1 maja izraelskie przedsiębiorstwo Plasan zaoferowało rodzimym siłom zbrojnym (Cewa Hagana le-Jisra’el) lekkie pojazdy opancerzone Hyrax jako następcę 3,5-tonowych MDT David. Postępowanie o kryptonimie Light Armor Protection dotyczy dostawy setek nowych pojazdów ma maksymalnej masie własnej 4 ton. Hyrax zadebiutował podczas paryskich targów Eurosatory w czerwcu 2018.
 Plasan ściśle wspópracuje z Mercedesem. Pojazd jest oferowany ze zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia (zsmu) z 7,62-mm karabinem maszynowym i głowicą optoelektroniczną / Zdjęcie: Plasan

Plasan ściśle wspópracuje z Mercedesem. Pojazd jest oferowany ze zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia (zsmu) z 7,62-mm karabinem maszynowym i głowicą optoelektroniczną / Zdjęcie: Plasan

Plasan Hyrax zakończył niedawno serię testów operacyjnych i drogowych przeprowadzonych przez izraelskie siły zbrojne i otrzymał certyfikację do użytku w jednostkach wojskowych, jeśli ten model wygra przetarg. Głównym konkurentem jest oferta MDT Armor Corporation, która proponuje zmodyfikowane samochody terenowe Toyota Hilux (Eurosatory 2018: Premiera Sand Cat M-LPV, 2018-06-14).

Siły Obronne Izraela użytkują lekkie pojazdy patrolowe MDT David od 2007. Wprowadzono do służby dwa warianty: jeden bazujący na zmodyfikowanym Land Rover Defender 110 (na zdjęciu) oraz drugi na Toyocie Land Cruiser. Częściowo zastąpiły bazujące na podwoziu Jeep Wrangler pojazdy AIL M-242 Storm w ramach pilnej potrzeby operacyjnej / Zdjęcie: Cewa Hagana le-Jisra’el

Siły Obronne Izraela użytkują lekkie pojazdy patrolowe MDT David od 2007. Wprowadzono do służby dwa warianty: jeden bazujący na zmodyfikowanym Land Rover Defender 110 (na zdjęciu) oraz drugi na Toyocie Land Cruiser. Częściowo zastąpiły bazujące na podwoziu Jeep Wrangler pojazdy AIL M-242 Storm w ramach pilnej potrzeby operacyjnej / Zdjęcie: Cewa Hagana le-Jisra’el

Siły Obronne Izraela poszukują następcy opracowanych na początku lat 2000. pojazdów MDT David, w których projekt zainwestowano 2 mln USD (7,65 mln zł) z planem zakupu 1200 egzemplarzy. Jednak po zakupie jedynie 100 pojazdów i oprotestowaniu decyzji przez kierownictwo i pracowników spółki AIL, produkującej dotąd użytkowane pojazdy M-242 Storm, produkcję wstrzymano. Pojazdy wypełniły zatem tylko lukę w ramach pilnej potrzeby operacyjnej do czasu wprowadzenia zmodyfikowanych pojazdów M-242 Storm Mark II w 2006. W 2011 wprowadzono najnowszą generację M-242 Storm Mark III (Premiera Plasan Yagu, 2018-04-26).

Opis
Hyrax jest opancerzoną wersją cywilnego samochodu osobowo-terenowego Mercedes-Benz W461 klasy G z napędem na wszystkie koła, wykorzystującym wprowadzone w 2017 podwozie G300 CDI. Wariant bazowy jest produkowany przez austriacką spółkę Magna Steyer. Jak dotąd wyprodukowano ponad 300 tys. egzemplarzy w ponad 70 wariantach, używanych przez siły zbrojne i resorty bezpieczeństwa w 34 państwach. W siłach zbrojnych Bułgarii, Egipcie, Finlandii, Holandii, Indonezji, Kanadzie, Malezji, Niemczech, Norwegii i na Węgrzech są używane w wersjach uzbrojonych i opancerzonych. W Polsce 96 pojazdów w wersji GD 290 i 25 w wersji MB290GD WD jest używanych w Wojskach Lądowych, natomiast 13 GD 290 w Żandarmerii Wojskowej

Hyrax jest oferowany w konfiguracjach trzy- lub pięciodrzwiowych z możliwością przewożenia od 4 do 6 w pełni wyekwipowanych żołnierzy. Ładowność wynosi 810 kg, a masa całkowita 4800 kg. Pojazd może być transportowany w ładowni samolotu C-130 Hercules. Hyrax jest napędzany 3-litrowym turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym V6 o mocy 183 KM, która jest przenoszona przez automatyczną skrzynię biegów z pięcioma przełożeniami.