MILMAG 2/2019 na IWA »

MILMAG - The Military MagazineAustralijskie problemy z Hawkei - MILMAG - The Military Magazine

Australijskie problemy z Hawkei

18 grudnia australijskie krajowe biuro audytu ANAO (Australian National Audit Office) ujawniło raport dotyczący prac nad najważniejszymi programami obronnymi, w tym Land 121 Phase 4. Znalazły się w nim informacje o opóźnieniach w rozpoczęciu produkcji seryjnej wozów Thales Hawkei PMV-L (Protected Mobility Vehicle – Light) wynikające z problemów z niezawodnością, które trapią dotychczas wyprodukowane pojazdy.

Australijskie biuro audytu ANAO poinformowało o problemach z niezawodnością wozów Thales Hawkei PMV-L. Opóźnia to termin rozpoczęcia produkcji seryjnej tych pojazdów / Zdjęcia: Thales Australia

Fragmentem raportu jest oświadczenie sekretarza obrony Gregory’ego L. Moriarty’ego. Informuje on, że władze australijskiego Departamentu Obrony intensywnie pracują nad zarządzaniem programem Land 121 Phase 4. Celem jest rozwiązanie problemów ujawnionych podczas prób niezawodnościowych zakończonych 19 listopada.

Departament Obrony zobowiązał Thales Australia do przedstawienia formalnego planu naprawy sytuacji. Musi to nastąpić przed rozpoczęciem badań niezawodności. Negatywny wynik prób oznacza brak zgody na rozpoczęcie produkcji seryjnej Hawkei PMV-L, a w konsekwencji wstrzymanie ich dostaw dla sił zbrojnych Australii (Australian Defence Force).

14 listopada 2016 pierwsze wozy Hawkei PMV-L zostały przekazane do badań. Zakładano wówczas, że produkcja seryjna pojazdów rozpocznie się w 2018, a dostawy zostaną zrealizowane do 2021. Jednak już w styczniu 2017 próby czterech dostarczonych samochodów przerwano. Po przejechaniu niespełna połowy wymaganego dystansu liczba poważnych awarii przekroczyła dopuszczalne maksimum. To nie więcej niż 7 poważnych usterek pojedynczego pojazdu lub 48 poważnych i mniej istotnych dla wszystkich czterech wozów testowych.

Po wprowadzeniu poprawek badania wznowiono, ale w maju 2017 ponownie przerwano z uwagi na problemy z niezawodnością pojazdów dostarczonych do prób. W sierpniu 2017 podpisano aneks do umowy, który zakładał ich powtórzenie, a zarazem zmieniał harmonogram zakończenia produkcji małoskalowej stu wozów (na styczeń 2019) i seryjnej (na czerwiec 2021).

Niezależnie od wykrytych problemów dwa Hawkei zostały dostarczone na początku 2018 do Afganistanu a następnie Iraku na ośmiomiesięczne próby polowe. Zgodnie z informacjami Departamentu Obrony te ostatnie wypadły pomyślnie.

Termin rozpoczęcia kolejnych badań pojazdów Hawkei PMV-L nie został jeszcze ustalony. Departament Obrony liczy, że tym razem zakończą się one wynikiem pozytywnym w połowie 2019. Tym razem badania obejmą osiem wozów, z których sześć będzie musiało przejechać 32 tys. km, w tym połowę z przyczepami. Dwa pozostałe Hawkei będą poddawane innym próbom.

Analiza
5 października 2015 australijski Departament Obrony podpisał z Thales Australia umowę o wartości 1,3 mld AUD (3,45 mld zł) w ramach której do ADF ma trafić 1100 wozów Hawkei PMV-L i 1058 przyczep. Zastąpią one produkowane w latach 1980. i 1990. samochody Land Rover Defender 110 (Perentie). Program Land 121 Phase 4 ma pozwolić na stworzenie 170 miejsc pracy w stanie Wiktoria i 70 u poddostawców (MSPO 2018: Thales Hawkei, 2018-09-12).

Wóz Thales Hawkei PMV-L ma 5780 mm długości, 2396 mm szerokości oraz 2300 mm wysokości. Napęd stanowi 6-cylindrowy turbodoładowany silnik wysokoprężny Steyr M16 o mocy 268 KM/200 kW zapewniający prędkość maksymalną do 130 km/h. Podwozie wyposażono w pełni niezależne zawieszenie AxleTech 3000. Dwustulitrowy zbiornik paliwa pozwala przejechać do 600 km. Załoga wozu to 4-6 żołnierzy.

Ochrona balistyczna i przeciwminowa pojazdu Hawkei przewyższa poziom 1 STANAG 4569. Na australijskim samochodzie opancerzonym można montować zdalnie sterowane moduły uzbrojenia z 7,62/12,7-mm karabinami maszynowymi lub 40-mm granatnikami maszynowymi. Hawkei został skonstruowany pod kątem transportu lotniczego w ładowni C-130 Hercules lub na podwieszeniu ciężkich śmigłowców CH-47 Chinook

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ