Wiosenny MILMAG 4/2019 »

MILMAG - The Military MagazineZEA zainteresowane KC-46A - MILMAG - The Military Magazine

ZEA zainteresowane KC-46A

31 maja podczas regionalnego szczytu bezpieczeństwa IISS Shangri-La Dialogue 2019 w Singapurze, wiceprezes Boeinga ds. sprzedaży poinformował, że rząd Zjednoczonych Emiratów Arabskich (ZEA) złożył formalny wniosek o zakup trzech powietrznych tankowców KC-46A Pegasus. Informacja jest zaskakująca, gdyż wojska lotnicze tego kraju (Al-Quwwāt al-Jawiyya al-Imārātiyya) od 2013 są użytkownikiem trzech tankowców Airbus A330 MRTT (Multi Role Tanker Transport).

Jeśli Zjednoczone Emiraty Arabskie zamówią trzy tankowce Boeinga, to prawdopodobnie dołączą one do eskadry tankowania powietrznego w bazie lotniczej Al Minhad, gdzie stacjonują trzy samoloty transportowo-tankujące Airbus A330 MRTT. Dla porównania KC-46A może przenieść maksymalnie 96 297 kg paliwa, natomiast A330 MRTT – 111 000 kg / Zdjęcie: Boeing

Z informacji przekazanej mediom nie wynika, czy wniosek ZEA dotyczy uzyskania szczegółowych specyfikacji technicznej do planowanego, ale nieujawnionego jeszcze przetargu czy po prostu zakupu KC-46A z wolnej ręki. Jak dotąd zainteresowanie zakupem amerykańskich tankowców wyraziło kilka państw, a z regionu Bliskiego Wschodu tylko Izrael. Pozostałe to Indie, Indonezja, Japonia, Kanada, Katar i Norwegia. W Korei Południowej Boeing przegrał rywalizację z Airbusem (Pierwszy KC-46A Pegasus w USAF, 2019-01-12).

Wojska lotnicze ZEA dysponują flotą 145 samolotów myśliwskich i wielozadaniowych, w tym 49 Mirage 2000-9/EAD/RAD, 18 Mirage 2000-9D/DAD i 78 F-16E/F Block 60 Desert Falcon, które przechodzą, wartą 6 mld AED (6,26 mld zł), modernizację. Trwają negocjacje ws. zakupu 30 do 60 Rafale, a w kręgu zainteresowania jest także F-35A Lightning II (Prezentacja F-35 dla ZEA, 2018-07-06).

Do zabezpieczenia operacji lotniczych, ZEA wykorzystują samoloty tankująco-transportowe A330 MRTT. Wstępne porozumienie z ówczesnym EADS zawarto w 2007, a umowę na zakup trzech samolotów podpisano w lutym 2008. Wybrano konfigurację z podkadłubowym sztywnym przewodem paliwowym Aerial Refuelling Boom System (ARBS) i dwoma elastycznymi przewodami w zasobnikach podskrzydłowych Cobham 905E oraz silnikami turbowentylatorowymi Rolls-Royce Trent 772B. Pierwszy samolot dotarł do odbiorcy 6 lutego 2013, a dwa pozostałe 6 sierpnia tego samego roku. Zostały przypisane do eskadry tankowania powietrznego w bazie lotniczej Al Minhad (Porozumienie Airbusa i Lockheeda ws. MRTT, 2018-12-05).

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ