1 lipca dowództwo wojsk lądowych Hiszpanii (Ejército de Tierra) poinformowało, żebrygada zmechanizowana Guadarrama XII testowała izraelski, nahełmowy zestaw celowniczy dla dowódców i kierowców Elbit Systems Iron Vision. System, który został zintegrowany z bojowym wozem piechoty (bwp) ASCOD Pizzaro, działa w technologii rzeczywistości rozszerzonej STA (See Through Armor), zwiększając świadomość sytuacyjną załogi.

Iron Vision jest przeznaczonym dla wojsk lądowych odpowiednikiem  systemu AN/AAQ-37 DAS (Distributed Aperture System), który m.in. przenosi obraz sytuacji taktycznej wokół samolotu F-35 Lightning II na wyświetlacz nahełmowy HMDS Gen III (Helmet Mounted Display System) / Zdjęcie: Elbit Systems

Iron Vision jest przeznaczonym dla wojsk lądowych odpowiednikiem systemu AN/AAQ-37 DAS (Distributed Aperture System), który m.in. przenosi obraz sytuacji taktycznej wokół samolotu F-35 Lightning II na wyświetlacz nahełmowy HMDS Gen III (Helmet Mounted Display System) / Zdjęcie: Elbit Systems

 

Próby są częścią działań Dowództwa Wsparcia Logistycznego Wojsk Lądowych (Mando de Apoyo Logístico del Ejército, MALE) na potrzeby programu kompleksowej modernizacji technicznej sił zbrojnych Fuerza 2035. Inicjatywa MALE ma na celu przetestowanie nowych technologii i rozwiązań, które mogłyby zostać wdrożone po reorganizacji brygad wojsk lądowych (Hiszpańskie wydatki zbrojeniowe, 2018-03-23).

Wojska lądowe Hiszpanii użytkują 261 bwp ASCOD (Austrian Spanish Cooperation Development) Pizzaro (wersja VCI/C). Warianty specjalistyczne to pojazd dowódczy (VCPC), bojowy wóz rozpoznawczy (VCOAV), wóz ratownictwa technicznego (VCREC) i wóz zabezpieczenia technicznego (VCZ). Od grudnia 2018 trwały prace nad pojazdem saperskim (CEV). / Zdjęcia: Ejército de Tierra

Wojska lądowe Hiszpanii użytkują 261 bwp ASCOD (Austrian Spanish Cooperation Development) Pizzaro (wersja VCI/C). Warianty specjalistyczne to pojazd dowódczy (VCPC), bojowy wóz rozpoznawczy (VCOAV), wóz ratownictwa technicznego (VCREC) i wóz zabezpieczenia technicznego (VCZ). Od grudnia 2018 trwały prace nad pojazdem saperskim (CEV). / Zdjęcia: Ejército de Tierra

Co ciekawe, Iron Vision był prezentowany Międzynarodowych Targach Przemysłu Obronnego FEINDEF 2019 (Feria Internacional de la Defensa y la Seguridad) w Centrum Wystawienniczym Juan Carlos I w Madrycie pod koniec maja. Został zintegrowany z bazującym na konstrukcji bwp ASCOD Pizzaro, nowym pojazdem saperskim (z trałem przeciwminowym) Castor (wersja CEV). Wariant, zaprojektowany przez spółkę Santa Bárbara Sistemas, trafi wkrótce na wyposażenie wojsk lądowych.

Iron Vision w wersji podstawowej, testowanej przez Hiszpanów, został zaprezentowany podczas paryskich targów zbrojeniowych Eurosatory 2016. Na nahełmowy wyświetlacz przenoszony jest obraz z zestawu kamer, rozmieszczonych na wieży pojazdu, zapewniając 360-stopniowy zakres obserwacji. System zbiera także informacje z pozostałych czujników zewnętrznych pojazdu. Ułatwia działania w środowisku zurbanizowanym z zamkniętym włazem, co znacznie zwiększa bezpieczeństwo załóg.

Elbit Systems pracuje również nad wariantem, w którym obraz z kamer i czujników będzie wyświetlany na ekranach wewnątrz pojazdu. Od 2020 Iron Vision prawdopodobnie stanie się wyposażeniem najnowszego wariantu czołgu Merkava Mk.4 Barak. W dalszej kolejności planuje się integrację systemu z platformą bojową nowej generacji Carmel, której koncepcja została ujawniona podczas 2nd International Ground Warfare & Logistics Conference, 16-17 maja 2017 (IDF zamawia KTO Eitan, 2018-03-13; Testy Spike na bwp Namer, 2018-12-18).