15 maja dziennik Der Spiege lpoinformował, że dzień wcześniej okręt podwodny U36 (S186)typu 212A wszedł na mieliznę u wybrzeży Norwegii. Jednostka doznała uszkodzeń podczas wychodzenia z portu Haakonsvern koło Bergen. Przed zdarzeniem trzy z sześciu niemieckich okrętów tego typu pozostawało w gotowości operacyjnej. Wypadek został potwierdzony na posiedzeniu Komitetu Obrony Bundestagu.

Typ 212A są pierwszym na świecie okrętami podwodnymi z napędem opartym o baterie akumulatorowe i system ogniw paliwowych. Jednostki tego typu są użytkowane również przez Włochy. Mają po 56/57,2 m długości, 6,8 m szerokości i 1830 t wyporności podwodnej. Zasięg wynosi 8000 mil morskich przy prędkości 8 w. (prędkość maksymalna to 20 w.). Załogę stanowi 5 oficerów i 22 marynarzy / Zdjęcie: Michał Szafran

Typ 212A są pierwszym na świecie okrętami podwodnymi z napędem opartym o baterie akumulatorowe i system ogniw paliwowych. Jednostki tego typu są użytkowane również przez Włochy. Mają po 56/57,2 m długości, 6,8 m szerokości i 1830 t wyporności podwodnej. Zasięg wynosi 8000 mil morskich przy prędkości 8 w. (prędkość maksymalna to 20 w.). Załogę stanowi 5 oficerów i 22 marynarzy / Zdjęcie: Michał Szafran

Według informatorów dziennika, obecnie trwa szacowanie szkód na podstawie zdjęć wykonanych przez nurków marynarki wojennej (Deutsche Marine). Pozwoli to na podjęcie decyzji o kontynuacji lub przerwaniu rejsu. Przez prawie cały rok 2018 okręt pozostawał w remoncie. 22 stycznia 2019 poinformowano, że U36 weźmie udział w pięciomiesięcznej misji na Morzu Północnym. Ćwiczenia z norweską marynarką wojenną (Sjøforsvaret) miały związek z planowanym wspólnym zakupem sześciu okrętów podwodnych typu 212CD (Common Design). Jednostki będą bazować na projekcie typu 212A a umowa miała by dotyczyć dostawy czterech jednostek dla Norwegii i dwóch dla Niemiec. 

Wypadek nastąpił w półtora miesiąca po tym, jak dowództwo 1. Eskadry Okrętów Podwodnych (1. Ubootgeschwader) z Eckernförde ogłosiło 28 marca, że połowa podległych okrętów może wykonywać zadania bojowe. U36 znajdował się wówczas u wybrzeży Szkocji, U33 (S183)u wybrzeży Norwegii, a U31 (S181) na Bałtyku (Wizyta niemieckich okrętów w Polsce, 2018-10-08).

W tym samym czasie dobiegał końca remont U34 (S184), podczas gdy U32 (S182) oczekuje na prace w suchym doku nr 7 stoczni TKMS w Kilonii. Z kolei U35 (S185) jest przygotowywany do naprawy, po tym jak 15 października 2017 został uszkodzony podczas ćwiczeń w cieśninie Kattegat, w pobliżu norweskiej miejscowości Kristiansand. Poważnemu uszkodzeniu uległ jeden ze stateczników w sterze rufowym, zbudowanym w układzie X. Informowano wówczas, że żaden z niemieckich okrętów podwodnych nie jest w gotowości operacyjnej.