MILMAG na MSPO 2019 »

MILMAG - Magazyn MilitarnyEgipt zamówił Su-35S - MILMAG - Magazyn Militarny

Egipt zamówił Su-35S

18 marca rosyjski dziennik Kommiersant poinformował, że Egipt zamówił w Rosji około 24 wielozadaniowych myśliwców Su-35S za równowartość około 2 mld USD (7,6 mld zł). Oznacza to, że kraj ten może stać się czwartym użytkownikiem najnowszej odmiany rodziny samolotów Su-27P/S, po Rosji, Chinach oraz Indonezji (Gotowość operacyjna chińskich Su-35S, 2018-04-30). Wcześniej Egipt zamówił 46 myśliwców wielozadaniowych MiG-29M/M2, z których dostarczono jak dotąd 15 z nich.

Media egipskie po raz pierwszy informowały o negocjacjach ws. zakupu dwunastu Su-35S w 2016. Wojska lotnicze Egiptu dysponują także szturmowymi Mirage 5E2/SDE/SDR, wielozadaniowymi Mirage 2000EM i Rafale D/E czy F-16A/B/C/D / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej

Rosyjski dziennik powołuje się na informacje dwóch przedstawicieli przemysłu, według których powyższa umowa miała zostać zawarta jeszcze pod koniec 2018. Dostawa pierwszej partii miałaby rozpocząć się w latach 2020-2021. Kontrakt pozwoli Zjednoczeniu Przemysłu Lotniczego im. J. Gagarina (KnAAPO) na utrzymanie w najbliższych latach linii produkcyjnych w Komsomolsku nad Amurem, po niedawnych zakończeniu produkcji Su-27SM3 (Koniec produkcji Su-27, 2019-03-06).

Według jednego z rozmówców dziennika, moce produkcyjne zakładów KnAAPO ocenia się na około 20 samolotów tego typu rocznie, zgodnie z harmonogramem dostaw dla Sił Powietrzno-Kosmicznych (WKS) w latach 2019-2020. Federalna Służba do spraw Współpracy Wojskowo-Technicznej FR i koncern RosOboronEksport odmówiły oficjalnego komentarza w tej sprawie.

Opis
W stosunku do swojego pierwowzoru czyli Su-27P/S, Su-35S charakteryzuje się powiększonymi skrzydłami, usterzeniem i wlotami powietrza, a także zmniejszonym przekrojem odbicia radarowego (RCS). Napęd stanowią dwa silniki turbowentylatorowe dwuprzepływowe Saturn Liulka AŁ-37F (117S) z niezależnymi dyszami o wektorowanym ciągu i wydłużonym resursie. Radar N035 Irbis-E wyposażony w antenę z pasywnym skanowaniem fazowym (PESA), zdolny jest do śledzenia 30 celów powietrznych i zwalczania 8 jednocześnie lub śledzenia do 4 celów naziemnych bez przerywania skanowania przestrzeni powietrznej.

Analiza
Od czasu dojścia do władzy w 2014 Abd al-Fattaha as-Sisiego, byłego marszałka i ministra obrony, egipskie wydatki na obronność i zakupy wyposażenia wojskowego za granicą znacznie wzrosły. Wśród zamówień w Rosji należy wskazać cztery baterie systemu obrony powietrznej S-300WM Antiej-2500 i Buk-M2E oraz inne wyposażenie za około 3,5 mld USD (13,3 mld zł) w 2014. Rok później zamówiono 46 myśliwców wielozadaniowych MiG-29M/M2 za około 2 mld USD (7,6 mld zł) oraz 46 śmigłowców uderzeniowych Ka-52 i 32 pokładowe Ka-52K Katran za ponad 1 mld USD (3,8 mld zł). W 2018 doszło do porozumienia ws. uruchomienia produkcji licencyjnej czołgów T-90S/SK (Czołgi T-90S/SK dla Egiptu, 2018-03-12).

W międzyczasie Egipt składał zamówienia także na wyposażenie produkcji zachodniej. Należy tu wskazać fregatę rakietową typu FREMM, ENS Tahya Misr (F1001) i 24 samoloty wielozadaniowe Dassault Rafale w 2015. Egipt zamówił także 50 pocisków manewrujące SCALP EG/Storm Shadow do tych samolotów. Następnie zakupiono okręty desantowe ENS Gamal Abdel Nasser (L1010) i ENS Anwar El Sadat (L1020) typu Mistral, niedostarczone wcześniej Rosji. Informowano też o planach zakupu 92 greckich BMP-1A1 Ost czy fregaty rakietowej typu MEKO A-200 (Greckie BMP-1 dla Egiptu, 2018-08-31; MEKO A-200 dla Egiptu?, 2019-01-05).

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ