Nowy MILMAG, już do pobrania! »

MILMAG - Magazyn MilitarnyFrancja zainteresowana Chinookami - MILMAG - Magazyn Militarny

Francja zainteresowana Chinookami

14 lipca podczas uroczystych obchodów Dnia Bastylii, Dowództwo Operacji Specjalnych COS (Commandement des Opérations Spéciales) poinformowało, że bada możliwość interwencyjnego zakupu niewielkiej liczby ciężkich śmigłowców CH-47 Chinook. Deklaracja ma związek z koniecznością wzmocnienia potencjału operacyjnego COS, które jest zmuszone do realizacji zadań za pomocą śmigłowców średniej wielkości lub proszenie o wsparcie sojusznicze podczas operacji antyterrorystycznej Barkhane w rejonie afrykańskiego Sahelu (Mali, Mauretania, Niger, Burkina Faso i Czad).

Obecnie oferowany przez Boeinga wariant CH-47F Chinook został jak dotąd zamówiony przez kilka europejskich państw NATO, tj. Hiszpanię, Holandię, Kanadę, Turcję, Włochy i Wielką Brytanię. Zamówione zostały egzemplarze fabrycznie nowe lub modernizacji poddawane są starsze CH-47D. / Zdjęcie: US Army.

Konieczność zakupu własnych wiropłatów była wskazywana ostatni raz w grudniu 2018 i lutym 2019. Było to związane z planowanym wycofaniem brytyjskich CH-47D z Mali, co nastąpi do końca bieżącego roku. Jednak o konieczności uniezależnienia się od sojuszników wskazywał już raport Senatu z maja 2014. Od tamtej pory nie powściągnięto jednak żadnych kroków. Warto zauważyć, że państwa sojusznicze, tj. Holandia, Kanada czy Wielka Brytania wykorzystują ciężkie CH-47 podczas operacji w Afryce, podczas gdy COS ma do dyspozycji średniej wielkości NH90 TTH lub H225M Caracal. Po doświadczeniach podczas operacji Barkhane, Brytyjczycy zamówili także w ostatnim czasie czternaście kolejnych Chinooków w wersji CH-47F o wydłużonym zasięgu (Francja dokupuje Caracala, 2019-06-15, Kolejne Chinooki dla RAF, 2018-10-22).

Pułk 4e RHFS wojsk lądowych z Pau, który realizuje wsparcie lotnicze dla COS, składa się z siedmiu eskadr śmigłowców różnego typu, w tym lekkich Gazelle, średnich AS532 UL/AL Cougar, AS332 Super Puma/SA 330 Puma i H225M Caracal i uderzeniowych Tiger HAD. Pumy wkrótce zostaną zastąpione przez specjalnie dostosowane do potrzeb COS śmigłowce NH90 TTH, a Gazelle przez H160M Guépard. Brakuje natomiast wypełnienia luki operacyjnej w zakresie ciężkiego transportu powietrznego, na co także wskazywał sztab dowództwa wojsk lotniczych w ubiegłym roku (H160M przyśpiesza, 2019-05-27,Ciężki śmigłowiec z Europy?, 2018-11-09).

Pod uwagę może być brany także wariant MH-47G, będący zmodyfikowanym i dostosowanym do zadań specjalnych Chinookiem, wykorzystywanym przez amerykańskie wojska specjalne. / Zdjęcie: US SOCOM

Wojska lotnicze wskazały na możliwość wspólnego opracowania bądź zakupu z zewnątrz ciężkich wiropłatów wspólnie z Niemcami, jednak w lutym 2019 Urząd do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) formalnie rozpoczął program Schwere Transporthubschrauber (STH), dotyczący zakupu następcy 80 CH-53GA/GE/GS Stallion. Do programu zgłosiło się dwóch oferentów: Boeing z CH-47F Chinook i Lockheed Martin z CH-53K King Stallion (Ciężkie śmigłowce dla Bundeswehry, 2019-02-28).

Analiza
Amerykański odpowiednik COS, czyli US SOCOM (United States Special Operations Command) wykorzystuje 69 zmodyfikowanych i dostosowanych do zadań specjalnych MH-47G Chinook, podlegających 160. Pułkowi Lotniczemu Operacji Specjalnych. Obecnie wiropłaty przechodzą modernizację do standardu MH-47G Block II, tożsamego pod kątem wielu modyfikacji z CH-47F Block II (Oblot CH-47F Block II, 2019-04-08).

Ewentualny wybór Chinooków przez COS nie będzie pierwszym interwencyjnym zakupem amerykańskiego wyposażenia wojskowego, zrealizowanego przez Francję w ostatnich latach. Na potrzeby francusko-niemieckiej eskadry, tworzonej w bazie lotniczej Évreux w Normandii, Paryż zakupił w listopadzie 2015 dwa transportowce C-130J-30 Super Hercules i dwa tankowce KC-130J Hercules. Dwa lata wcześniej tą samą procedurą zakupiono 6 bezzałogowych statków latających MQ-9 Reaper, które obecnie przechodzą modernizację do standardu Block 5 pod kątem przenoszenia uzbrojenia (C-130J-30 i KC-130J dla Niemiec, 2018-05-09, Modernizacja francuskich Reaperów, 2019-03-27).

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ