MILMAG na MSPO 2019 »

MILMAG - Magazyn MilitarnyLynx w australijskim przetargu - MILMAG - Magazyn Militarny

Lynx w australijskim przetargu

1 marca koncern Rheinmetall AG zaprezentował swoją ofertę dla australijskiego programu Mounted Close Combat Capability LAND 400 Phase 3. Program ma wyłonić dostawcę 450 bojowych wozów piechoty (bwp) wraz z 17 wozami zabezpieczenia technicznego (wzt). Oferta niemiecka dla Australian Army obejmuje bwp Lynx IFV (Infantry Fighting Vehicle) i transporter opancerzony Lynx MSV (Manouevre Support Vehicle).

Modułowa konstrukcja pojazdów Lynx pozwoli na dostosowanie ich m.in. do konfiguracji samobieżnego moździerza

Bwp jest oferowany z dwuosobową, modułową wieżą Rheinmetall MTS Lance. Tak dostosowany pojazd został po raz pierwszy zaprezentowany podczas konferencji Land Forces 2018, od 4 do 6 września w wariancie KF-41 Lynx z powiększonym kadłubem i wieżą Lance 2.0. Lynx MSV o zredukowanej do 26 t masie całkowitej będzie zdolny do pływania, co jest wymaganiem Australian Army.

Wieże Lance mają być produkowane w Military Vehicle Centre of Excellence (MILVEHCOE) w Brisbane w stanie Queensland. Stosowne ustalenia zostały zawarte w ramach programu Mounted Combat Reconnaissance Capability Land 400 Phase 2. Wieża została wyposażona w niezależny, cyfrowy dzienno-nocny przyrząd celowniczy dowódcy SEOSS-P (dla kierowcy SEOSS-S), kamery TV i w podczerwieni oraz zintegrowany z uzbrojeniem system zarządzania polem walki (Battle Management System, BMS).

Lynx MSV o zredukowanej do 26 t masie całkowitej będzie zdolny do pływania / Grafiki: Rheinmetall AG

Niemiecki koncern oferuje włączenie w produkcję bwp lokalnych dostawców, a także wsparcie techniczne i szkolenie personelu. Montaż końcowy pojazdów również byłby realizowany na antypodach. Co ciekawe, niektóre elementy pojazdów Lynx już powstają w Australii: w zakładach Supashock w Adelaide, Cablex w Melbourne, Bisalloy Steels w Wollongong i Milspec Manufacturing w Albury.

Analiza
Modułowe Lynxy spełniają wymagania NATO i ich sojuszników w zakresie mobilności, ochrony balistycznej i przeciwminowej i zdolności bojowych. Istnieje możliwość ich zabudowy jako samobieżnego moździerza, wozu zabezpieczenia technicznego i pojazdu-amfibii. Opancerzenie zapewnia osłonę przed ogniem pośrednim i bezpośrednim, wybuchem min przeciwpancernych i improwizowanych ładunków wybuchowych (IED), amunicją kasetową, pociskami formowanych wybuchowo EFP (Explosively Formed Projectiles) czy przeciwpancernymi pociskami kierowanymi. W wersji transportera piechoty pojazd będzie przewoził trzyosobową załogę i co najmniej sześciu żołnierzy desantu.

Bojowy wóz piechoty Lynx w wariancie KF31 został zaprezentowany podczas paryskich targów Eurosatory 2016, natomiast wariant powiększony – KF41, dwa lata później. Pojazd otrzymał wieżę Lance uzbrojoną w 35-mm armatę automatyczną Wotan 35 o zasięgu do 3 km i 7,62-mm trzylufowy napędowy km RMG762 (Eurosatory 2018: Debiut Rheinmetall KF41 Lynx, 2018-06-17).

Postępowanie przetargowe w programie Mounted Close Combat Capability LAND 400 Phase 3 rozpoczęło się 24 sierpnia 2018. Oferty były przyjmowane do 1 marca. Według szacunków zawartych w Zintegrowanym programie inwestycjidostawa nowych bwp ma pochłonąć 10-15 mld AUD (27-40 mld zł). Zastąpią one w linii 340 pojazdów typu M113SA4 w wersjach transportera opancerzonego, wozu wsparcia technicznego, wozu ewakuacji medycznej, wozu dowodzenia i wozu wsparcia logistycznego (Bwp dla Australii, 2018-08-29).

 

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ