Letni MILMAG 5/2019 »

MILMAG - Magazyn MilitarnyWodowanie pierwszej fregaty PPA - MILMAG - Magazyn Militarny

Wodowanie pierwszej fregaty PPA

15 czerwca w stoczni spółki Fincantieri – Cantieri Navali Italiani w Muggiano w La Spezia miała miejsce uroczystość wodowania technicznego kadłuba pierwszej wielozadaniowej fregaty rakietowej Paolo Thaon di Revel (P430), typoszeregu PPA (Pattugliatore Polivalente d'Altura) w konfiguracji Light, przeznaczonej dla włoskiej marynarki wojennej (Marine Militare). Matką chrzestną okrętu została Irene Imperiali, siostrzeńca admirała Paolo Thaona di Revela, którego imię nosi jednostka. W uroczystości wzięli udział przedstawiciele Ministerstwa Obrony Włoch, marynarki wojennej oraz stoczni.

Włoska marynarka wojenna zamówiła 7 fregat rakietowych typoszeregu PPA z opcją na 3 kolejne. Po 2026 planowane jest wdrożenie kolejnych 6 jednostek. Innowacją kadłubów nowych okrętów jest charakterystyczna ostro zakończona gruszka dziobowa do efektywniejszego przebijania się przez fale i co za tym idzie osiągania większej prędkości. Takie rozwiązanie Fincantieri po raz pierwszy zastosowała w konstrukcji cywilnego promu dla Szwecji / Zdjęcie: Marina Militare

Cięcie blach kadłuba o nr budowy 6261 rozpoczęto 2 grudnia 2016, stępkę położono 9 maja 2017, a przyjęcie do służby jest planowane w maju 2021. Stępki pod kolejne trzy jednostki położono 16 lutego 2018 (nr budowy 6262, konfiguracja Light), 8 listopada 2018 (6263, Light+) i 14 marca 2019 (6264, Full). Plany zakupu zostały ogłoszone w 2014, natomiast zamówienie zostało złożone rok później w ramach nowego planu modernizacji technicznej sił morskich zatwierdzonego w maju 2015. Do października 2026 odbiorca otrzyma siedem jednostek w trzech konfiguracjach z opcją na trzy kolejne okręty za równowartość 3,9 mld EUR (16,57 mld zł) wraz z 10-letnim pakietem wsparcia technicznego. Okręty zastąpią 4 fregaty typu Lupo i jedną korwetę typu Minerva. Później planowany jest zakup sześciu następnych fregat PPA (Wodowanie Trieste, 2019-05-27).

/Film: Marina Militare

Jednostki poszczególnych konfiguracji mają charakteryzować się odmienną wypornością i wyposażeniem. Kadłuby będą liczyć po 132,5 m długości, 16,5 m szerokości i 5 m zanurzenia. Pełna wyporność konfiguracji Full wyniesie 6270 t, Light+ - 5880 t, natomiast Light – 5830 t. Budowa została podzielona pomiędzy stocznie Cantieri Navali di Riva Trigoso i Muggiano. W zależności od konfiguracji dzięki modułowej konstrukcji, okręty będą standardowo wyposażone lub przystosowane do montażu różnego typu uzbrojenia, w tym pionowych wyrzutni rodziny SYLVER dla pocisków przeciwlotniczych i przeciwrakietowych Aster 15 i Aster 30 Block 1NT oraz pocisków manewrujących MdCN, jak również wyrzutni pocisków przeciwokrętowych TESEO\Otomat Mk2 i torped ZOP. Wszystkie zostaną ponadto uzbrojone w armaty automatyczne 127 mm/64 OTO Melara Vulcano i 76 mm/62 OTO Melara Strales, a także 25 mm/80 działa, 12,7-mm karabiny maszynowe i nieśmiercionośną broń akustyczną. Light i Light+ mają być wyposażone w radary dozoru powietrznego pasma C, podczas gdy wariant Full otrzyma radary pasma C, jak i X.

Układ napędowy typu CODAGOL (COmbined Diesel And Gas Or eLectric) składa się z jednej turbiny gazowej TAG General Electric/Avio LM2500+G4 o mocy 32 000 kW (43 000 KM), dwóch silników wysokoprężnych MTU 20V 8000 M91L o mocy 10 000 kW (13 000 KM) każdy, dwóch generatorów wysokoprężnych MAN GenSets 12V175D-MEM o mocy 1 640 kW (2 200 KM) każdy, dwóch zapasowych generatorów wysokoprężnych Isotta Fraschini 16V170C2ME, dwóch silników elektrycznych o mocy 1 350 kW każdy i jednego pędnika o mocy 550 kW (740 KM). Moc przenoszona na dwa wały napędowe i śruby zapewni prędkość maksymalną 31,6 w. i zasięg 5500 mil morskich. Załoga ma liczyć 171 oficerów i marynarzy z możliwością zaokrętowania dodatkowych 30 ludzi. Okręty będą zdolne do przenoszenia jednego śmigłowca AW101 lub dwóch SH90 (NH90).

Podstawowe zadania nowych okrętów to wykrywanie i zwalczanie zagrożeń, w tym asymetrycznych (takich jak piractwo), a w czasie pokoju działanie jako centra dowodzenia Departamentu Obrony Cywilnej w sytuacjach kryzysowych. Dlatego będzie zdolny do dostarczania wody pitnej na ląd i energii elektrycznej o mocy 2000 kW. Co ciekawe, silniki wysokoprężne okrętów będą zasilane biopaliwami. Na rufie i w centralnej części okrętu znalazły się miejsca dla kontenerów operacyjnych, logistycznych, mieszkalnych i sanitarnych ISO 20'. Okręty będą także wyposażone w 11-metrowe łodzie klasy RHIB.

 

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ