MILMAG 03/2020! »

MILMAG - Magazyn MilitarnyCaudron odzyskuje dawny blask - MILMAG - Magazyn Militarny

Caudron odzyskuje dawny blask

Jeden z dwóch zachowanych na świecie samolotów myśliwskich Caudron Renault CR 714C1 jest poddawany rekonstrukcji w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Brakujące elementy kadłuba są odtwarzane z wykorzystaniem druku 3D przy użyciu jednej z największych drukarek addytywnych w Europie. 

W procesie rekonstrukcji jest odtwarzana sylwetka samolotu

Projekt rekonstrukcji jest efektem współpracy Muzeum Lotnictwa Polskiego (MLP) ze spółką ATMAT - krakowskim producentem drukarek addytywnych. Wyprodukowany w 1939 samolot o numerze fabrycznym 8538 i bocznym CA-556 jest unikatem. Dobrze zachowane powłoki malarskie są jednym z niewielu przykładów oryginalnego francuskiego kamuflażu z początku II wojny światowej. 

Niestety eksponat jest zdekompletowany. Wojny nie przetrwała cała przednia część samolotu wraz z silnikiem i śmigłem. Odbudowanie brakujących elementów tradycyjnymi metodami było by niezwykle trudne. Zachowało się niewiele rysunków technicznych, a rekonstrukcja metalowych elementów nosa wymagałoby opracowania od nowa specjalistycznych form.

Dzięki wykorzystaniu drukarek 3D możliwe było odtworzenie części na podstawie modelu komputerowego. Cały proces odbywa się pod nadzorem konserwatorskim z zachowaniem historycznej substancji. Nowe elementy są montowane jedynie do istniejących węzłów łoża silnika, tak aby nie naruszyć oryginalnej konstrukcji.

Dzięki wykorzystaniu drukarek 3d możliwe było odtworzenie części na podstawie modelu komputerowego / Zdjęcia: Archiwum MILMAG

Egzemplarz znajdujący się w krakowskim muzeum jest jednym z sześciu Caudronów dostarczonych do Finlandii, w ramach pomocy wojskowej po agresji ZSSR. Od maja 1941 służył jako pomoc naukowa w szkole mechaników lotniczych. Został przekazany do zbiorów MLP jako długoterminowy depozyt przez fińskie muzeum lotnictwa Päijät-Hämeen ilmailumuseo, mieszczące się na lotnisku Lahti-Vesivehmaa.

Opis 
Samolot myśliwski Caudron CR 714C1, będący rozwinięciem samolotów C 710 i C 713 został opracowany przez pracującego dla Caudrona konstrukctora Marcela Riffarda na bazie wcześniejszych samolotów wyścigowych. Projekt powstał w odpowiedzi na konkurs ogłoszony przez dowództwo francuskiego lotnictwa wojskowego. Poszukiwano lekkiego myśliwca o prostej konstrukcji drewnianej. Samoloty były napędzane silnikami o niewielkiej mocy i osiągały dużą prędkość dzięki dobremu opracowaniu aerodynamicznemu.

W dniach 8-11 czerwca 1940 r. piloci  GC 1/145 zestrzelili 8 samolotów niemieckich / Zdjęcie: archiwum Bartłomieja Belcarza

W czasie walk we Francji loty bojowe na CR 714C1 wykonywali tylko Polacy i pojedynczy piloci francuscy. Samoloty te weszły na stan eskadry myśliwskiej GC 1/145. Powstała ona na bazie jednostki, którą planowano wysłać do Finlandii. GC 1/145 został przebazowany z Lyonu w okolice Paryża.

W samolotach występowały problemy z silnikami, podwoziem, mechanizmem zmiany skoku śmigła, jednak z braku nowych samolotów Polacy nadal wykonywali na nich loty bojowe. Od 8 do 11 czerwca 1940 piloci GC 1/145 zestrzelili osiem samolotów niemieckich, tracąc 14 Caudronów: cztery w walce a resztę w wypadkach. 

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ