Letni MILMAG 5/2019 »

MILMAG - Magazyn MilitarnyA400M wspiera Inherent Resolve - MILMAG - Magazyn Militarny

A400M wspiera Inherent Resolve

8 lipca niemieckie wojska lotnicze (Luftwaffe) poinformowały, że dwa dni wcześniej średni samolot transportowy Airbus A400M Atlas o nr bocznym 54+21 w konfiguracji powietrznej cysterny z 62. Skrzydła Lotnictwa Transportowego (Lufttransportgeschwader 62, LTG 62) został przeniesiony z bazy lotniczej Wunstorf do Szachid Mwaffak w Jordanii. Na miejscu będzie wspierał samolot A310 MRTT (Multi Role Transport Tanker) w dostarczaniu paliwa w locie dla niemieckiego i sojuszniczego lotnictwa podczas międzynarodowej operacji Inherent Resolve nad Syrią i Irakiem.
 A400M wylądował w położonej 80 km na wschód od Ammanu bazie lotniczej Szachid Mwaffak 6 lipca około godz. 21.20 czasu lokalnego

Jest to pierwsza misja bojowa A400M w nowej roli. Według komunikatu prasowego potrwa kilka tygodni i będzie możliwością zdobycia doświadczenia przez załogę. Dotychczas realizowano tylko testy i ćwiczenia certyfikujące w dostarczaniu paliwa samolotom Panavia Tornado i Eurofighter Typhoon. W innej jordańskiej bazie lotniczej, Al-Azrak, od połowy sierpnia 2017 stacjonują Tornado przeniesione z tureckiej bazy İncirlik, skąd kolei wykonywały loty rozpoznawcze na rzecz koalicji od połowy kwietnia 2016.
 Na pokładzie samolotu do Jordanii przebazowano liczący 21 żołnierzy personel latający i techniczny 62. Skrzydła Lotnictwa Transportowego / Zdjęcia: Luftwaffe

LTG 62 ma docelowo dysponować dziesięcioma zestawami do konwersji samolotów A400M. Przekształcenie do nowej roli trwa 2 godziny. Operacja przetaczania paliwa jest przeprowadzana za pomocą dwóch przewodów elastycznych o długości 36 m z zasobników podskrzydłowych Cobham 908E. Pozwala to na przetoczenie około 40 t nafty lotniczej dla dziesięciu samolotów w ciągu godziny, w tym dwóch jednocześnie. Z sześciu państw obecnie użytkujących A400M, Niemcy są pierwszym, których samoloty są certyfikowane do takich operacji. Wkrótce certyfikację zakończą Hiszpanie, w dalszej kolejności dołączą do nich Włosi i Brytyjczycy (Arabia Saudyjska zainteresowana A400M, 2019-06-25).

/ Film: Bundeswehra

Analiza
W czerwcu 2019 LTG 62 odebrało 30. samolot A400M, w tym piąty w bieżącym roku. Docelowo będzie ich 53 (plus siedem jako opcja), dzięki czemu Luftwaffe będzie największym użytkownikiem na świecie. Ich uzupełnieniem będą trzy A310 MRTT, trzy samoloty transportowe C-130J-30 Super Hercules i trzy powietrzne tankowce KC-130J Hercules. Herculesy w obu konfiguracjach będą wykorzystywane przez francusko-niemiecką eskadrę, tworzoną w bazie lotniczej Évreux w Normandii. Luftwaffe stanie się też użytkownikiem czterech A330 MRTT w ramach międzynarodowego konsorcjum NATO MMF. W 2021 rozpocznie się wycofywanie przestarzałych C-160 Transall (C-130J-30 i KC-130J dla Niemiec, 2018-05-09; Pierwszy A330 dla NATO MMF oblatany, 2018-12-03).

Opcjonalnie operacje przetaczania paliwa przez A400M mogą być przeprowadzane za pomocą modułu uzupełniania paliwa CHT (Cargo Hold Tanks). Moduł składa się z dwóch zbiorników paliwa o pojemności 7,2 tys. litra każdy i bębna z przewodem elastycznym (hose and drum unit, HDU), które zostały zabudowane w ładowni transportowej. Szybkość przetaczania paliwa poprzez moduł CHT wynosi 2 tys. litrów/minutę dla trzech samolotów jednocześnie. Certyfikacja Airbusa zakończyła się 21 stycznia 2019 (Certyfikacja CHT dla A400M, 2019-02-23).

 

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ