MILMAG 2/2019 na IWA »

MILMAG - The Military MagazineNaprawy AW101 w Polsce - MILMAG - The Military Magazine

Naprawy AW101 w Polsce

8 kwietnia podsekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Marek Łapiński podpisał umowę offsetową ze spółką Leonardo MW o wartości 395 882 751 zł. Na jej mocy, na terenie Wojskowych Zakładów Lotniczych (WZL) nr 1 w Łodzi powstanie licencjonowane Centrum Wsparcia Eksploatacji Śmigłowców. Jeszcze w kwietniu bieżącego roku planowane jest bowiem podpisanie umowy głównej na dostawę czterech 16-tonowych śmigłowców do zwalczania okrętów podwodnych (ZOP), zdolnych do prowadzenia bojowych akcji poszukiwawczo-ratowniczych (SAR/CSAR) Leonardo AW101 dla Marynarki Wojennej.

12 lutego 2019 w Gdyni wylądował AW101 w norweskich barwach w związku z weryfikacją oferty złożonej w postępowaniu na dostawę 4 wiropłatów dla MW. Wcześniej, 2 marca 2017 w Świdniku i Warszawie zaprezentowano włoski wariant HH-101A. /Zdjęcie: Leonardo Helicopters

Głównymi beneficjentami podpisanej umowy są WZL nr 1 oraz Centrum Morskich Technologii Militarnych Politechniki Gdańskiej. W łódzkim Centrum będzie realizowana pełna obsługa techniczna, serwisy i naprawy nowych wiropłatów, a co za tym idzie nastąpi pozyskanie technologii i know-how związanych z obsługą techniczną śmigłowców AW101 oraz ich wyposażenia specjalistycznego. Pozostałe spółki będące stronami porozumienia to Thales DMS France i MES (Meccanica per L'Elettronica e Servomeccanismi).

Umowa przewiduje łącznie 9 zobowiązań offsetowych i gwarantuje kontynuację asysty technicznej przez koncern Leonardo przez 10 lat. Jak powiedział Minister Obrony Narodowej Mariusz Błaszczak, umowa umożliwi także realizację działań związanych z badaniem i rozwojem dla Politechniki Gdańskiej. Jak podkreśla komunikat prasowy Leonardo, umowa spełnia surowe wymagania polskiego resortu obrony i przewiduje utworzenie fundamentalnych zdolności technicznych dotyczących utrzymania śmigłowców AW101 w Polsce. Leonardo MW jest brytyjską filią koncernu z główną siedzibą we Włoszech.

Umowa offsetowa przewiduje 9 zobowiązań, w tym budowę centrum Wsparcia Eksploatacji Śmigłowców w Łodzi. /Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Narodowej

Podpisanie umowy nastąpiło w dwa miesiące po przylocie norweskiego AW101 do Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej (BLMW), gdzie polscy piloci i technicy zapoznali się z nim w ramach weryfikacji oferty złożonej przez PZL Świdnik (spółka będąca własnością Leonardo Helicopters). PZL Świdnik pozostaje jedynym oferentem w postępowaniu, które rozpoczęto w październiku 2016 w trybie pilnej potrzeby operacyjnej. Wcześniej z przetargu wycofał się Airbus Helicopters, który oferował H225M Caracal (AW101 w Gdyni, 2019-02-14, Airbus wycofał się z przetargu dla MW, 2018-12-01).

Zakup czterech śmigłowców do zwalczania okrętów podwodnych, zdolnych do prowadzenia bojowych akcji poszukiwawczo-ratowniczych wiąże się z potrzebą częściowego zastąpienia w linii śmigłowców morskich Mi-14PŁ i Mi-14PŁ/R. Wyczerpanie się ich resursy wyczerpią się prawdopodobnie w 2023.

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ