczono odbiorcy w lipcu 1970, a obecnie pozostało ich w linii tylko 18. Wśród faworytów na następcę jest włoski samolot szkolenia zaawansowanego Leonardo M-346 Master. Inną opcją jest rezygnacja z następcy i ujednolicenie floty (Kolejne M-346 dla Polski, 2018-03-27).

Po 2020 Austria musi wycofać wszystkie 18 samolotów szkolno-bojowych i rozpoznawczych Saab 105Ö, które wspierają Typhoony w misjach ochrony przestrzeni powietrznej. /Zdjęcia: Bundesheer

Samoloty Eurofighter Typhoon są dużo młodsze, ale Austria była użytkownikiem samolotów pierwszej transzy, decydując się o pozyskaniu 18 z nich 2 lipca 2002. Decyzję sfinalizowano 1 lipca 2003, ale 26 czerwca 2007 kolejny rząd zdecydował o redukcji zamówienia do 15 egzemplarzy. Pierwszy samolot przekazano odbiorcy 12 lipca 2007 (500 000 godzin nalotu Eurofightera, 2018-11-10).

W listopadzie 2012 prokuratorzy niemieccy i austriaccy, prowadzący dochodzenie w sprawie podejrzeń o korupcję w EADS (obecnie Airbus), poinformowali ze znalezione zostały dowody na nielegalne transfery z kont bankowych producenta samolotu na kwotę 113,5 mln EUR (488,8 mln zł). Rząd Austrii zdecydował się wystąpić na drogę sądową przeciwko Airbus Defence and Space i konsorcjum Eurofighter Jagdflugzeuge w połowie lutego 2017, zgodnie z rozporządzeniem ministerialnym nr 253/2017 z dnia 2 marca.

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ