10 lipca media amerykańskie poinformowały, że Ministerstwo Obrony Izraela wystosowało 16 maja zapytanie o informację (Letter of Request, LoR) w sprawie zakupu ośmiu powietrznych tankowców Boeing KC-46A Pegasus. Część wartości kontraktu miałaby zostać sfinansowana przez USA w ramach pomocy wojskowej. Wysłanie wniosku LoR oznacza, że w najbliższych miesiącach należy oczekiwać decyzji Departamentu Stanu USA, poprzez Agencję Współpracy Obronnej (Defense Cooperation Agency, DSCA) procedurą Foreign Military Financing (FMF). Według źródeł, pierwsze dwa samoloty mają zostać zamówione w ramach pilnej potrzeby operacyjnej, a pozostałe w kolejnych latach. Izrael oczekuje, że dostawy rozpoczną się w latach 2022-2023. Nowe samoloty zastąpią siedem powietrznych tankowców Boeing 707-3J6B(KC) Re’em (Pierwszy KC-46A Pegasus w USAF, 2019-01-12).

Pierwsze powietrzne tankowce KC-46A Pegasus zostały przekazane z opóźnieniem USAF w styczniu 2019. Łączne, planowane zamówienie tych samolotów wynosi 179 egzemplarzy. Inne zainteresowane zakupem tych samolotów państwa to Indie, Indonezja, Kanada, Katar i Norwegia. /Zdjęcie: USAF

Pierwsze powietrzne tankowce KC-46A Pegasus zostały przekazane z opóźnieniem USAF w styczniu 2019. Łączne, planowane zamówienie tych samolotów wynosi 179 egzemplarzy. Inne zainteresowane zakupem tych samolotów państwa to Indie, Indonezja, Kanada, Katar i Norwegia. /Zdjęcie: USAF

Pierwsze informacje o kolejnej próbie zakupu następców kłopotliwej floty tankowców pojawiły się 26 lipca 2018. Poinformowano wówczas o negocjacjach z Boeingiem dotyczących sprzedaży pakietu ulepszonych myśliwców wielozadaniowych F-15 Strike Eagle, ciężki śmigłowców transportowe i powietrznych tankowców o łącznej wartości około 11 mld USD (40,3 mld zł). Informowano wówczas, że w przypadku tych ostatnich rozmowy dotyczą nowych samolotów, konstrukcyjnie opartych na modelu 767. W praktyce oznacza to wybór KC-46A. Boeing nie udzielił bowiem zgody spółce Bedek Aviation Group, będącej częścią Israel Aerospace Industries (IAI) na zmodyfikowanie używanych B767 w cysterny, co byłoby znacznie tańsze niż zakup nowych KC-46A, tj. około 150 mln USD (568,3 mln zł) za jeden samolot (Modernizacja izraelskiego lotnictwa, 2018-07-30).

Zakup miałby zostać sfinansowany w ramach amerykańskiego funduszu pomocowego, który w połowie września 2016 został zwiększony z 31 do 38 mld USD (ze 116 do 142,5 mld zł) na lata 2018-2028. Fundusz jest narzędziem realizowanej od 2008 polityki obronnej QME (Qualitative Military Edge), gwarantującej wsparcie siłom obronnym Izraela w zakresie przewagi technologicznej w regionie Bliskiego Wschodu (F-15IA Advanced Eagle dla Izraela?, 2018-11-23).

Oczekiwane pozytywne rozpatrzenie wniosku będzie oznaczać, że Korpus Powietrzny Izraela (Chel Ha-Awir) stanie się kolejnym użytkownikiem tych samolotów. 31 maja 2019 zainteresowanie zakupem trzech Pegasusów wyraziły Zjednoczone Emiraty Arabskie. Wcześniej cztery egzemplarze  zamówiła Japonia jako uzupełnienie dla swoich KC-767J (ZEA zainteresowane KC-46A, 2019-06-01).

Analiza
Z powodu niskiej gotowości operacyjnej tankowców B707, w maju 2017 Izrael był zmuszony odkupić wycofany 10 lat wcześniej przez wojska lotnicze Brazylii (Força Aérea Brasileira, FAB) płatowiec tego typu, który został przeznaczony jako magazyn części zamiennych.

Bedek Aviation Group, na zgodą Boeinga dokonywał modyfikacji płatowców B767, na których bazuje KC-46A (a konkretniej B767-200ER) do roli powietrznych tankowców na potrzeby wojsk lotniczych Brazylii i Kolumbii (Fuerza Aérea Colombiana) jako Multi-Mission Tanker Transport (MMTT). Takiej zgody na potrzeby wsparcia rodzimych sił zbrojnych nie otrzymał.

Wcześniej, w 2013 USA zaoferowały używane tankowce KC-135E Stratotanker, po tym jak izraelskie B707 zostały dwukrotnie uziemione z powodu wysokich kosztów utrzymania ich gotowości. Dowództwo  Chel Ha-Awir nie wykluczyło wówczas, że mogłoby rozważyć przejęcie nowszych KC-135R.