Nowy MILMAG 1/2019 »

MILMAG - The Military MagazineF-35 zamiast F-22 w Tyndall? - MILMAG - The Military Magazine

F-35 zamiast F-22 w Tyndall?

7 grudnia dowództwo Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych (USAF) złożyło do Komisji Sił Zbrojnych Senatu i Izby Reprezentantów wniosek o wydzielenie dodatkowych funduszy na odbudowę zniszczonej przez huragan Michael bazy lotniczej Tyndall na Florydzie. Środki miałyby zostać przeznaczone na przygotowanie infrastruktury na przyjęcie samolotów wielozadaniowych 5. generacji F-35A Lightning II w miejsce F-22A Raptor.

Baza lotnicza Tyndall ma kluczowe znaczenie dla szkolenia pilotów, gdyż obejmuje 336,7 tys. km2 (130 tys. mil2) przestrzeni powietrznej nad Zatoką Meksykańską. Z kolei rozmieszczenie ocalałych Raptorów w innych jednostkach już je użytkujących, pozwoli na zwiększenie gotowości operacyjnej. /Zdjęcie: USAF

Baza sił powietrznych Tyndall doznała katastroficznych zniszczeń po przejściu 10 października huraganu Michael, którego siłę oceniona na 4. kategorię. Według najnowszych raportów zniszczeniu lub uszkodzeniu uległo 95% infrastruktury technicznej, a także m.in. 17 myśliwców 5. generacji F-22A Raptor ze szkolnej 43. Eskadry Myśliwskiej, a także część z operacyjnej 95. Eskadry. Wszystkie samoloty z 301. Eskadry ewakuowano tymczasowo do bazy Wright-Patterson w stanie Ohio. Przed huraganem w bazie znajdowało się 55 Raptorów. Uszkodzone w różnym stopniu samoloty mają przechodzić ocenę opłacalności naprawy, ale dokładne informacje na ich temat są niejawne (Baza Tyndall zdewastowana przez huragan, 2018-10-14).

Plany dowództwa USAF zakładają, że samoloty które ocalono od żywiołu zostałyby przypisane do pozostałych eskadr, użytkujących ten typ samolotu, dzięki czemu ich stan zwiększyłby się z 21 do 24 samolotów. Według raportu Biura Rozliczeń Rządu (GAO) większa konsolidacja F-22A pozwoli na zwiększenie gotowości operacyjnej jednostek. Pozostałe eskadry operacyjne, testowe i rezerwowe, w tym lotnictwa Gwardii Narodowej z F-22A w składzie to 27., 94. i 149. z Langley-Eustis (Wirginia), 90., 302. i 525. z Elmendorf-Richardson (Alaska), 199. z Pearl Harbor-Hickam (Hawaje), 422. i 433. z Nellis (Nevada) oraz 412. z Edwards (Kalifornia) (Technologie F-22 dla Japonii?, 2018-08-23).

W zamian, jak wynika ze wstępnych ocen, w bazie Tyndall mogłyby zostać rozmieszczone trzy eskadry operacyjne z samolotami F-35A w składzie. Jeśli Kongres zapewni odpowiednie w tym celu finansowanie, pierwsze rozmieszczenie nowych samolotów mogłoby rozpocząć się już w 2023. Obecnie, ocalałe 33 samoloty F-22A zostały porozmieszczane tymczasowo w Langley-Eustis, Elmendorf-Richardson i Pearl Harbor-Hickam (Hybryda F-22 i F-35 dla programu F-3?, 2018-04-21; F-15X oferowany USAF, 2018-07-23).

Tymczasem 43. Eskadra została tymczasowo przeniesiona do bazy Eglin na Florydzie, ale miejsce jej docelowego stacjonowania nie zostało jeszcze ustalone. Z kolei 95. Eskadrze pozostało na stanie 21 samolotów F-22A, wraz z 36 pilotami i około 500 członkami personelu technicznego. Wcześniej ogłoszono, że kolejne przyjmowane do służby operacyjnej F-35A zostaną rozmieszczone w Alabamie, Alasce, Arizonie, Florydzie, Teksasie, Utah, Vermont i Wisconsin i decyzja ta pozostaje w mocy (Amerykańska flota F-35 uziemiona, 2018-10-12).

Oprócz wyżej wymienionych eskadr Raptorów, baza Tyndall była miejscem stacjonowania dowództwa 1. Armii Lotniczej (1st Air Force), 53. Grupy Prób Uzbrojenia (53rd Weapons Evaluation Group), jak i Cywilnego Centrum Inżynieryjnego Sił Powietrznych (Air Force Civil Engineer Center). Od czasu kataklizmu, do bazy powróciło około 2000 członków personelu wojskowego i cywilnego, a USAF zamierza przeprowadzać tam testy, operacje kontroli powietrznej i zadania odbudowy. 25 października wiceprezydent Mike Pence, który odwiedził Tyndall, zapewnił o odbudowie zniszczonej infrastruktury i podkreślił znaczenie tej jednostki dla obrony kraju (Więcej eskadr w USAF?, 2018-09-19).

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ