15 kwietnia konsorcjum spółek AVX Aircraft i L3 Technologies zaproponowało wiropłat nazwany Compound Coaxial Helicopter (CCH) w programie przyszłego śmigłowca uderzeniowo-rozpoznawczego Future Attack Reconnaissance Aircraft Competitive Prototype (FARA CP) amerykańskich wojsk lądowym (US Army).
CCH pokazano podczas 2019 Army Aviation Mission Solutions Summit, zorganizowanego przez Army Aviation Association of America (AAAA) w Nashville. Po raz pierwszy konsorcjum zapowiedziało swój udział w programie 21 grudnia 2018.
Celem FARA CP jest wypełnienie luki po wycofanych w 2014 OH-58D Kiowa Warrior. Do końca czerwca 2019 US Army oczekuje na 4-6 ofert, z których dwie mają trafić do kolejnego etapu w 2020. Termin oblotu zaplanowano na listopad 2022. Seria prób ma rozpocząć się w 2023.
Oferta AVX Aircraft i L3 Technologies to kolejna ujawniona w 2019 propozycja w programie FARA CP. Do tej pory pokazano wojskowe odmiany Airbus Helicopters RACER i MD Helicopters MD969, Lockheed Martin/Sikorsky S-97 Raider i Bell z pomniejszonym wariantem zmiennowirnikowca V-280 Valor (RACER oferowany US Army, 2019-02-25, Swift oferowany US Army, 2019-03-06).
Jednym z podstawowych wymogów programu jest wyłonienie konstrukcji o minimalnej prędkości przelotowej 330 km/h i maksymalnym pułapie 3250 m. US Army planuje zakup 500 śmigłowców, zdolnych do prowadzenia rozpoznania i atakowania celów naziemnych (Konsolidacja L3 Technologies i Harris, 2018-10-19).
Wcześniej spółka AVX Aircraft deklarowała udział w innym programie US Army o nazwie FVL-M (Future Vertical Lift-Medium), którego obecny etap jest realizowany jako FLRAA (Future Long Range Assault Aircraft). Program ma wyłonić następcę śmigłowców UH-60M Black Hawk (Wymagania dla FLRAA, 2019-04-07).
Analiza
Oferowany śmigłowiec jest rozwinięciem wiropłatu transportowego. Charakteryzuje się współosiowym układem z dwoma przeciwbieżnymi wirnikami sztywnymi oraz dwoma pchającymi wentylatorami tunelowymi.
Śmigłowiec ma być wyposażony w dwie pary skrzydeł: mniejsze w dolnej części płatowca, służące do przenoszenia uzbrojenia i większe w górnej części wytwarzające siłę nośną podczas lotu z dużą prędkością. Wiropłat otrzyma także stabilizujące usterzenie ogonowe, w przeciwieństwie do wcześniej prezentowanej koncepcji bezogonowej.
Grafiki ukazują możliwość przenoszenia w górnej części dziobu głowicy optoelektronicznej, natomiast w dolnej zdalnie sterowanego działka Gatlinga. Niewykluczone, że będzie to 20-mm General Dynamics XM915, będące rozwinięciem lekkiego trzylufowego działka XM301, projektowanego dla śmigłowca szturmowo-rozpoznawczego RAH-66 Comanche.
Koncepcja ukazuje także możliwość przenoszenia przeciwpancernych pocisków kierowanych rodziny AGM-114 Hellfire. Wszystkie rodzaje sił zbrojnych USA planują stopniowe wdrażanie pocisków JAGM (Joint Air-to-Ground Missile) (Zielone światło dla ppk JAGM, 2018-06-28).
Zielone światło dla ppk JAGM (2018-06-28)
Konsolidacja L3 Technologies i Harris (2018-10-19)
RACER oferowany US Army (2019-02-25)
Poziomy lot V-280 Valor (2018-05-23)
H160M dla wojsk lotniczych Francji (2018-06-04)
Nowe warianty śmigłowców szturmowych (2018-10-29)
US Army w programie ALIAS (2018-10-31)
Prezentacja SB>1 Defiant (2018-12-27)
Swift oferowany US Army (2019-03-06)
Wymagania dla FLRAA (2019-04-07)
Testy UH-60V (2018-08-13)
Oblot SB>1 Defiant (2019-03-22)