Kolejny MILMAG już czeka na spragnionych czytelników! »

MILMAG - Magazyn MilitarnyOblot S-70 Ochotnik-B - MILMAG - Magazyn Militarny

Oblot S-70 Ochotnik-B

3 sierpnia rosyjska agencja prasowa TASS poinformowała, że Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej (MO FR) dokonało oblotu prototypu bojowego bezzałogowego statku latającego (bbsl) Suchoj S-70 Ochotnik-B (ros. łowca). Bezzałogowiec jest opracowywany w ramach programu, który pochłonął dotąd ok. 1,6 mld RUB (97,40 mln zł) i jest rosyjskim odpowiednikiem zachodniej koncepcji tzw. lojalnego skrzydłowego dla samolotu wielozadaniowego Su-57.

Pierwotnie prototypowy bbsl S-70 Ochotnik-B miał zostać oblatany w 2018 i przekazany MO FR dwa lata później. Konstrukcja S-70 bazuje na doświadczeniach z dwukrotnie lżejszym prototypem bbsl MiG Skat (ros. płaszczka), rozwijanym od 2005. Później prace nad nim zarzucono, jednak we wrześniu 2018 poinformowano o wznowieniu. Nowe założenia taktyczno-techniczne mają być gotowe do końca 2019, a prace nad zmodyfikowanym bbsl rozpoczną się w 2020 / Zdjęcie: MO FR

Zgodnie z informacją MO FR, prototyp miał wzbić się w powietrze z jednego z lotnisk wojskowych o godz. 12.20 czasu moskiewskiego. Lot trwał ponad 20 minut, podczas którego bbsl wykonał szereg przelotów nad lotniskiem, na maksymalnym pułapie 600 m. Prototyp wyposażono w docelowy sprzęt optoelektroniczny, radiowy i inne rodzaje wyposażenia rozpoznania. Statek wykonano w układzie tzw.latającego skrzydła, a jego kadłub zbudowano z przy użyciu specjalnych materiałów i powłok, które ograniczają jego przekrój radarowy (RCS) (Armia2019: Rosyjskie zamówienia lotnicze, 2019-07-01).

 S-70 Ochotnik-B jest rozwijany przez biuro konstrukcyjne OKB Suchoj na podstawie umowy z 14 października 2011, ale prace nad nim zostały ujawnione trzy lata później, gdy powstała makieta. Następnie prototyp został zbudowany w Nowosybirskim Zjednoczeniu Przemysłu Lotniczego (NAPO) im. W. P. Czkałowa. Prace badawczo-rozwojowe zakończono w 2015. Niskiej jakości fotografia prototypu pojawiła się w 2017. Próby naziemne rozpoczęły się oficjalnie 28 czerwca 2018. Podczas prób kołowania osiągnął prędkość 200 km/h. 19 stycznia 2019 pojawiła się fotografia Su-57 (prototyp T-50-3, nr boczny 053) z wizerunkiem bbsl na ogonie, natomiast pięć dni później dokładny wizerunek samego prototypu bezpilotowca. Oba zostały sfotografowane w lotniczo-doświadczalnym instytucie im. M.M. Gromowa w Żukowskim pod Moskwą. Później bbsl został przetransportowany do 929. Państwowego Centrum Lotniczo-Badawczym MO FR im. W. P. Czkałowa w Achtubińsku. 15 maja został zaprezentowany prezydentowi Władimirowi Putinowi (Putin chce 76 Su-57, 2019-05-17).

MO FR

Pod koniec maja wiceminister obrony Federacji Rosyjskiej Aleksiej Kriworuczko poinformował, że S-70 to bardzo obiecujący bezzałogowiec bojowy, nad którym prace powinny niebawem się zakończyć. Prace jednak trwają dłużej niż pierwotnie zakładano. Niewykluczone, że powodem mogą być trudności związane z opracowaniem autonomicznego systemu sterowania. Według Wadima Kozyulina z moskiewskiej Akademii Nauk Wojskowych Federacji Rosyjskiej, bbsl będzie bowiem wyposażony w sztuczną inteligencję (Skyborg - wirtualny pilot, 2019-03-21).

Na podstawie zdjęć satelitarnych z 20 maja, na których obok bbsl znalazły się samoloty Su-57, Su-35S, Su-34, MiG-29KR i Su-30SM, wywnioskowano że statek ma ok. 17,6 m rozpiętości skrzydeł i ok. 13,6 m długości. Z kolei po analizie zdjęć z początku roku, porównując bbsl z ciągnikiem lotniskowym który go holował, stwierdzono że ma wysokość ok. 2,8 m. Ogólne charakterystyki bbsl przypominają rozwijany przez Northrop Grumman bojowo-rozpoznawczy X-47B Pegasus oraz konkurencyjny Boeing X-45, których rozwój został jednak anulowany. Ten drugi wyewoluował w bezzałogowy tankowiec MQ-25A Stingray dla US Navy. S-70 ma także zbliżony wygląd do eksperymentalnych bsl Lockheed Martin RQ-170 Sentinel i Dassault nEUROn (Boeing dostarczy bezzałogowe tankowce US Navy, 2018-08-31).

Rosyjski bbsl ma mieć zasięg nawet do 4000 km, przenosząc ładunek użyteczny o masie do 2000 kg. Ma napędzać go pojedynczy silnik turbowentylatorowy Saturn-Liulka AŁ-41F1 (izdielije 117), pochodzący z Su-57 i Su-35S (lub starszy AŁ-31 z Su-27P), który zapewni mu prędkość maksymalną ok. 1000 km/h. Według specjalistów bbsl będzie mieć maksymalną masę startową ponad 20 000 kg. Będzie zatem najcięższym bezzałogowcem rozwijanym w Rosji. Uzbrojenie, takie jak kierowane pociski rakietowe klasy powietrze-ziemia i bomby szybujące, będzie przenoszone w dwóch wewnętrznych komorach (Lojalny skrzydłowy dla F-35B, 2019-07-23). 

Strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się w jakim celu. PRZECZYTAJ