Letni MILMAG 5/2019 »

MILMAG - Magazyn MilitarnyAn-178 dla ukraińskiego MSW - MILMAG - Magazyn Militarny

An-178 dla ukraińskiego MSW

27 czerwca Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Ukrainy poinformowało, że dziesięć dni wcześniej podczas paryskich targów Le Salon International de l'Aéronautique et de l'Espace (SIAE) 2019 podpisano wstępne porozumienie z Państwowym Przedsiębiorstwem Antonow na dostawę 13 średnich samolotów transportowych An-178. To pierwsze zamówienie na rodzimym rynku dla oblatanego w 2015 samolotu, będącego transportową wersją pasażerskiego An-158 (An-148-200). Szacowana wartość kontraktu, który zostanie podpisany w ostatnim kwartale 2019, ma wynieść 600-800 mln USD (2,24-2,99 mld zł).

Zapowiedź budowy An-178 pojawiła się w 2010. Prototyp został oblatany 7 maja 2015 i jest napędzany dwoma silnikami turbowentylatorowymi Iwczenko-Progress D-436-148FM, które zapewniają mu prędkość 800 km/h i pułap 13 tys. m. Antonow szacuje światowe zapotrzebowanie na samoloty tej klasy na 200 egzemplarzy. Konkurencyjnymi platformami w tym segmencie są Alenia C-27J Spartan, Airbus C295, Lockheed Martin C-130J Super Hercules, Embraer KC-390 i Iljuszyn Il-214 / Zdjęcie: Antonow

Porozumienie zostało zawarte pomiędzy ministrem spraw wewnętrznych Arsenem Awakowem, dyrektorem generalnym koncernu SC UkrOboronProm Pawło Bukinem i dyrektorem generalnym Antonowa Ołeksandrem Dońcem. Finalna umowa, nad szczegółami której toczą się obecnie rozmowy, zostanie zawarta po oblocie samolotu z wyposażeniem ukraińskim, amerykańskim i zachodnioeuropejskim. Oblatany cztery lata temu prototyp o nr rejestracyjnym UR-EXP, seryjnym 001 i bocznym 313 został bowiem wyposażony w podzespoły rosyjskie.

MSW ma otrzymać pierwsze samoloty w 2022, gdy gotowość osiągnie Połączony System Lotnictwa i Obrony Cywilnej (ESABtCZ). W jego skład którego wejdzie także 21 średnich śmigłowców transportowych H225 Super Puma, 24 lekkich H125 Écureuil i 10 H145, które będą użytkowane przez Państwową Służbę Ukrainy ds. Sytuacji Nadzwyczajnych, Gwardię Narodową, Policję Państwową oraz Państwową Straż Graniczną. Statki powietrzne będą przeznaczone do prowadzenia operacji poszukiwawczo-ratowniczych, gaszenia pożarów oraz wsparcia operacji w zakresie transportu żołnierzy i ładunków  (Ukraina odebrała pierwsze H225, 2018-12-22).

Zamówienie samolotów podczas paryskich targów ma także zwrócić uwagę ewentualnych zagranicznych nabywców i inwestorów. Ukraiński przemysł lotniczy jest na drodze do zerwanie wszystkich powiązań z rosyjskim, zastępując tamte technologie i części zamienne zachodnimi, a także odbudowując przemysł z zachodnimi partnerami i przestrzegając standardów NATO (Prezentacja prototypu Ił-112W, 2018-11-29).

Antonow poinformował również, że w kijowskich zakładach nr 410 CA dobiega modernizacja An-26 dla wojsk lotniczych Ukrainy (Powitriani Syły Zbrojnych Sył Ukrajiny). Samoloty otrzymują awionikę produkcji ukraińskiej i zachodniej, mającą pozwolić na współdziałanie z lotnictwem NATO. Wcześniej zmodernizowano 40 indyjskich An-32 do standardu An-32RE. Poinformowano również o wstępnym zainteresowaniu ukraińskimi bezzałogowymi statkami powietrznymi przez Zjednoczone Emiraty Arabskie (Ukraińsko-tureckie porozumienie ws. An-188, 2018-05-05).

An-178 ma 32,95 m długości, 28,84 m rozpiętości skrzydeł i 10,14 m wysokości. Ładownia ma z kolei 16,65 m długości, 2,745 m szerokości i 2,75 m wysokości. Samolot może przenieść maksymalnie 18 ton ładunku na odległość 1 tys. km, z kolei 10 ton na odległość ponad 4 tys. km. Kadłub został zbudowany z duraluminium i kompozytów. Jak dotąd zainteresowanie zakupem An-178 wyraziły linie lotnicze Maximus Air, Silk Way Airlines (10 samolotów) i A-Star (50 samolotów z propozycją produkcji w Chinach). Dwa samoloty zamówił Irak, Azerbejdżan dziesięć, a Arabia Saudyjska trzydzieści. W przypadku tej ostatniej nie jest jednak jasne, czy zamówienie dojdzie do skutku po zawieszeniu współpracy przy produkcji seryjnej samolotu transportowego An-132D i zmianie wymogów królewskich saudyjskich wojsk lotniczych w zakresie lotnictwa transportowego Ukraińsko-saudyjska współpraca zawieszona, 2019-05-01).

 

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ