Wiosenny MILMAG 4/2019 »

MILMAG - The Military MagazinePutin chce 76 Su-57 - MILMAG - The Military Magazine

Putin chce 76 Su-57

Po wizycie w 929. Państwowym Centrum Lotniczo-Badawczym Ministerstwa Obrony Federacji Rosyjskiej (MO FR) im. W. P. Czkałowa w Achtubińsku 15 maja, prezydent Władimir Putin zapowiedział zakup 76 myśliwców 5. generacji Su-57 (trzech pułków) do 2028. Według dziennika Kommiersant samoloty mogą kosztować nawet 160-170 mld RUB (9,5-10 mld zł), co byłoby największym jednorazowym zamówieniem w historii rosyjskiego lotnictwa. Deklaracja padła w dziesięć miesięcy po decyzji o odroczeniu produkcji wielkoseryjnej tych samolotów i zamówieniu jedynie 16 egzemplarzy.

Według dziennika Kommiersant wartość kontraktu na 76 samolotów Su-57 wyniesie maksymalnie 170 mld RUB, co oznacza ok. 2,24 mld RUB za jeden samolot. Wydaje się, że są to szacunki mocno zaniżone. Jak dotąd wyprodukowano 10 prototypów Su-57, z których 6 eskortowało prezydencki samolot Ił-96-300PU podczas przylotu do Achtubińska, gdzie padła deklaracja o zakupie

Według dziennika stosowana umowa mogłaby zostać podpisana podczas 14. Międzynarodowego Salonu Lotniczo-Kosmicznego MAKS-2019, który odbędzie się pomiędzy 27 sierpnia a 1 września w podmoskiewskim Żukowskim. Według rosyjskiego prezydenta poprzedni planowany zakup najpierw 12, a potem 16 samolotów w ramach Państwowego Programu Zbrojeniowego na lata 2018-2026 wynikał z wyższej ceny jednostkowej. Co ciekawe, według pierwotnych planów, w latach 2011-2020 planowano zakup 52 samolotów (Produkcja Su-57 odroczona, 2018-07-16).

Obecnie cena jednostkowa ma być o 20% niższa, a według Władimira Putina wartość kontraktu ma być niewiele wyższa od pierwotnej, co wydaje się jednak nieprawdopodobne. Rzecznik Kremla, Dmitrij Pieskow wyjaśnił później, że prezydent nie miał na myśli prostej formuły matematycznej, a jedynie możliwe przesunięcie w środków finansowych w ramach budżetu ministerstwa obrony. Jednak szacunki dziennika również wydają się być mocno chybione, gdyż oznaczałyby cenę pojedynczego samolotu na poziomie ok. 2,24 mld RUB (130 mln zł) i nie jest jasne czy zapreliminowane środki uwzględniają wymaganą modernizację infrastruktury logistycznej oraz pakiet wsparcia technicznego. Dla porównania cena jednostkowa samego płatowca F-35A w 2020 ma wynieść mniej niż 80 mln USD (306 mln zł). Oznaczałoby to, że kwota podana przez Kommiersant może być nieprawdziwa albo dotyczy jedynie pierwszej partii produkcyjnej.

Zakup 76 Su-57 byłby największym jednorazowym zamówieniem w historii rosyjskiego lotnictwa / Zdjęcia: Zjednoczona Korporacja Lotnicza (OAK)

Przygotowania do rozpoczęcia produkcji seryjnej w Komsomolskim Zjednoczeniu Przemysłu Lotniczego (KnAAPO) w Komsomolsku nad Amurem trwały od 2016. Według dziennika zamówienie na 76 samolotów 5. generacji pozwoli na utrzymanie linii produkcyjnej przez około 10 lat. Co ciekawe, rosyjski prezydent zapowiedział również zakup nawet 100 zmodernizowanych śmigłowców uderzeniowych Mi-28NM i 114 Ka-52 również do 2028 za równowartość 180-190 mld RUB (10,7-11,3 mld zł). Już wcześniej pojawiły się informacje, że wcześniej zerwane negocjacje w sprawie zakupu tych pierwszych zostały wznowione (Rosja nie kupi Mi-28NM?, 2019-02-24).

Analiza
Pod znakiem zapytania pozostaje kwestia napędu planowanych do zamówienia samolotów. Prototypy wykorzystują bowiem silniki turbowentylatorowe Saturn-Liulka AŁ-41F1 (izdielije 117), natomiast seryjne egzemplarze miały być napędzane silnikami Fazy II (izdielije 30). Nowe mają być o 30% lżejsze, 15-20% bardziej wydajne. Ma się to przełożyć na obniżenie kosztów eksploatacji Su-57 o 1/3. Pozwolą także na wykonywanie lotów z prędkością ponaddźwiękową bez dopalacza (supercruise), jak w przypadku F-22A Raptor. Jednak już teraz wiadomo, że program ich wdrożenia jest opóźniony i zostaną wprowadzone najwcześniej dopiero w 2023.

Kolejnym znakiem zapytania pozostaje kwestia wprowadzenia bojowego bezzałogowego statku powietrznego S-70 Ochotnik-B, który miałby być w jakimś stopniu odpowiednikiem amerykańskiej koncepcji tzw. lojalnego skrzydłowego. 19 stycznia 2019 pojawiła się bowiem fotografia Su-57 (prototyp T-50-3, nr boczny 053) z wizerunkiem bsl na ogonie, natomiast pięć dni później samego prototypu bezpilotowca, rozwijanego przez biuro konstrukcyjne OKB Suchoj od co najmniej 2011. Oblot bsl ma nastąpić w bieżącym roku (Skyborg - wirtualny pilot, 2019-03-21; Boeing ujawnia Airpower Teaming System, 2019-02-27).

 

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ