Ponad 200 stron w nowym numerze »

MILMAG - Magazyn MilitarnyAAMSS2019: Propozycja AVX i L3 w FARA CP - MILMAG - Magazyn Militarny

AAMSS2019: Propozycja AVX i L3 w FARA CP

15 kwietnia konsorcjum spółek AVX Aircraft i L3 Technologies zaproponowało wiropłat nazwany Compound Coaxial Helicopter (CCH) w programie przyszłego śmigłowca uderzeniowo-rozpoznawczego Future Attack Reconnaissance Aircraft Competitive Prototype (FARA CP) amerykańskich wojsk lądowym (US Army).

Koncepcja AVX Aircraft i L3 Technologies to dwuosobowy śmigłowiec z układem kabiny z miejscami jeden obok drugiego. US Army wymaga jednak, że docelowy wiropłat zostanie wyposażony w system wspomagający pilota ALIAS (Aircrew Labor In-Cockpit Automation System), co spowoduje zredukowanie załogi i możliwość wykonywania lotów w trybie autonomicznym

CCH pokazano podczas 2019 Army Aviation Mission Solutions Summit, zorganizowanego przez Army Aviation Association of America (AAAA) w Nashville. Po raz pierwszy konsorcjum zapowiedziało swój udział w programie 21 grudnia 2018.

Celem FARA CP jest wypełnienie luki po wycofanych w 2014 OH-58D Kiowa Warrior. Do końca czerwca 2019 US Army oczekuje na 4-6 ofert, z których dwie mają trafić do kolejnego etapu w 2020. Termin oblotu zaplanowano na listopad 2022. Seria prób ma rozpocząć się w 2023.

Wymaganiem US Army jest uzbrojenie śmigłowców szturmowo-rozpoznawczych FARA CP nie tylko w działko i przeciwpancerne pociski kierowane, ale także amunicję krążącą i bomby szybujące. Jedną z opcji mogą małokalibrowe pociski rakietowe AGM-176 Griffin / Grafiki:  AVX Aircraft/L3 Technologies

Oferta AVX Aircraft i L3 Technologies to kolejna ujawniona w 2019 propozycja w programie FARA CP. Do tej pory pokazano wojskowe odmiany Airbus Helicopters RACER i MD Helicopters MD969, Lockheed Martin/Sikorsky S-97 Raider i Bell z pomniejszonym wariantem zmiennowirnikowca V-280 Valor (RACER oferowany US Army, 2019-02-25, Swift oferowany US Army, 2019-03-06).

Film: L3 Technologies

Jednym z podstawowych wymogów programu jest wyłonienie konstrukcji o minimalnej prędkości przelotowej 330 km/h i maksymalnym pułapie 3250 m. US Army planuje zakup 500 śmigłowców, zdolnych do prowadzenia rozpoznania i atakowania celów naziemnych (Konsolidacja L3 Technologies i Harris, 2018-10-19).

Wcześniej spółka AVX Aircraft deklarowała udział w innym programie US Army o nazwie FVL-M (Future Vertical Lift-Medium), którego obecny etap jest realizowany jako FLRAA (Future Long Range Assault Aircraft). Program ma wyłonić następcę śmigłowców UH-60M Black Hawk (Wymagania dla FLRAA, 2019-04-07).

Analiza
Oferowany śmigłowiec jest rozwinięciem wiropłatu transportowego. Charakteryzuje się współosiowym układem z dwoma przeciwbieżnymi wirnikami sztywnymi oraz dwoma pchającymi wentylatorami tunelowymi.

Śmigłowiec ma być wyposażony w dwie pary skrzydeł: mniejsze w dolnej części płatowca, służące do przenoszenia uzbrojenia i większe w górnej części wytwarzające siłę nośną podczas lotu z dużą prędkością. Wiropłat otrzyma także stabilizujące usterzenie ogonowe, w przeciwieństwie do wcześniej prezentowanej koncepcji bezogonowej.

Grafiki ukazują możliwość przenoszenia w górnej części dziobu głowicy optoelektronicznej, natomiast w dolnej zdalnie sterowanego działka Gatlinga. Niewykluczone, że będzie to 20-mm General Dynamics XM915, będące rozwinięciem lekkiego trzylufowego działka XM301, projektowanego dla śmigłowca szturmowo-rozpoznawczego RAH-66 Comanche.

Koncepcja ukazuje także możliwość przenoszenia przeciwpancernych pocisków kierowanych rodziny AGM-114 Hellfire. Wszystkie rodzaje sił zbrojnych USA planują stopniowe wdrażanie pocisków JAGM (Joint Air-to-Ground Missile) (Zielone światło dla ppk JAGM, 2018-06-28).

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ