Wiosenny MILMAG 4/2019 »

MILMAG - The Military MagazineKolejne cztery Bieliki dla Sił Powietrznych - MILMAG - The Military Magazine

Kolejne cztery Bieliki dla Sił Powietrznych

14 grudnia minister Obrony Narodowej Mariusz Błaszczak poinformował, że podjął decyzję o zakupie kolejnych czterech samolotów szkolenia zaawansowanego M-346 Bielik. Będzie to zatem realizacja opcji z marcowej umowy, obejmującej ewentualny zakup czterech samolotów tego typu.

Dzięki decyzji ministra ON o realizacji opcji z marcowej umowy z włoskim koncernem Leonardo, Siły Powietrzne RP do końca 2022 będą mieć łącznie 16 samolotów szkolenia zaawansowanego M-346 Bielik.

Umowa pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej w imieniu Skarbu Państwa z 26 marca przewiduje realizację opcji na dostawę czterech kolejnych samolotów za równowartość 549 095 839 zł netto. Łączna wartość zamówienia podstawowego i opcji wynosi zatem za łącznie 1 036 900 716,00 zł netto. Dzięki temu do końca października 2022 w składzie Sił Powietrznych RP ma znaleźć się łącznie 16 Bielików, a Polska stanie się trzecim największym po Izraelu (30 samolotów oznaczonych jako M-346 Lavi) i Włoszech (18 T-346A), użytkownikiem tych samolotów na świecie.

W ramach pakietu logistycznego, oprócz czterech samolotów z zamówienia podstawowego, przewidziano dostawę siedmiu stanowisk symulatorowych za 487 804 877 zł netto. Procedurę zakupu z wolnej ręki, w ramach negocjacji rozpoczęto w połowie stycznia 2018 (Kolejne M-346 dla Polski, 2018-03-27; Więcej M-346 dla Sił Powietrznych , 2018-01-16).

Pierwsze osiem egzemplarzy zostało zamówionych 27 lutego 2014. W skład pakietu weszły także symulatory i infrastruktura naziemna, a łączna wartość kontraktu wyniosła 1 436 014 762, 23 zł brutto. W ramach opcji dostarczone zostaną dodatkowe elementy wchodzące w skład pakietu logistycznego, a Leonardo przeprowadzi modernizację układu identyfikacji swój-obcy (IFF) do najnowszego standardu NATO STANAG 4193 Edition 3 we wszystkich egzemplarzach.

Formalne nadanie nazwy Bielik nastąpiło 24 listopada. Matką chrzestną samolotów została Pierwsza Dama RP. /Zdjęcia: Siły Powietrzne RP

Włoskie samoloty sukcesywnie będą zastępowały 37 polskich PZL TS-11 Iskra bis A, używanych od 1963 (z 74 łącznie zbudowanych w tym wariancie). Mają umożliwić pilotom szkolenie maksymalnie zbliżone do F-16C/D Block 52+. Szkolenia polskich pilotów na samolotach rozpoczęły się 16 lutego (Symulator dla polskich F-16, 2018-03-01).

Kilka tygodni temu izraelski koncern Elbit Systems zakończył dostawy zestawu symulatorów lotu typu FMS i FTD, przeznaczonych dla polskich samolotów. Trafiły one do infrastruktury szkoleniowej zlokalizowanej w Dęblinie. M-346 Master były nieformalnie nazywane Bielikami już od jakiegoś czasu, ale formalne nadanie nazwy nastąpiło dopiero 24 listopada w hangarze 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego. Matką chrzestną samolotów została Pierwsza Dama RP Agata Kornhauser-Duda (Elbit dostarczył symulatory Bielików, 2018-11-20).

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ