Nowy MILMAG 1/2019 »

MILMAG - The Military MagazinePierwszy Rafale dla Kataru - MILMAG - The Military Magazine

Pierwszy Rafale dla Kataru

6 lutego w zakładach koncernu Dassault Aviation w Mérignac w regionie Nowa Akwitania, w departamencie Żyronda, odbyło się przekazanie pierwszego z 36 zamówionych samolotów wielozadaniowych Rafale dla emirskich wojsk lotniczych Kataru. Zamówienie jest realizowane na podstawie umów z 4 maja 2015 na 24 samoloty za 6,3 mld EUR (27 mld zł) i z 7 grudnia 2017 na 12 samolotów w ramach opcji za 1,1 mld (4,72 mld zł).

Zakup 36 samolotów wielozadaniowych Dassault Rafale (z opcją na 36 kolejne) jest częścią szerszego programu modernizacyjnego emirskich wojsk lotniczych Kataru. Oprócz francuskich samolotów, po 2021 oczekiwane są dostawy 36 F-15QA (z opcją na 36 kolejnych) oraz 24 Eurofighter Typhoon. Po wykorzystaniu wszystkich opcji łącznie nawet 168 samolotów bojowych może zastąpić 12 użytkowanych Mirage 2000-5

Dwumiejscowy samolot o nr bocznym QA202 został przekazany w obecności dyrektora generalnego Dassault Aviation Erica Trappiera, sekretarz stanu w Ministerstwie Sił Zbrojnych Francji Geneviève Darrieussecq, a także ministra obrony Kataru Chalida ibn Muhammada al-Atijji i dowódcy wojsk lotniczych, gen. dyw.  Fahada Mubaraka Al-Khajarina.

W ramach pierwotnej umowy 36 pilotów i 100 członków personelu technicznego przejdzie szkolenia we Francji, a samoloty zostaną wyposażone w pociski rakietowe powietrze-powietrze MICA i Meteor, powietrze-ziemia SCALP-EG i bomby kierowane AASM Hammer. Pierwsze fotografie Rafale w barwach katarskich zostały zaprezentowane w grudniu 2017, w kolejnych miesiącach samoloty przechodziły próby odbiorcze. Katarscy piloci rozpoczną szkolenia w marcu 2019. Samoloty będą dostarczane odbiorcy w transzach po dwanaście rocznie.

W ramach umowy z 4 maja 2015, 36 pilotów i 100 członków personelu technicznego emirskich wojsk lotniczych Kataru przeszło szkolenia we Francji / Zdjęcia: Dassault Aviation

Ponadto, 11 czerwca 2018 Lockheed Martin zawarł umowę z Ministerstwem Obrony Kataru dostawę i integrację elektrooptycznych zasobników obserwacyjno-celowniczych AN/AAQ-33 Sniper ATP z Rafale. Dostawy zaplanowano na 2019.

Analiza
Program mający wyłonić następców 9 jednomiejscowych Mirage 2000-5EDA i 3 dwumiejscowych Mirage 2000-5DDA rozpoczęto w styczniu 2011. Oprócz Rafale, pod uwagę brane były także oferty Boeinga z F/A-18E/F Super Hornet i F-15E Strike Eagle, konsorcjum Eurofighter z Typhoonem i Lockheed Martin z F-35 Lightning II. W czerwcu 2014 Dassault poinformował, że jest bliski podpisania umowy na 72 Rafale. 24 czerwca 2015 Katar zdecydował się na 24 samoloty z opcją na 12 kolejnych. Po jej wykorzystaniu zdecydowano o kolejnej opcji, tym razem na 36 samolotów (Francja zamawia Rafale F4, 2019-01-14).

W międzyczasie informowano o zakupie samolotów konkurencyjnych. Od kwietnia 2016 Katar był zainteresowany zakupem 72 samolotów wielozadaniowych F-15SE Silent Eagle. Zgoda Departamentu Stanu USA została wydana we wrześniu tego samego roku. Ostatecznie 15 czerwca 2017 została zawarta umowa z Boeingiem na dostawę 36 samolotów w wariancie F-15QA (Qatar Advanced) o wartości 6,2 mld USD (23,8 mld zł) i opcję na 36 kolejnych. Produkcja rozpoczęła się 3 sierpnia 2018, a dostawa pierwszych sześciu nastąpi do marca 2021. Na ten typ zostanie przeszkolonych 53 pilotów (Pentagon zainteresowany F-15X, 2018-12-25; F-15IA Advanced Eagle dla Izraela?, 2018-11-23).

17 września 2017 przedstawiciele Kataru podpisali list intencyjny na zakup 24  wielozadaniowych Eurofighter Typhoon. Stosowna umowa została zawarta z BAE Systems 10 grudnia tego samego roku. Warte 5 mld EUR (21,44 mld zł) porozumienie obejmuje także dostawy pocisków powietrze-powietrze Meteor i powietrze-ziemia Brimstone oraz bomb kierowanych Paveway I. Produkcja  samolotów rozpoczęła się 19 października 2018, a pierwsze dostawy zaplanowano pod koniec 2022.

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ