15 lutego w 22. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Królewie Malborskim doszło do awaryjnego lądowania samolotu myśliwskiego MiG-29. Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych zdecydowało o wstrzymaniu lotów wszystkich samolotów tego typu, znajdujących się na wyposażeniu Sił Powietrznych.

Po raz kolejny loty polskich samolotów myśliwskich MiG-29A/G i MiG-29UB/GT zostały wstrzymane do czasu wyjaśnienia przyczyn awaryjnego lądowania z Królewie Malborskim / Zdjęcie: Jakub Link-Lenczowski

Po raz kolejny loty polskich samolotów myśliwskich MiG-29A/G i MiG-29UB/GT zostały wstrzymane do czasu wyjaśnienia przyczyn awaryjnego lądowania z Królewie Malborskim / Zdjęcie: Jakub Link-Lenczowski

Pułkownik Marek Pawlak rzecznik prasowy Dowództwa Generalnego poinformował, że podczas lotu treningowego MiG-29 nastąpiło rozszczelnienie kabiny i spadek ciśnienia. Pilot włączył awaryjne podawanie tlenu. Nie stracił przytomności i bezpiecznie wylądował na macierzystym lotnisku. Zgodnie z obowiązującymi przepisami został przetransportowany do szpitala w Gdyni na badania. Jest w dobrym stanie, a jego życiu nie zagraża niebezpieczeństwo.

W poniedziałek, 18 lutego Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego rozpocznie badanie przyczyn zdarzenia. Od przebiegu śledztwa będzie zależeć, czy zostanie podjęta decyzja o przywróceniu pozostałych MiG-29 do wykonywania lotów treningowych (MON przyspiesza Harpię?, 2018-11-29).

Do podobnej awarii systemu podtrzymywania życia doszło w kwietniu 2018, gdy podpułkownik Andrzej Adamski w kilka minut po wylądowaniu MiG-29 w 22. Bazie zemdlał po opuszczeniu kabiny.

Analiza
Samoloty MiG-29A/UB i MiG-29G/GT wznowiły loty na początku listopada 2018. Wstrzymano je po katastrofie z 6 lipca 2018. Pilot, 33-letni porucznik pomimo udanego katapultowania się zginął wówczas w okolicach miejscowości Pasłęk w województwie warmińsko-mazurskim.

25 września 2018 loty wznowiły także myśliwsko-bombowe Su-22M4 i Su-22UM3K z 21. Bazy Lotnictwa Taktycznego ze Świdwina. Samoloty wyposażone są w takie same fotele katapultowe K-36DM klasy zero-zero (Polskie MiG-29 wznowią loty, 2018-11-02).

Wcześniej, 18 grudnia 2017 inny MiG-29 uległ wypadkowi w pobliżu miejscowości Ryczołek w powiecie mińskim w województwie mazowieckim. Pilot przeżył i opuścił samolot o własnych siłach. 11 czerwca 2016 doszło z kolei do pożaru innego samolotu w wyniku uszkodzenia turbostartera podczas rozruchu silnika.

W Siłach Powietrznych pozostaje 29 samolotów tego typu, w tym 23 jednomiejscowe MiG-29A/G (9.12A) oraz 6 dwumiejscowych MiG-29UB/GT (9.51).