25 lipca sekretarz obrony Filipin Delfin Lorenzana ujawnił w wywiadzie dla filipińskiej agencji prasowej PNA, że rząd w Manili jest zainteresowany zakupem dwóch francuskich, konwencjonalnych okrętów podwodnych typu Scorpène dla marynarki wojennej (Hukbong Dagat ng Pilipinas). Co ciekawe, w razie niespełnienia wymagań przez Francuzów, Filipiny będą szukać alternatywnych konstrukcji w Rosji, Niemczech lub Korei Południowej (Wodowanie Jose Rizal, 2019-05-24).

Okręty podwodne typu Scorpène zostały opracowane przez francuski DCN i hiszpańską Navantię, a obecnie produkowane są przez koncern Naval Group oraz na licencji w Indiach i Brazylii. Wśród użytkowników są m.in. Malezja i Chile. Okręty tego typu są oferowane m.in. Polsce w ramach programu Orka / Zdjęcie: Naval Group

Okręty podwodne typu Scorpène zostały opracowane przez francuski DCN i hiszpańską Navantię, a obecnie produkowane są przez koncern Naval Group oraz na licencji w Indiach i Brazylii. Wśród użytkowników są m.in. Malezja i Chile. Okręty tego typu są oferowane m.in. Polsce w ramach programu Orka / Zdjęcie: Naval Group

We wrześniu Lorenzana złoży oficjalne wizyty w pięciu europejskich państwach – Francji, Czechach, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Portugalii, gdzie zapozna się z ofertą lokalnie produkowanego wyposażenia wojskowego. W przypadku zakupu okrętów podwodnych, Manila oczekuje rozmów w formule międzyrządowej. Filipiny pilnie poszukują dostawcy, gdyż oczekiwana data odbioru to 2022 (Mieleckie S-70i dla Filipin, 2019-06-07).

Okręty podwodne typu Scorpène są produkowane przez koncern Naval Group w trzech wariantach: CM-2000 o długości 61,7 m i wyporności 1565 t, AM-2000 o długości 70 m długości i wyporności 1870 t oraz brazylijski SB-R o długości 72 m i wyporności 2000 t. W ofercie jest także pomniejszony, jeszcze nieprodukowany wariant Scorpène 1000 o długości 50 m i wyporności 1000 t (Problemy indyjskich Scorpène, 2019-06-20; Brazylijski Scorpène zwodowany, 2018-12-15).

Analiza
9 sierpnia 2018 Lorenzana informował, że rosyjski państwowy koncern RosOboronEksport złożył propozycję nisko oprocentowanej pożyczki na zakup pojedynczego okrętu podwodnego projektu 636 Warszawianka (w kodzie NATO Improved Kilo). Oceniano wówczas, że ewentualna finalizacja kontraktu nastąpi w ciągu 12 miesięcy, a dostawa jednostki w ciągu kolejnych 4 lat. Wcześniej, 29 lipca w Sankt Petersburg podczas Dnia Rosyjskiej Marynarki Wojennej wizytę złożył dowódca Hukbong Dagat ng Pilipinas, wiceadm. Robert Empedrad Podczas wizyty podpisano memorandum w sprawie rozszerzenia dwustronnej współpracy wojskowej. Oficer złożył wizytę także w stoczni Admirałtiejskije Wierfi, gdzie budowane są jednostki proj. 636. W przypadku wspomnianych również Niemiec i Korei Południowej, w grę wchodzą, odpowiednio, eksportowe jednostki typu 214 lub Chang Bogo/Nagapasa, będące licencjonowanym i zmodyfikowanym wariantem niemieckiego typu 209 (1200/1400).

Pierwotnie zakup okrętów podwodnych, których filipińskie siły morskie nigdy nie posiadały dotąd, miał rozpocząć się po 2023, czyli po zakończeniu obecnie realizowanego programu modernizacji technicznej sił zbrojnych Horyzont 2, zaplanowanego na lata 2018-2022. Co ciekawe, jeszcze w 2018 lokalne media podkreślały, że brakuje funduszy na zakup nowoczesnych okrętów podwodnych, dlatego rząd w Manili liczył na korzystną pożyczkę ze strony sprzedającego.