Letni MILMAG 5/2019 »

MILMAG - Magazyn MilitarnyNowe statki powietrzne dla LAW - MILMAG - Magazyn Militarny

Nowe statki powietrzne dla LAW

Lotnicza Akademia Wojskowa z Dęblina ogłosiła dwa przetargi na dostawy nowych statków powietrznych. 30 kwietnia rozpisano przetarg na śmigłowiec szkolno-treningowy, a 3 maja na dostawę dwóch samolotów szkolno-treningowych. Termin składania wniosków minie, odpowiednio, 5 i 6 czerwca, a dostawy w przypadku obu zamówień mają nastąpić do 28 listopada 2019.

Poprzednio odbiór nowych statków powietrznych, przeznaczonych do szkolenia pilotów dla Akademickiego Centrum Szkolenia Lotniczego Lotniczej Akademii Wojskowej miał miejsce 14 grudnia 2018. Kupiono wówczas dwa śmigłowce Robinson R44 Raven II oraz cztery samoloty Daimond DA40NG warte łącznie około 16 mln zł brutto / Zdjęcie: LAW

Statki powietrzne muszą być fabrycznie nowe i posiadać certyfikat typu, uznany przez EASA z dopuszczeniem do lotów z widocznością ziemi (VFR) w dzień i w nocy. W przypadku śmigłowca wymogami są m.in. trzyosobowa kabina, kolorowy wielofunkcyjny wyświetlacz, nadajnik sygnału zagrożenia śmigłowca ELT pracujący na częstotliwości 406 MHz, system syntetycznego zobrazowania terenu, transponder typu S, system antykolizyjny TAS w wersji przenośnej, lokalizator satelitarny, dodatkowa radiostacja pokładowa z separacją 8,33 kHz oraz zestawy słuchawkowe z aktywnym tłumieniem szumów, łączności Bluetooth oraz złączem typu LEMO.

Wymogami podstawowymi dla samolotów jest układ jednopłatu z usterzeniem ogonowym metalowym lub/i laminatowym oraz podwoziem trójpodporowym z kołem przednim, umożliwiającym operowanie z lotnisk trawiastych. Czteroosobowe samoloty muszą być napędzane silnikiem z układem sterowania FADEC. Podobnie jak w przypadku śmigłowca, piloci muszą mieć do dyspozycji kolorowy wielofunkcyjny wyświetlacz, jednak dopuszcza się możliwość analogowego prędkościomierza, sztucznego horyzontu i wysokościomierza barometrycznego. Wyposażenie dodatkowe to dwa odbiorniki nawigacji satelitarnej GNSS, odbiornik ADF, dwa odbiorniki sygnałów VOR/DME/GS/LOC, dwie radiostacje pokładowe VHF z odstępem kanałowym 8,33/25 kHz, system syntetycznego zobrazowania terenu, system antykolizyjny, system informowania o wyładowaniach atmosferycznych oraz transponder typu S (Pierwsze szkolenia na Bielikach, 2019-04-18).

Analiza
Ostatni przetarg na dwa śmigłowce szkolno-treningowe dla Akademickiego Centrum Szkolenia Lotniczego (ACSL) Lotniczej Akademii Wojskowej rozstrzygnięto w sierpniu 2018. 14 grudnia odebrano dwa śmigłowce Robinson R44 Raven II za równowartość 5,95 mln zł brutto. Wcześniej, w maju odebrano kolejne dwa śmigłowce Guimbal Cabri G2 za 3,21 mln zł. Również 14 grudnia 2018 ACSL LAW odebrało cztery dwusilnikowe samoloty szkolno-treningowe Daimond DA40NG za prawie 10 mln zł brutto (Śmigłowcowa katastrofa, 2019-04-29).

Podchorążowie ACSL LAW mają do dyspozycji łącznie siedem śmigłowców G2, dwa R44, osiem samolotów Diamond DA20 C1, cztery Diamond DA40NG oraz trzy Diamond DA42 VI. Dwa ostatnie wzięły udział w defiladzie z okazji 15. rocznicy wstąpienia Polski do Unii Europejskiej i 20. rocznicy wejścia do NATO, która odbyła się 3 maja w Warszawie (Jubileuszowa defilada , 2019-05-04). 

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ