Letni MILMAG 5/2019 »

MILMAG - Magazyn MilitarnyJelcze dla Wisły - MILMAG - Magazyn Militarny

Jelcze dla Wisły

17 maja Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej zawarł ze spółką Jelcz umowę o wartości 170 908 438 zł brutto na dostawę 73 ciężarówek w latach 2019-2022. Wozy mają zostać przekazane wojsku w sześciu wersjach specjalnych: 61 w układzie napędowym 8x8 i 12 w układzie 4x4. Pojazdy będą przeznaczone do transportu elementów dwóch baterii obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej MIM-104F Patriot PAC-3+ (Post-Deployment Build 8), które zostały zamówione 26 marca 2018 w ramach I etapu programu Wisła (Program Wisła: rekordowa umowa podpisana, 2018-03-28).

Na potrzeby programu Wisła Jelcz dostarczy 73 pojazdy w sześciu wersjach specjalnych, w tym 61 w układzie napędowym 8x8 i 12 w układzie 4x4 / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Narodowej

Umowa dotyczy dostawy Jelczów w odmianach: ciągnik siodłowy CSS 8x8, ciągnik IFCN (Integrated Fire Control Network) 4x4, transporter TS EPP (Electrical Power Plant), transporter TS LRPT (Large Repair Parts Transporter), transporter TS EOC (TSK) oraz transporter TS DOW. Polskie pojazdy zastąpią wykorzystywane przez US Army ciągniki i transportery z rodziny Oshkosh HEMTT (Heavy Expanded Mobility Tactical Truck). 

Umową z Jelczem zakłada także pakiet logistyczny zapewniający wieloletnie wsparcie techniczne, pakiet szkoleniowy dla kierowców i mechaników i dokumentację techniczną. W ramach umowy zostanie ponadto utworzony potencjał istotny dla bezpieczeństwa państwa (PIBP), zgodnie z którym Jelcz zapewni wsparcie eksploatacji pojazdów w sytuacjach kryzysowych. Wszystkie pojazdy otrzymają opancerzone kabiny, systemy łączności,  i będą wyposażone w gniazda podłączeń zgodne z wymogami amerykańskimi (Program Wisła: Kolejne umowy podpisane, 2019-03-27).

Opancerzone pojazdy w konfiguracji 8x8 będą transportować główne komponenty systemu obrony powietrznej Patriot / Grafika: Jelcz

Przewiduje się, że 33 ciągniki CSS 8x8 będą transportować na naczepach stacje radarowe kierowania ogniem AN/MPQ-65, wyrzutnie rakiet M903, stacje systemu dowodzenia i kierowania ogniem Patriot Engagement Control Station (ECS) i wyposażenie logistyczne. Z kolei cztery pojazdy TS LRPT będą transportować jednostki zasilania EPP III. Będą oparte o zmodyfikowane podwozia Jelcz 882.53 z silnikiem MTU o mocy 625 KM z automatyczną skrzynię biegów i zawieszeniem Hendrixon HSW wyprodukuje wyrzutnie Patriot, 2019-03-19; PIT-Radwar dla Patriot, 2019-04-29).

Cztery pojazdy TS LRPT w układzie 8x8 będą wozami remontowymi z żurawiem Hiab do transportu wielkogabarytowych części zapasowych. Natomiast sześć TS EOC (TSK) z systemem hakowym będzie służyć do transportu kontenerowych serwerowni S280, wchodzących w skład stanowisk kierowania i dowodzenia EOC (Engagement Operation Center) Zintegrowanego Systemu Dowodzenia Obroną Przeciwlotniczą i Przeciwrakietową (Integrated Battle Command System, IBCS) (Produkcja IBCS dla Polski, 2019-03-15).

Wchodzące w skład IBCS dwa kontenery F-OPS (Future Operations IBCS EOC), sześć kontenerów C-OPS (Current Operations IBCS EOC) i sześć kontenerów E-OPS (Engagement Operations IBCS EOC) będzie transportowanych przez TS DOW w układzie 8x8. Zadaniem C-OPS jest monitorowanie i kontrolowanie aktualnych działań własnych jednostek, natomiast E-OPS zajmuje się przechwytywaniem pojawiających się zagrożeń. Z kolei F-OPS posłuży do planowania przyszłych działań własnych jednostek i będzie wykorzystywane na szczeblu dowództwa dywizjonu. Umowa na dostawę samych kabin kontenerów ma zostać podpisana w najbliższej przyszłości (Stanowisko dowodzenia IBCS, 2019-05-08).

Z kolei dwanaście zmodyfikowanych pojazdów Jelcz 442.32 będzie z kolei służyło jako ciągniki IFCN 4x4 dla radiolinii IBCS (IFCN Relay - Integrated Fire Control Network Relay). Oczekiwana jest jeszcze umowa na dostawę Mobilnych Węzłów Łączności w wersji kontenerowej na tym samym podwoziu, a także wozów transportowo-załadowczych dla rakietowych pocisków przechwytujących Patriot Advanced Capability-3 (PAC-3) Missile Segment Enhancement (MSE) na podwoziu 8x8 (Produkcja PAC-3 dla Polski, 2019-03-04).

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ