Letni MILMAG 5/2019 »

MILMAG - Magazyn MilitarnyOblot AGM-183A ARRW - MILMAG - Magazyn Militarny

Oblot AGM-183A ARRW

13 czerwca Dowództwo Lotnictwa Uderzeniowego Sił Powietrznych USA (Air Force Global Strike Command, AFGSC) poinformowało o oblocie prototypu pocisku hipersonicznego AGM-183A, posadowionego na belce podskrzydłowej bombowca strategicznego B-52H Stratofortress. Test odbył się w ramach programu Air-launched Rapid Response Weapon (ARRW), na który Lockheed Martin Missiles and Fire Control otrzymał 480 mln USD (1,82 mld zł) (Hipersoniczny ARRW , 2018-08-21).

 AFGSC nie opublikowała żadnej fotografii AGM-183A, ale specjaliści uważają, że prototyp bazuje na rozwiązaniach uzyskanych w realizowanych wspólnie z agencją DARPA programie Tactical Boost Glide i eksperymentalnego pocisku hipersonicznego Boeing X-51A WaveRider o napędzie strumieniowym Pratt & Whitney Rocketdyne SJY61 / Zdjęcie: USAF

Próba odbyła się 12 czerwca w bazie lotniczej Edwards w Kalifornii. Prototyp AGM-183A, pozbawiony głowicy bojowej, został wyposażony w czujniki do zbierania danych telemetrycznych. Podczas lotu nie nastąpiło oddzielenie pocisku od belki uzbrojenia pod skrzydłem samolotu-nosiciela. Próba miała na celu zebranie danych dotyczących oporu aerodynamicznego i wpływu wibracji podczas lotu. Był to pierwszy z wielu planowanych testów, które pozwolą na udoskonalenie prototypu.

Zgodnie z założeniami przyspieszonego etapu prac B+R, wstępna gotowość operacyjna dla pocisków ma zostać ogłoszona w 2022. Równolegle, Lockheed Martin realizuje programu konwencjonalnego pocisku hipersonicznego dalekiego zasięgu o kryptonimie HCSW (Hypersonic Conventional Strike Weapon), na który 19 kwietnia 2019 otrzymał 928 mln USD (3,13 mld zł) (Lockheed Martin opracuje pocisk hipersoniczny, 2018-04-20). Z kolei 5 marca 2019 konkurencyjny Raytheon otrzymał środki w wysokości 63,3 mln USD (240,8 mln zł) na rozpoczęcie prac badawczo-rozwojowych nad pociskiem hipersonicznym średniego zasięgu (Broń hipersoniczna Raytheona , 2019-03-07.

Analiza
Aby hipersoniczny pojazd szybujący mógł razić cel z, deklarowaną przez agencję DAPRA, prędkością rzędu Ma20, musi zostać wpierw wyniesiony na odpowiednio wysoki pułap przez rakietę wspomagającą. Inne państwa, takie jak Rosja (w przypadku systemu Awangard) czy Chiny (Star Air-2/Xīngkōng), wykorzystują do tego rakietowe pociski balistyczne, a pojazdy hipersoniczne zastępują klasyczne bloki głowic bojowych (Test hipersonicznego Awangarda, 2018-12-28; Hipersoniczny pojazd szybujący z Chin, 2018-08-06).

W przypadku znacznych rozmiarów rakiety wspomagającej pocisk hipersoniczny, jedyną odpowiednią platformą lotniczą dla AGM-183A może być B-52H, który już wcześniej przenosił na belkach podskrzydłowych cięzkie ładunki. Jest to istotne, gdyż w czerwcu 2018 USAF ogłosiły przetarg na dostawę takich belek o nośności 9072 kg (20 tys. funtów) z przeznaczeniem dla wspomnianych bombowców.

B-52H  zostaną tez zmodernizowane do przenoszenia pocisków manewrujących LRSO (Long-Range Stand-Off), wyposażonymi w głowicę nuklearną. Bombowce mają być także nosicielem broni rozwijanej w programie hipersonicznego pocisku manewrującego o kryptonimie Hypersonic Air-Breathing Weapon (HABW) (LRSO dla B-52H, 2019-03-15). W przypadku HABW istnieje możliwość potencjalnej integracji pocisków z F-35, zgodnie z zaprezentowaną 6 maja 2019 koncepcją, opracowaną przez Lockheed Martin.

Warto zauważyć również, że informacja o teście w locie AGM-183A pojawiła się dzień po próbie indyjskiego demonstratora pocisku hipersonicznego HSTDV (Hypersonic Technology Demonstrator Vehicle). Pojazd o napędzie strumieniowym scramjet został wystrzelony 12 czerwca o godz. 11.27 czasu lokalnego za pomocą rakietowego pocisku balistycznego Agni-I z poligonu na wyspie Abdul Kalam w stanie Odisha. Brak jednak szczegółowych informacji o sukcesie próby, a według niektórych źródeł był on jedynie połowiczny.

 

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ