24 lipca Marynarka Wojenna Włoch (Marina Militare) poinformowała, że trzy dni wcześniej do suchego doku Edgardo Ferrati w Tarencie (Arsenale militare marittimo di Taranto) wszedł lotniskowiec Cavour (C550) celem przeprowadzenia remontu głównego połączonego z modernizacją. Po zakończeniu prac w drugim kwartale 2020, włoski okręt flagowy będzie zdolny do operowania z samolotami krótkiego startu i pionowego lądowania F-35B Lightning II. Po wycofaniu mniejszego lotniskowca Giuseppe Garibaldi (C551) w 2022, drugą jednostką zdolną do przyjęcia samolotów nowej generacji będzie nowy wielozadaniowy śmigłowcowiec desantowy Trieste (L9890) (Wodowanie Trieste, 2019-05-27).  Prace remontowe i modernizacyjne lotniskowcaCavour(C550) przeprowadzą specjaliści marynarki wojennej we współpracy z koncernami Leonardo i Fincantieri – Cantieri Navali Italiani oraz innymi średnimi i małymi przedsiębiorstwami. Suchy dok Edgardo Ferrati jest jednym z największych tego typu w Europie

Prace remontowe i modernizacyjne lotniskowcaCavour(C550) przeprowadzą specjaliści marynarki wojennej we współpracy z koncernami Leonardo i Fincantieri – Cantieri Navali Italiani oraz innymi średnimi i małymi przedsiębiorstwami. Suchy dok Edgardo Ferrati jest jednym z największych tego typu w Europie

Przygotowania do przeprowadzenia prac na Cavourrozpoczęły się w grudniu 2018. Obejmą one m.in. modernizację wyposażenia do prowadzenia operacji lotniczych, a także wzmocnienie pokładu poprzez pokrycie go materiałami odpornymi na bardzo wysokie temperatury. Przeprowadzone zostaną także prace remontowe i konserwacyjne podstawowych systemów okrętowych.

Manewr wejścia do suchego doku i ustawienia okrętu na kilblokach i wypompowania wody rozpoczął się 20 lipca około godz. 6.00 i trwał 17 godzin. Operację zabezpieczali m.in. nurkowie ze specjalistycznej jednostki SDAI (Sminazione Difesa Antimezzi Insidiosi) / FIlm i zdjęcie: Marina Militare

Oczekuje się, że po zakończeniu prac w trzecim kwartale 2020 i przygotowaniach, okręt wyruszy w rejs do wschodniego wybrzeża USA, gdzie rozpoczną się próby z testowymi F-35B. Podobne próby przechodził w tamtym rejonie brytyjski lotniskowiec HMS Queen Elizabeth (R08) od września 2018. Cavour będzie zatem drugim, europejskim okrętem z pokładem lotniczym, który zostanie dostosowany do operowania z F-35B (F-35B na HMS Queen Elizabeth, 2018-10-01).

Warto zauważyć, że 5 lipca 2019 drugi z włoskich F-35B (nr rej. 4-02) opuścił zakłady montażu końcowego (Final Assembly and Check Out, FACO) Cameri i został przebazowany do MCAS Beaufort w Karolinie Południowej, gdzie obok innego egzemplarza (nr rej. 4-01) będzie służył do szkolenia pilotów i techników obsługi naziemnej.

Włochy zamówiły łącznie 90 samolotów F-35, z czego 60 konwencjonalnych F-35A do 2027 trafi do wojsk lotniczych (Aeronautica Militare), a pozostałe 30 F-35B do marynarki wojennej. W przypadku zakupu tych drugich, do wycofania przeznaczone będą samoloty krótkiego startu i pionowego lądowania Boeing AV-8B+ Harrier II. Planowane jest utworzenie dwóch skrzydeł lotnictwa pokładowego po 15 F-35B, po jednym dla Cavour Trieste (Włoskie F-35A ze statusem gotowości operacyjnej, 2018-03-13).