17 kwietnia w gdyńskiej PGZ Stocznia Wojenna miała miejsce uroczystość wodowania technicznego okrętu wywiadu radioelektronicznego (Signals Intelligence, SIGINT) dla Marynarki Wojennej Królestwa Szwecji (Svenska Marinen). Jednostka otrzyma nazwę HSwMS Artemis.
 W uroczystości wodowania technicznego kadłuba przyszłego HSwMS Artemis wzięli udział udział m.in. wiceprezes Saab Kockums Gunnar Wieslander i wiceprezes zarządu p.o. prezesa zarządu Stoczni Remontowej Nauta Adam Potrykus / Zdjęcie: Michał Jarocki

W uroczystości wodowania technicznego kadłuba przyszłego HSwMS Artemis wzięli udział udział m.in. wiceprezes Saab Kockums Gunnar Wieslander i wiceprezes zarządu p.o. prezesa zarządu Stoczni Remontowej Nauta Adam Potrykus / Zdjęcie: Michał Jarocki

Kolejnym etapem budowy będą prace wyposażeniowe oraz instalacyjne, a następnie okręt przejdzie próby portowe i morskie. Po ich zakończeniu zostanie przebazowany do stoczni Saab Kockums w Karlskronie, gdzie otrzyma wyposażenie specjalistyczne. Jednostka jest budowana na podstawie umowy z 26 kwietnia 2017 o wartości 730 mln SEK (321 mln zł) od szwedzkiej Agencji ds. Zamówień Obronnych (Swedish Defence Materiel Administration, FMV). Prace wyposażeniowe oraz instalacyjne będą wykonane przez stocznię NAUTA.

Projekt nowego okrętu przeznaczonego do przechwytywania i analizy sygnałów radiowych powstał w biurze MMC Ship Design & Marine Consulting. Jednostka wejdzie do służby w 2020 / Zdjęcia: Michał Szafran

Projekt nowego okrętu przeznaczonego do przechwytywania i analizy sygnałów radiowych powstał w biurze MMC Ship Design & Marine Consulting. Jednostka wejdzie do służby w 2020 / Zdjęcia: Michał Szafran

W uroczystości w PGZ Stocznia Wojenna uroczystości wzięli udział przedstawiciele polskiego rządu i Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ), a ze strony szwedzkiej: koncernu Saab Defence and Security, Svenska Marinen, agencji FMV, Instytutu Obrony Radiołączności (Försvarets radioanstalt, FRA) i Ambasady Szwecji w Warszawie oraz zaproszeni goście. Cięcie blach pod budowę 74-metrowej jednostki o wyporności 2,2 tys. ton miała miejsce 1 marca 2018, a położenie stępki 15 czerwca tego samego roku (Okręt SIGINT powstanie w Gdyni, 2018-06-18).

Saab otrzymał zlecenie budowy od agencji FMV 11 kwietnia 2017. Współpraca przy budowie jednostki pomiędzy Saab a Stocznią Remontową Nauta jest bezpośrednim wynikiem porozumienia zawartego 26 października 2016 o ustanowieniu partnerstwa z PGZ w sprawie wspólnej budowy okrętów nawodnych i podwodnych dla Marynarki Wojennej RP i państw trzecich. W listopadzie 2016 Saab podpisał porozumienie ws. współpracy z ówczesną Stocznią Marynarki Wojennej (obecnie PGZ Stocznia Wojenna).

Zleceniodawcą budowy jest szwedzka Agencja ds. Zamówień Obronnych (Swedish Defence Materiel Administration, FMV), a kontrakt wart jest 730 mln SEK (321 mln zł) / Grafika: Saab Defence and Security

Zleceniodawcą budowy jest szwedzka Agencja ds. Zamówień Obronnych (Swedish Defence Materiel Administration, FMV), a kontrakt wart jest 730 mln SEK (321 mln zł) / Grafika: Saab Defence and Security

Jednostka zastąpi, zwodowany w 1984 w stoczni Saab Kockums, okręt HSwMS Orion (A201), który do 2010 był przydzielony do 1. Dywizjonu Okrętów Podwodnych. Okręt został wykreślony z listy jednostek pozostających w aktywnej służbie z powodu niespełniania norm bezpieczeństwa na morzu.