Departament Handlu Stanów Zjednoczonych poinformował, że Maroko zdecydowało się na zakup 24 śmigłowców uderzeniowych Boeing AH-64E Apache o wartości około 1,5 mld USD (5,81 mld zł). Tym samym odrzucono oferty Bell z AH-1Z Viper i tureckiego TAI (Turkish Aerospace Industry) z T-129 ATAK.
 Królewskie wojska lotnicze i lądowe Maroka nie mają wyspecjalizowanych śmigłowców uderzeniowych. Po części zadania te realizują 24 śmigłowce Aérospatiale SA 342M/L Gazelle wojsk lotniczych. Inne wiropłaty na wyposażeniu to 37 transportowych Eurocopter SA 330C/L Puma i 12 CH-47C/D Chinook, 31 wielozadaniowych Bell 205, 26 Bell 206 i 3 Bell 212 / Zdjęcie: US Army

Królewskie wojska lotnicze i lądowe Maroka nie mają wyspecjalizowanych śmigłowców uderzeniowych. Po części zadania te realizują 24 śmigłowce Aérospatiale SA 342M/L Gazelle wojsk lotniczych. Inne wiropłaty na wyposażeniu to 37 transportowych Eurocopter SA 330C/L Puma i 12 CH-47C/D Chinook, 31 wielozadaniowych Bell 205, 26 Bell 206 i 3 Bell 212 / Zdjęcie: US Army

O wyborze oferty Boeinga nieoficjalnie lokalne media informowały od początku bieżącego roku, ale adnotacja Departamentu Handlu jest pierwszym oficjalnym potwierdzeniem wyboru ze wskazaniem liczby wiropłatów. W kwietniu 2018 inspektor generalny królewskich sił zbrojnych Maroka gen. Abdelfattah Louarak odwiedził Stany Zjednoczone, gdzie, jak się uważa, została mu przedstawiona oferta dotycząca sprzedaży AH-64E. Umowa ma zostać sfinalizowana w ciągu dwóch lat. W międzyczasie pojawi się zatem zgoda Departamentu Stanu wraz z informacją Agencji Współpracy Obronnej (Defence Security Cooperation Agency, DSCA) z wyszczególnieniem wszystkich elementów pakietu.

W informacji Departamentu Handlu jest wspomniana marcowa zgoda na zakup 25 myśliwców wielozadaniowych F-16C/D Block 72 oraz pakietów modernizacyjnych dla 23 marokańskich F-16C/D Block 52+ do standardu F-16V za równowartość 4 772 200 000 USD (18,497 mld zł). Instytucja podkreśla, że jest to największy importer amerykańskiego uzbrojenia w Afryce, przypominając, że w 2018 zakończyły się dostawy 222 czołgów M1A1SA Abrams za 1,015 mld USD (3,83 mld zł), a później pakietów modernizacyjnych dla 162 czołgów za 1,259 mld USD (4,75 mld zł) czy 1800 przeciwpancernych pocisków kierowanych BGM-71E TOW 2A z 300 wyrzutniami za 180 mln USD (697,7 mln zł) (Więcej F-16 dla Maroka, 2019-03-26; Modernizacja marokańskich Abramsów, 2018-12-03).

Ciekawsza jednak wydaje się informacja o zainteresowaniu rządu w Rabacie zakupem zestawów artylerii rakietowej M142 HIMARS, obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej MIM-104 Patriot oraz samolotów Gulfstream G550 w konfiguracji rozpoznawczej (obecnie królewskie wojska lotnicze dysponują czterema takimi samolotami z radarami IAI EL/W-2085). Departamentu Handlu ocenia, że marokański budżet obronny wzrośnie do 3,9 mld USD (15,12 mld zł) do 2022, natomiast w latach 2005-2015 kraj ten przeznaczył na swoje siły zbrojne około 48 mld USD (186,05 mld zł).

Maroko stanie się kolejnym użytkownikiem najnowszej wersji AH-64, po Egipcie który już otrzymał zgodę na zakup 10 wiropłatów, Katarze (24) i Zjednoczonych Emiratach Arabskich (17). Jak dotąd swoje wiropłaty odebrały siły zbrojne Arabii Saudyjskiej, Indii, Indonezji, Korei Południowej, Tajwanu, Wielkiej Brytanii i USA. Zakupem zainteresowana jest także Polska w ramach programu o kryptonimie Kruk, a z zakupu zrezygnował Irak (Pierwszy AH-64E dla Indii, 2019-05-13; Kolejne AH-64E dla Kataru, 2019-05-11).