MILMAG na MSPO 2019 »

MILMAG - Magazyn MilitarnyET2019: Gaim trening w wirtualnej rzeczywistości - MILMAG - Magazyn Militarny

ET2019: Gaim trening w wirtualnej rzeczywistości

NaEnforce Tac 2019 szwedzka spółka Aimpoint zaprezentowała treningowy system wirtualnej rzeczywistości. To innowacyjne rozwiązanie szkoleniowe oparte o oprogramowanie Gaim pozwala na całkowite zanurzenie się w scenariuszu treningowym.

Aimpoint zaprezentował w Norymberdze zaawansowany system treningowy w WR pod marką Gaim

Użytkownik zakłada na głowę system VR składający się z okularów i słuchawek, co odcina go od realnego świata. Zanurza się całkowicie w środowisko wygenerowane przez program. Na szynie akcesoryjnej broni zamontowany jest przekaźnik służący do komunikacji z oprogramowaniem.

Trenujący porusza się po wyznaczonym obszarze sali treningowej, dzięki czemu unika nieprzyjemnych reakcji organizmu znanych z innych symulatorów wirtualnej rzeczywistości. Te ostatnie spowodowane są konfliktem bodźców docierających do mózgu: wzrok informuje o ruchu, mimo że nogi pozostają w spoczynku. Broń, którą widzi użytkownik jest odpowiednikiem rzeczywistej konstrukcji trzymanej w rękach. Ruch i celowanie wyświetlane w goglach pokrywa się z rzeczywistym przemieszczaniem.

Grafika i dźwięk systemu Gaim stoi na wysokim poziomie i do złudzenia przypomina współczesną grę komputerową. Na ET2019 można było spróbować trzech scenariuszy walki w pomieszczeniach. Dla celów demonstracyjnych i ze względu na ograniczenie miejsca prezentacji nie były one długie. Mimo to, były zaskakujące w swym skomplikowaniu, zmienności i realności.

System występuje w dwóch wersjach pozwalających na jednoczesny trening od 3 użytkowników w górę. /Zdjęcia i film: Jarosław Lis

Prezentowany system pozwala na udział w treningu nawet do trzech uczestników równocześnie. W bardziej rozbudowanej wersji, każdy z szkolonych może zabrać komputer z systemem do plecaka. To umożliwia znaczące zwiększenie obszaru symulacji i wprowadzenie większej liczby trenujących osób. Gaim pokazuje jak za kilka lat wyglądać będą gry komputerowe, a jednocześnie już dzisiaj jest sposobem kształtowania świadomości sytuacyjnej i refleksu żołnierzy.

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ