Ponad 200 stron w nowym numerze »

MILMAG - Magazyn MilitarnyRakietowy MM UGV - MILMAG - Magazyn Militarny

Rakietowy MM UGV

Podczas konferencji Ammunition Capability Demonstration (ACD) 2019 w Kapsztadzie w RPA, spółki Rheinmetall Denel Munition i Thales zaprezentowały bezzałogowy pojazd  Mission Master Protection (MM) przenoszacy dwie wyrzutnie 70-mm pocisków rakietowych. Rakiety mogą być zarówno naprowadzane za pomocą głowicy optoelektronicznej na podczerwień jak i niekierowane.

Bezzałogowy pojazd Mission Master Protection może przenosić dwie wyrzutnie 70-mm pocisków rakietowych

System uzbrojenia oparto o bezzałogowy transporter w układzie napędowym 8x8, którego prototyp miał swoją premierę podczas targów IDEX 2017 w Abu Zabi. Z kolei podczas paryskich targów Eurosatory 2018, Rheinmetall Canada zaprezentował pojazd w konfiguracji docelowej, gotowy do produkcji seryjnej (Eurosatory 2018: Seryjny MM UGV, 2018-06-24).

W ramach trybu pół-autonomicznego trybie kilka pojazdów z rodziny Mission Master może tworzyć zwarty konwój

Pojazd wyposażono w dwie 7-tubowe wyrzutnie 70-mm pocisków rakietowych. Wyrzutnia została opracowana przez spółkę-córkę Thales, TDA Armaments SAS and Forges de Zeebrugge SA (FZ). Prócz 7-tubowych wyrzutni FZ233 i FZ220 producent oferuje12-tubowe FZ231 i FZ219 oraz 19-tubowe FZ225 i FZ207 dla śmigłowców, a także 7-tubowe LAU32 i 19-tubowe LAU51 dla samolotów. Dzięki kompozytowej konstrukcji są one o 50% lżejsze od standardowych wyrzutni. Zostały dostosowane do używania amunicji rakietowej FFAR (Folding-Fins Aerial Rockets) i WA (Wrap Around Rockets) z głowicami bojowymi FZ71, FZ120, FZ181, FZ319, FZ149 i FZ122. 

 Spółka FZ oferuje dwa typy amunicji rakietowej FFAR i WA z sześcioma typami głowic bojowych
/ Zdjęcia: Rheinmetall Denel Munition

Dodatkowo zainstalowano wcześniej prezentowane dwa zespoły 40-mm wyrzutni granatów dymnych RP, gazowych CS, ogłuszających i ćwiczebnych dla pojazdów lądowych Rapid Obscuring System (ROSY_L), opracowane przez American Rheinmetall Munitions. Dzięki modułowej konstrukcji Mission Master, przewidziano łącznie 16 modułów misji, w tym zdalnie sterowany moduł uzbrojenia (zsmu) z 12,7-mm wkm.

Opis
Konstrukcja MM opiera się na podwoziu załogowego, zdolnego do pływania pojazdu Argo Avenger 750 EFI 8x8. Inżynierowie z Rheinmetall Canada zastąpili silnik benzynowy elektrycznym, a także dodali ogniwa litowo-jonowe, zapewniające nieprzerwaną pracę przez 8 godzin. Dzięki uniwersalnej magistrali komunikacyjnej CAN, konfiguracja do nowej roli odbywa się na zasadzie plug-and-play. W porównaniu z prototypami, MM otrzymał inny zestaw sensorów, tj. pojedyncze urządzenie laserowo-radarowe LADAR 3D z przodu i LADAR 2D z tyłu. Standardowym wyposażeniem są również dwie kamery, pokrywające obszar z przodu i z tyłu. Istnieje możliwość dodania kamer bocznych, zwiększających pole widzenia dla operatora do 360° oraz dodatkowego radaru.

Do nawigacji i komunikacji, każdy z pojazdów wyposażono w dwa odbiorniki satelitarne, nawigację inercyjną i cyfrową mapę obszaru, gdzie ma działać. W typowym, pół-autonomicznym trybie podążania, kilka pojazdów może tworzyć zwarty konwój. Przy masie własnej wynoszącej 750 kg, pojazd ma ładowność maksymalną 500 kg (niecałe 400 kg z zachowaniem możliwości pływania). Bezzałogowce mogą być transportowane na pokładzie np. śmigłowców CH-53 Sea Stallion i CH-47 Chinook.

 

 

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ