Nowy MILMAG, już do pobrania! »

MILMAG - Magazyn MilitarnyUkraina nie chciała Strykerów? - MILMAG - Magazyn Militarny

Ukraina nie chciała Strykerów?

3 lipca pojawiła się informacja, że w latach 2016 i 2017 rząd w Kijowie odmówił zakupu amerykańskich transporterów opancerzonych Stryker. Sprzedaż miałaby odbyć się w ramach procedury FMF (Foreign Miltary Financing), dzięki czemu 60% wartości umowy zostałoby sfinansowane przez amerykański rząd. Negocjacje w tej sprawie miały toczyć się od początku 2015.
 Do 2014 spółka GDLS-C dostarczyła wojskom lądowym Stanów Zjednoczonych 4466 pojazdów Stryker w 10 wersjach: transporter piechoty M1126, wóz rozpoznawczy M1127, niszczyciel czołgów M1128, moździerz M1129, wóz dowodzenia M1130, wóz kierowania ogniem M1131, wóz inzynieryjny M1132, wóz ewakuacji medycznej M1133, przeciwpancerny M1134 i pojazd rozpoznania skażeń M1135

Amerykanie zaoferowali 100 transporterów piechoty M1126 i 6 wozów ewakuacji medycznej M1133, jednak argumentem przeciwko miała być chęć utrzymania produkcji rodzimych transporterów opancerzonych BTR-4 Bucephalus. Koszt jednostkowy M1126/M1133 oszacowano na około 3,5 mln USD (13,16 mln zł), co oznacza, że strona ukraińska zapłaciłaby około 1,4 mln USD (5,26 mln zł) za jeden pojazd, a także dodatkowe koszty związane z dostawą (Amerykańskie pociski przeciwokrętowe dla Ukrainy, 2019-05-27).

 Wóz ewakuacji medycznej M1133 opiera się konstrukcyjnie na transporterze piechoty M1126 / Zdjęcia: US Army

Informację ujawniono przy okazji wizyty ukraińskiego prezydenta Wołodymyra Zełenskiego w Kanadzie, gdzie zawarto szereg porozumień dwustronnych. Wśród nich jest umowa w dziedzinie współpracy obronnej i sprzedaży uzbrojenia, w tym transporterów opancerzonych. Według  służby prasowej prezydenta Ukrainy, negocjacje w tej sprawie trwały od kilku lat, a stosowna umowa ma zostać zawarta wkrótce.

Media ukraińskie twierdzą, że mowa jest o używanych, lekkich transporterach opancerzonych AVGP (Armoured Vehicle General Purpose), które były na wyposażeniu kanadyjskich wojsk lądowych do 2005.  Powstały one na bazie szwajcarskich MOWAG Piranha I w trzech wersjach: transportera piechoty Cougar (wyprodukowano 195 egzemplarzy), wozu wsparcia ogniowego Grizzly (274) i wozu zabezpieczenia technicznego Husky (27). Zostały one zastąpione przez transportery opancerzone LAV III, na bazie których opracowano pojazdy z rodziny IAV Stryker.

Wojska lądowe Stanów Zjednoczonych były do niedawna jedynym użytkownikiem pojazdów z rodziny Stryker. Jednak w połowie maja 2019 pojawiła się informacja, że królewskie tajskie wojska lądowe (kong thap bok thai) zakupiły 37 używanych transporterów piechoty M1126 za równowartość 80 mln USD (300,77 mln zł). Ponadto, kolejne 23 pojazdy mają zostać dostarczone nieodpłatnie, co łącznie daje 60 Strykerów dla 11. Dywizji Piechoty w Chachoengsao. Pierwsze pojazdy zostaną dostarczone do końca 2019.

Obecnie transportery rodziny Stryker mają być oferowane sojusznikom amerykańskim z Peru i Kolumbii. Wcześniej nie udało się sprzedać nowowyprodukowanych pojazdów do Kanady (66 w wersji M1128 Mobile Gun System), Izraela (trzy testowano w 2004) i na Litwę, która wybrała niemiecko-holenderskie GTK Boxer (Kbwp Vilkas na Litwie, 2019-06-27).

 

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ